Zainteresowanie Szwedów Polską, wspólne pakiety turystyczne w ramach Grupy Wyszehradzkiej i wejście na rynek rosyjski, to - zdaniem prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej (POT) - sposób na odbudowę turystyki przyjazdowej.
We wtorek, na posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Andrzej Kozłowski przedstawił informację na temat planu działania POT na rok 2003. Kozłowski podczas pobytu w Szwecji podpisał list intencyjny z narodową organizacją turystyczną Szwecji, w sprawie współpracy w pozyskiwaniu funduszy unijnych na rozwój i promocję turystyki między obu krajami. Okazją do ożywienia współpracy są wspólne przygotowania do obchodów Roku Polskiego w Szwecji w przyszłym roku. Oceniamy, że w ciągu jednego, dwóch lat możliwe jest zwiększenie liczby przyjazdów Szwedów do Polski nawet o 100 proc. – powiedział Kozłowski.
Zapowiedział też "poważne wejście" na rynki wschodnie - rosyjski i ukraiński, gdzie przez ostatnich 12 lat nie było profesjonalnej turystycznej promocji Polski. POT zamierza brać udział w targach międzynarodowych w Moskwie i Sankt Petersburgu, organizować misje gospodarcze we współpracy z Wydziałem Ekonomiczno-Handlowym ambasad, a także imprezy promocyjne dla dziennikarzy i biur turystycznych.
Tematem wiodącym w działaniach promocyjnych będzie hasło "Polska - spotkania z kulturą". Gotowy jest już kalendarz imprez kulturalnych, które odbędą się w Polsce w roku 2003. Kalendarz ten, zawierający nawet program teatrów i oper, będzie przedstawiony na tegorocznych targach turystycznych Tour Salon w Poznaniu.
Jeszcze w tym roku, pod koniec listopada, w internecie pojawi się "narodowa strona informacji turystycznej", na której osoby zainteresowane przyjazdem do Polski będą mogły uzyskać wszystkie potrzebne informacje.
Według POT, w bieżącym roku, podobnie jak w roku ubiegłym, liczba przyjazdów turystów zagranicznych do Polski spadnie o około 27 proc.