Skocz do zawartości
zebo73

zasady opodatkowania przychodów z dzierzawy pod wiatrak

Rekomendowane odpowiedzi

Odpowiedź na interpelację w sprawie zasad opodatkowania przychodów z dzierżawy gruntów pod elektrownie wiatrowe

Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Pana Marszałka z dnia 21 czerwca 2007 r. Nr SPS-023-8539/07, przy którym załączono interpelację Pana Posła Stanisława Steca w sprawie zasad opodatkowania przychodów z dzierżawy gruntów pod elektrownie wiatrowe, uprzejmie informuję.

 

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych regulują przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.).

 

Jednocześnie należy zaznaczyć, że stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 przepisów wymienionej ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

 

Działalnością rolniczą - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 2 dla potrzeb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego.

 

W świetle powyższego, osiąganych przez rolników przychodów z dzierżawy gruntów pod instalacje wiatraków nie można utożsamiać z przychodami uzyskiwanymi z działalności rolniczej.

 

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania zawartą w art. 9 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 29-30c, art. 30e oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów (art. 9 ust. 1a ustawy).

 

W myśl art. 9 ust. 2 powołanej ustawy dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

 

Źródła przychodów ustawodawca w sposób enumeratywny wyszczególnił w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wśród nich w pkt 6 został wymieniony najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

 

Należy w tym miejscu wskazać, że definicja przychodów zawarta jest w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

 

W związku z powyższym, określenia przychodu z najmu lub dzierżawy, zaliczanego do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc najmu niestanowiącego pozarolniczej działalności gospodarczej, należy dokonywać w oparciu o postanowienia ww. art. 11 ustawy.

 

Podstawą generowania przychodów z tytułu najmu, dzierżawy jest zawarcie pomiędzy stronami umowy. Strony umowy określają w niej wysokość czynszu. Czynsz ten stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, a tym samym stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy. Jednakże, aby powstał przychód po stronie wynajmującego, muszą zaistnieć przesłanki określone w art. 11 ustawy, a zatem czynsz musi zostać otrzymany lub postawiony do dyspozycji wynajmującego.

 

W myśl art. 9a ust. 6 wymienionej ustawy dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

 

Stosownie do art. 6 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

 

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, od przychodów osiąganych z ww. tytułów została określona w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a powołanej ustawy i wynosi 8,5% przychodów, do kwoty stanowiącej równowartość 4000 euro; od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt wynosi 20% przychodów.

 

Jednocześnie uprzejmie informuję, że nie mogę podzielić stanowiska wyrażonego w przedłożonej przez Pana Posła interpelacji, dotyczącego ewentualnego zwolnienia z opodatkowania przychodów osiąganych przez rolników z tytułu wydzierżawiania gruntów innym podmiotom na cele związane z budową wiatraków w przypadku, gdyby przychody te były przeznaczone na cele rolnicze. Rolnicy prowadzący gospodarstwa rolne w wielu przypadkach osiągają również oprócz przychodów z działalności rolniczej przychody z innych źródeł, jak np. ze stosunku pracy, emerytur lub rent, działalności wykonywanej osobiście, które to przychody mogą być również przeznaczane na cele rolnicze. Wprowadzenie zatem zwolnienia przychodów osiąganych przez rolników z tytułu dzierżawy gruntów na cele nierolnicze w przypadku przeznaczenia tych przychodów na cele rolnicze, niweczyłoby podstawową zasadę powszechności opodatkowania, a ponadto powodowało nierówność opodatkowania w odniesieniu do tych rolników, którzy osiągają podlegające opodatkowaniu dochody z innych źródeł.

 

Ponadto pragnę poinformować, że stosownie do art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

 

Wyżej wymienione rodzaje gruntów w przypadku zajęcia ich na działalność gospodarczą podlegają, zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawek właściwych dla gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków.

 

Wydzierżawienie użytków rolnych podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą powoduje więc zmianę sposobu opodatkowania tych gruntów z podatku rolnego na podatek od nieruchomości. Podatnikiem podatku od wydzierżawionych gruntów pozostaje nadal właściciel użytków rolnych, czyli w tym przypadku rolnik. Jednocześnie należy zauważyć, że podatek rolny należy do grupy podatków o charakterze majątkowym, a więc związany jest z posiadaniem majątku (gruntu, budynku, budowli). Opodatkowanie wynika już z samego faktu posiadania nieruchomości (gruntu), niezależnie od tego, czy władanie nieruchomością wiąże się z uzyskiwaniem dochodu.

 

Z poważaniem

 

Podsekretarz stanu

 

Jacek Dominik

 

Warszawa, dnia 13 lipca 2007 r.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×
×
  • Dodaj nową pozycję...