Azoty_Kedzierzyn_4_04_16

Sieci handlowe sprzedające produkty mleczarskie

20 czerwca 2005

Około 40 proc. produktów mleczarskich sprzedawane jest poprzez duże sieci handlowe i z każdym rokiem ten udział rośnie. Branża mleczarska chce współpracować z hipermarketami, choć stawiają one różne warunki, a głównie naciskają na obniżanie cen - poinformowała w piątek dyrektor biura zarządu Związku Prywatnych Przetwórców Mleka (ZPPM) Elżbieta Nitecka.

W piątek odbyła się konferencja poświecona współpracy branży mleczarskiej z sieciami handlowymi. Głównym tematem była umiejętność porozumienia się producentów z dystrybutorami, tj. sztuka negocjacji.

Nitecka zaznaczyła, że ZPPM, skupiający 30 firm z branży mleczarskiej, jest otwarty na wszelkie działania oparte na wzajemnym poszanowaniu praw i budowaniu partnerskich relacji, jednak obecnie "trudno jest mówić o satysfakcji czy zadowoleniu ze współpracy z dużymi sieciami handlowymi".

Podkreśliła, że opinia wielu zakładów mleczarskich jest negatywna ze względu na to, że sieci hurtowe dążą do maksymalnego obniżania ceny produktu, a to prowadzi do strat.

Zdaniem Niteckiej, należałoby zmienić sposób współpracy wyrażany w umowach handlowych. Często umowy zawierane są tak, że nierównomiernie rozkładają zobowiązania stron. Jednak, jak wynika z doświadczeń Związku, negocjacje umów są możliwe.

Zdarza się jednak, że dostawcy (którzy poprzez umowę z siecią otrzymują dostęp do szerokiego kanału dystrybucji) postawieni przed wyborem, że muszą podpisać umowę o określonym kształcie i dostarczać towar lub nie podpisać i nie dostarczać, akceptują propozycje sieci handlowych - zauważyła Nitecka.

Przedstawiciel Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, reprezentującej duże sieci handlowe, Marek Marzec uważa, że współpraca z branżą mleczarską układa się wyjątkowo dobrze. Michał Piłat z firmy Zott Polska potwierdził, że sieci są bardzo ważnym partnerem dla jego firmy. Ważne jest zachowanie stosunków partnerskich, ale jest to możliwe, jeżeli obie strony są przygotowane go negocjacji.

W opinii dr Hanny Górskiej-Warsewicz ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, rola hiper- i supermarketów oraz sklepów dyskontowych w dystrybucji produktów mleczarskich będzie rosła. Dzięki tym sieciom artykuły mleczarskie są łatwo dostępne na rynku, a po drugie są tańsze niż w w małych sklepach.

Jak podkreśliła Górska-Warsewicz, by być mocnym partnerem dla sieci handlowych, producenci powinni posiadać mocne marki własnych produktów. Wtedy to producenci mogą dyktować warunki hipermarketom, które będą zainteresowane sprzedażą produktów, których domagają się klienci.


POWIĄZANE

Polska Izba Mleka przytoczyła za Instytutem Żywności i Żywienia jego opinię na t...

Mleko w skupie drożeje, rosną ceny zbytu produktów mlecznych w Polsce i na świec...

"Laur Eksperta" to jeden z najbardziej prestiżowych znaków jakości, którego cele...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum
Jestesmy w spolecznosciach:

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Zgłoś uwagę