Azoty_Kedzierzyn_4_04_16

Alkohol z zapasów

20 stycznia 2004

Wciąż brakuje aktów prawnych koniecznych do sprawnego funkcjonowania rynku biopaliw.

- Trudno ocenić na jak długo wystarczy nam zapasów biokomponentów. Szacujemy, że przynajmniej przez miesiąc będziemy mogli kontynuować produkcję benzyn z dodatkiem bioetanolu zgromadzonego jeszcze w ubiegłym roku - poinformował nas Marcin Zachowicz, rzecznik Grupy Lotos (dawna Rafineria Gdańska) - drugiego krajowego producenta paliw. W biurze prasowym PKN Orlen (największy producent paliw w Polsce) dowiedzieliśmy się, że "proces technologiczny wymaga zgromadzenia zapasów biododatków". Obaj najwięksi producenci paliw potwierdzają, że brak odpowiednich przepisów wykonawczych na razie uniemożliwia bieżący zakup biododatków (alkoholu) u dostawców (w gorzelniach).

Przypomnijmy, że od 1 sty-cznia br. obowiązuje ustawa biopaliwowa. Kilka dni temu weszły zaś w życie rozporządzenia regulujące udział biokomponentów w sprzedawanych na naszym rynku paliwach. Do końca września w benzynach ma się znajdować 1,6 proc. bioetanolu, później 2,4 proc. (do końca 2004 roku). W przypadku oleju napędowego do końca września producenci nie muszą dodawać biokomponentów (brakuje rodzimego rzepaku).

W przepisach jest mowa o procentowym udziale biododatków w ogólnej masie sprzedawanych paliw, więc tak naprawdę klienci stacji benzynowych mogą być pewni jedynie tego, że paliwo nie będzie miało więcej niż 5 proc. biododatku (wtedy byłoby biopaliwem i musiałoby być sprzedawane z oznakowanych dystrybutorów). Jakby tego było mało, wciąż brakuje rozporządzenia regulującego system certyfikacji produktu sprzedawanego przez gorzelnie - alkoholu, który jest dodawany do paliw. To oznacza, że rafinerie obecnie dodają do paliw biododatki z zapasów, co potwierdziła Grupa Lotos (PKN Orlen nie potwierdził jednoznacznie, że korzysta tylko z zapasów). Warto przy tym dodać, że Grupa Lotos dodaje do benzyn bioetanol, a PKN Orlen eter, będący pochodną bioetanolu. Dla klientów ważne jest to, że obaj producenci do sprzedawanych benzyn dodawali biokompenenty już w latach ubiegłych w stężeniu mocno zbliżonym do obowiązującego obecnie na mocy biopaliwowych przepisów.

Przypomnijmy, że rzecznik praw obywatelskich zaskarżył ustawę o biopaliwach do Trybunału Konstytucyjnego. TK zajmie się skargą rzecznika najprawdopodobniej dopiero w lutym. Być może więc przepisy brakujące do sprawnego funkcjonowania rynku biopaliw w ogóle nie będą potrzebne.

Rzecznik podkreślił, że ustawa zakłada udział biokomponentów w paliwach na skalę, która dotychczas nie miała zastosowania nie tylko w Polsce, ale i w krajach Unii Europejskiej. Wątpliwości RPO wzbudziło kilka artykułów ustawy, których konsekwencją jest zmuszenie konsumenta - bez prawa wyboru - do zakupu paliw z udziałem biododatków.

Dodajmy, że swoje wątpliwości wyrażają publicznie także producenci samochodów, którzy, w przypadku używania biopaliw, straszą nawet utratą gwarancji na silniki.


POWIĄZANE

Dnia 16 listopada minister rolnictwa Słowacji na spotkaniu Rady ds. Rolnictwa oś...

Ponad 11 mln ha, czyli 6,2 proc. całej użytkowanej w UE ziemi rolnej, jest upraw...

Jako organizacja zrzeszająca osoby i firmy tworzące certyfikowaną ekologiczną ży...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum
Jestesmy w spolecznosciach:

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Zgłoś uwagę