MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Żywność, która leczy?

19 listopada 2011
Przyzwyczailiśmy się już do mleka z witaminą D, jogurtów z probiotykami i margaryny z kwasami tłuszczowymi Omega-3. Producenci żywności zdają sobie sprawę, że dziś nie wystarczy, by jedzenie było smaczne i naturalne, musi także być zdrowe. A najlepiej, by miało właściwości lecznicze.

Żywność funkcjonalna, prócz tego, że ma funkcje odżywcze, wpływa dobroczynnie na nasz organizm, chroniąc go przed chorobami, poprawiając odporność czy obniżając poziom cholesterolu. Tego typu produkty coraz częściej możemy znaleźć wśród pieczywa i przekąsek produkowanych z mąki i ziaren. - Obserwujemy ciągły wzrost zainteresowania produktami tego typu.

Coraz więcej osób zaczyna zwracać uwagę na zdrowy sposób żywienia, dlatego produkty typu fit oraz health & wellness zyskują rokrocznie na popularności - mówi Anna Warpechowska z firmy Granex.

Moda na zdrowie z roku na rok zwiększa się liczba konsumentów produktów fit o niższej zawartości tłuszczu i obniżonej kaloryczności.

Związane jest to nie tylko z upodobaniami konsumentów i ich rosnącą świadomością żywieniową, ale także - coraz powszechniejszą modą na zdrowe odchudzanie.

Sprzedaż tych produktów odznacza się pewną sezonowością - rośnie w okresie wiosenno-letnim, kiedy to najczęściej decydujemy się na diety odchudzające - zwraca uwagę Anna Warpechowska.

W wyborach pomaga nam często łatwo dostępna informacja. - Świadomość ludzi poprzez coraz większy dostęp do szybkiej informacji o produktach powoduje zwrócenie większej uwagi na to, co jemy i jaki jest skład produktów - ocenia Marcin Sipa, współwłaściciel Zakładu Piekarniczo- Cukierniczego Brześć. Jego zdaniem, jeszcze długo będzie zapotrzebowanie na "klasyczne" produkty cukiernicze pełne cukru i białej mąki. - Powoli jednak wprowadzamy do naszej oferty inne kategorie produktów, wychodząc z założenia, że coraz więcej z nas myśli o tym, aby żyć i odżywiać się zdrowo - dodaje.

Coraz większe zainteresowanie tego typu produktami może spowodować, że niebawem będą one ważnym składnikiem zakupów.

Marcin Sipa zwraca jednak uwagę, że obecnie niewielu producentów spełnia surowe kryteria nakładane na tego rodzaju żywność. - Prawdopodobnie minie jeszcze trochę czasu, zanim produkty spod znaku żywności funkcjonalnej będą równie łatwo dostępne jak tradycyjne wyroby - ocenia.

Zdaniem Grzegorza Nowakowskiego z Instytutu Polskie Pieczywo, rynek produktów fit i prozdrowotnych segmentu piekarniczego w Polsce jest mniej rozwinięty niż w Europie Zachodniej i ma duży potencjał wzrostu. - Rynek zdrowej żywności w segmencie piekarniczym i ciastkarskim w Polsce jest rynkiem rozwijającym się i rośnie o ok. 5-6 proc. rocznie - mówi dyrektor Instytutu.

Ocenia on, że obecnie tylko ponad 60 proc. piekarni ma w swojej ofercie tego typu produkty. - Niewiele piekarni świadomie pozycjonuje swoje produkty oraz prowadzi ukierunkowane na określone grupy odbiorców działania promocyjne i sprzedażowe - dodaje.

Nie samym chlebem... Produkty fit oraz health&wellness w segmencie piekarniczym to przede wszystkim chleby i bułki żytnie na zakwasie z dodatkami ziaren, np. słonecznika czy dyni, a także chleb orkiszowy oraz produkty z dużą zawartością błonnika.

Jednak produkty fit to nie tylko pieczywo z pełnego ziarna. - Produktem, po który sięgali i nadal sięgają konsumenci najczęściej, są różnego rodzaju substytuty pieczywa, z waflami ryżowymi na czele.

Szczególnie popularność tych ostatnich gwałtownie wzrosła w ostatnich latach.

Konsumenci traktują je nie tylko jako zamiennik chleba, lecz również jako zdrową przekąskę. Wzrost zainteresowania zauważa się również w segmencie płatków śniadaniowych - pojawiło się tutaj wiele produktów dedykowanych bezpośrednio dorosłym - mówi Anna Warpechowska.

Osobom, które zastępują białe pieczywo pieczywem chrupkim lub waflami ryżowymi, wychodzi naprzeciw firma Good Food. Sztandarowym produktem tej firmy są Wafle Naturalne Ryżowe.

