Advertisement

Biopaliwa zaszkodzą silnikom aut?

6 stycznia 2004

Większość producentów samochodów obawia się, że ponad 5-procentowy dodatek biokomponentów do paliwa zaszkodzi silnikom samochodowym. Opel zapowiada, że nie będzie udzielać gwarancji na silniki w przypadku stosowania paliw z takim dodatkiem.

Stosowanie 'biopaliw' nie jest dopuszczone w samochodach marki Opel i będzie skutkowało utratą gwarancji na silnik, układ zasilania oraz układ wydechowy –  poinformował w poniedziałek PAP Robert Skup, reprezentujący GM Poland oraz Autoryzowane Stacje Dealerskie firmy Opel. Chodzi o paliwa zawierające powyżej 5 proc. biokomponentów. Opel opiera się na informacjach otrzymanych z centrali z Niemiec i normach obowiązujących w UE. Jak powiedział PAP Skup, gwarancja obejmuje stosowanie paliwa o określonej liczbie oktanowej. Większy dodatek biokomponentów może zmienić warunki użytkowania silnika i spowodować jego szybsze zużywanie. Również przedstawiciel Renault Andrzej Czajkowski uważa, że stosowanie biopaliw znacznie zmniejszy trwałość silników. Według niego, Renault nie ograniczy gwarancji, ale zamierza wprowadzić częstsze wymiany filtrów i oleju przy stosowaniu paliw z dodatkiem biopaliw przekraczającym 5 proc. Będzie to stanowić dodatkowe obciążenie finansowe dla kierowców i zwiększy koszty eksploatacji samochodów. Jak powiedział PAP Czajkowski, obecnie w samochodach Renault przegląd dokonywany jest po przejechaniu maksymalnie 80 tys. km. Według zaleceń otrzymanych z Francji, okres ten zostanie skrócony i wymiana filtrów i oleju ma następować co 20-30 tys. km. "Paliwo z dodatkiem powyżej 5 proc. nie spełnia normy europejskiej" - dodał.

Natomiast żadnych obaw co do stosowania w paliwach ponad 5- procentowego dodatku biokomponentów nie ma producent Daewoo. Nasze silniki zostały przetestowane i nawet zwiększona, większa niż 5 proc. ilość biokomponentów nie wpłynie negatywnie na silniki. Biopaliwa nie będą miały wpływu na udzielanie gwarancji –  powiedziała PAP rzeczniczka Daewoo Krystyna Danilczyk.

Z kolei Fiat nie zajął jednoznacznego stanowiska w sprawie używania paliw z dodatkiem powyżej 5 proc. biokomponentów, ponieważ nie zostały jeszcze zakończone badania wpływu takich paliw na silniki Fiata. W naszych samochodach - Fiat, Alfa Romeo i Lancia - dopuszczamy stosowanie biopaliw z dodatkiem maksymalnie 5-procentowym –  powiedział PAP Bogusław Cieślar. Dodał, że klienci będą mieli pełną gwarancję przy zasilaniu paliw z dodatkiem maksymalnie 5 proc., przy czym ważna jest jakość tego paliwa, nie tylko ilość biododatków.

Dodawanie biokomponentów do paliw reguluje ustawa uchwalona przez Sejm 2 października tego roku. Ustawa zakłada, że rozporządzenie dotyczące zawartości biopaliw rząd wyda w ciągu 14 dni od daty wejścia w życie ustawy, czyli do 14 stycznia 2004 r. Zgodnie z ustawą dystrybutory z paliwem zawierającym powyżej 5 proc. biokomponentów powinny być specjalnie oznakowane, choć ustawa nie precyzuje, w jaki sposób. Odpowiednie rozporządzenie ma wydać minister gospodarki i pracy. Wcześniej Trybunał Konstytucyjny musi rozstrzygnąć, czy ustawa jest zgodna z konstytucją. Rzecznik praw obywatelskich prof. Andrzej Zoll zaskarżył ustawę, bo nakłada na producentów obowiązek dodawania biokomponentów do paliw, a konsumentom nie daje możliwości wyboru paliwa bez dodatków roślinnych.


POWIĄZANE

W środę zaczyna obowiązywać nowy system certyfikacji elektronicznej, który ma po...

Rośnie sektor polskiej żywności ekologicznej. Szacuje się, że w tym roku jego wa...

Najnowszy raport dotyczący światowej produkcji ekologicznej z danymi do 2015 rok...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum
Jestesmy w spolecznosciach:

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Zgłoś uwagę