O 20 proc. wzrosła liczba turystów odwiedzających Polskę w pierwszych ośmiu miesiącach 2004 roku - poinformował w środę w Poznaniu wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) Adam Zaborowski.
"Do sierpnia nasz kraj odwiedziło ponad 40 mln turystów, co stanowi wzrost
o 20 proc. w porównaniu z rokiem 2003 i to mimo spadku liczby gości z krajów
wschodniej Europy" - powiedział Zaborowski podczas konferencji
prasowej.
Według niego, wzrost liczby turystów wynika ze wstąpienia
Polski do Unii Europejskiej (UE).
"Wstąpienie do UE dało Polsce nowy
wizerunek, kraju bezpiecznego i otwartego na cudzoziemców. Mamy jeszcze wiele do
zrobienia, ale sądzę, że dobrze wykorzystujemy fakt bycia w Europie" -
powiedział Zaborowski.
Według POT, cudzoziemcy chwalą sobie uproszczenie
formalności granicznych i prawnych oraz uznawanie przez Polskę ubezpieczeń
zdrowotnych i powypadkowych. Nie bez znaczenia są konkurencyjne z unijnymi ceny
polskich produktów i usług, z czego korzystają głównie Niemcy i
Słowacy.
O zwiększeniu ruchu cudzoziemców zdecydowało także m.in.
utworzenie nowych połączeń prowadzonych przez tanie linie lotnicze, które łączą
Polskę z 24 miastami w 14 państwach Europy, promocja trasy promowej Via Baltica
oraz ulepszenie polskiej bazy sanatoryjnej, która niższymi cenami usług
rywalizuje o pacjentów z Niemiec i innych krajów unijnych.
Jedynym
negatywnym skutkiem naszej akcesji do UE był spadek o ok. 15 proc. liczby
turystów z krajów Europy Wschodniej, co spowodowane było wprowadzeniem
wiz.
Według Zaborowskiego, w najbliższym czasie głównym celem działań POT
będzie promocja polskiej turystyki w państwach zamorskich tj. w Korei Płd.,
Chinach, Japonii i Brazylii.
"Przyciągnie to rzeszę turystów, a co za
tym idzie przyszłych inwestorów. Musimy pamiętać, że turysta japoński zostawia w
Europie ok. 2,5 tys. dolarów. Dlaczego nie miałby zostawić ich także u nas?"
- dodał Zaborowski.
Celem POT jest promocja oraz tworzenie pozytywnego
wizerunku Polski w dziedzinie turystyki w kraju i za granicą oraz tworzenie
warunków współpracy organów administracji rządowej i samorządowej. Podstawą
promocji są wydawnictwa, które osiągają 1,5 mln egzemplarzy i wydawane są w 11
językach.
Konferencja prasowa Polskiej Organizacji Turystycznej
towarzyszyła rozpoczętemu w środę w Poznaniu największemu spotkaniu branży
turystycznej w Polsce - XV Międzynarodowemu Salonowi Turystycznemu TOUR-SALON. W
Targach bierze udział ponad 500 wystawców i firm z 46 krajów. Impreza zakończy
się w sobotę.