Spółka przygotowała także propozycję śniadaniowych chrupek błonnikowych.

Firma Granex, która wyspecjalizowała się w produkcji wyrobów z pełnych ziaren zbóż, z dużą zawartością błonnika, oferuje np. pałeczki wielozbożowe zawierające błonnik i jabłko, a w tym roku na sklepowych półkach pojawi się nowy produkt tej firmy, na bazie owsa.

Na rynku są już dostępne wegańskie ciasteczka owsiane firmy ZPC Brześć. Ich producent pracuje też nad zwiększeniem ilości ziaren, suszonych owoców i otrębów w swoich wyrobach. - W składzie naszej żywności funkcjonalnej znajdziemy na przykład siemię lniane, sezam, płatki owsiane czy oryginalne przyprawy. Myślimy też o większej ilości wegańskich zastępników, z uwagi na najbardziej wymagających klientów, a także dla tych, którzy mają określone dietetyczne założenia lub po prostu chcą się odżywiać zdrowo - mówi Marcin Sipa. Firma ta wprowadziła niedawno oryginalny produkt - słomkę ptysiową fitness, której składnikiem jest olejek z czarnuszki. - Nasiona czarnuszki są bogato zaopatrzone w nienasycone kwasy tłuszczowe, dlatego ten składnik jest w stanie syntetyzować naturalne substancje, sprzyjające wzmocnieniu naszego układu immunologicznego. Według badań przeprowadzonych przez niemieckiego immunologa dr. med. Petera Schleichera, codzienne spożycie czarnuszki przyczynia się do zmniejszenia dolegliwości alergicznych lub nawet całkowitego wyleczenia - mówi Marcin Sipa.

I wymienia kolejne zalety tego składnika: regulowanie poziomu cholesterolu, kurację chorób dróg oddechowych, łagodzenie schorzeń reumatycznych czy leczniczy wpływ na oskrzela. Marcin Sipa zwraca uwagę, by nie traktować jako żywności funkcjonalnej produktów typu "light". - Nie znam niezależnych naukowych badań potwierdzających, żeby wyroby typu "light" wpływały na zdrowie czy smukłą sylwetkę - mówi.

Żywność funkcjonalna to wciąż nowość na naszym rynku. Producenci zgadzają się, że rynek ten ma ogromny potencjał, także w segmencie piekarniczym. Tu najszybciej rozwija się kategoria pełnoziarnistych przekąsek. - W ciągu ostatnich kilku lat rynek rozwijał się niezwykle dynamicznie.

Jednocześnie wzrastają także oczekiwania konsumentów. Przekąski muszą być nie tylko zdrowe, ale także, lub przede wszystkim, smaczne - mówi Maria Hoffa, specjalistka ds. nowych produktów w Good Food. Osobną kategorią są płatki śniadaniowe.

Marian Owerko, prezes Bakallandu, od dawna buduje wokół bakaliowej firmy grupę spółek z segmentu zdrowej żywności.

Ostatnim zakupem Bakallandu jest firma Pifo, specjalizująca się między innymi w produkcji płatków śniadaniowych, crunchy, batonów musli oraz batonów śniadaniowych, a także produktów ze zwiększoną zawartością błonnika. Spółka zamierza poszukiwać innowacyjnych rozwiązań. - Jako drugi producent po liderze rynkowym wdrożyliśmy w Polsce technologię produkcji płatków tradycyjnych, które są wytwarzane bezpośrednio z ziaren zbóż; przykładem mogą być płatki tradycyjne oraz produkowane z mieszanki ziaren zbóż tzw. multigrainy.

Planujemy rozwijać portfolio produktów w asortymencie skierowanym dla dzieci oraz osób, które zdrowo się odżywiają - mówi Rafał Klama, prezes zarządu firmy Pifo.

Czy jednak zainteresowanie Polaków zdrowymi produktami nie jest tylko chwilową modą? Początkowo mogliśmy mówić o modzie na zdrowe przekąski.

Obecnie możemy powiedzieć, że zdrowa żywność to nie tylko sposób na zaspokojenie uczucia głodu, to styl życia. Wśród naszych klientów są zarówno zwolennicy lekkich przekąsek, osoby dbające o linię, jak i ci, którzy potrzebują alternatywy wobec tłustych chipsów. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się także produkty bezglutenowe. Prognozujemy, że rynek zdrowych przekąsek będzie się zwiększał proporcjonalnie do wzrostu świadomości konsumentów - ocenia Maria Hoffa.



POWIĄZANE

Kawały, będące jedną z najbardziej uniwersalnych form dowcipu, od wieków pełnią ...

AleBrowar, jeden z pionierów kraftowej rewolucji piwnej w Polsce, uwarzył w rama...

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że polscy rolnicy będą powoływani n...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę