Azoty_Kedzierzyn_4_04_16

Biopaliwa zaszkodzą silnikom aut?

6 stycznia 2004

Większość producentów samochodów obawia się, że ponad 5-procentowy dodatek biokomponentów do paliwa zaszkodzi silnikom samochodowym. Opel zapowiada, że nie będzie udzielać gwarancji na silniki w przypadku stosowania paliw z takim dodatkiem.

Stosowanie 'biopaliw' nie jest dopuszczone w samochodach marki Opel i będzie skutkowało utratą gwarancji na silnik, układ zasilania oraz układ wydechowy –  poinformował w poniedziałek PAP Robert Skup, reprezentujący GM Poland oraz Autoryzowane Stacje Dealerskie firmy Opel. Chodzi o paliwa zawierające powyżej 5 proc. biokomponentów. Opel opiera się na informacjach otrzymanych z centrali z Niemiec i normach obowiązujących w UE. Jak powiedział PAP Skup, gwarancja obejmuje stosowanie paliwa o określonej liczbie oktanowej. Większy dodatek biokomponentów może zmienić warunki użytkowania silnika i spowodować jego szybsze zużywanie. Również przedstawiciel Renault Andrzej Czajkowski uważa, że stosowanie biopaliw znacznie zmniejszy trwałość silników. Według niego, Renault nie ograniczy gwarancji, ale zamierza wprowadzić częstsze wymiany filtrów i oleju przy stosowaniu paliw z dodatkiem biopaliw przekraczającym 5 proc. Będzie to stanowić dodatkowe obciążenie finansowe dla kierowców i zwiększy koszty eksploatacji samochodów. Jak powiedział PAP Czajkowski, obecnie w samochodach Renault przegląd dokonywany jest po przejechaniu maksymalnie 80 tys. km. Według zaleceń otrzymanych z Francji, okres ten zostanie skrócony i wymiana filtrów i oleju ma następować co 20-30 tys. km. "Paliwo z dodatkiem powyżej 5 proc. nie spełnia normy europejskiej" - dodał.

Natomiast żadnych obaw co do stosowania w paliwach ponad 5- procentowego dodatku biokomponentów nie ma producent Daewoo. Nasze silniki zostały przetestowane i nawet zwiększona, większa niż 5 proc. ilość biokomponentów nie wpłynie negatywnie na silniki. Biopaliwa nie będą miały wpływu na udzielanie gwarancji –  powiedziała PAP rzeczniczka Daewoo Krystyna Danilczyk.

Z kolei Fiat nie zajął jednoznacznego stanowiska w sprawie używania paliw z dodatkiem powyżej 5 proc. biokomponentów, ponieważ nie zostały jeszcze zakończone badania wpływu takich paliw na silniki Fiata. W naszych samochodach - Fiat, Alfa Romeo i Lancia - dopuszczamy stosowanie biopaliw z dodatkiem maksymalnie 5-procentowym –  powiedział PAP Bogusław Cieślar. Dodał, że klienci będą mieli pełną gwarancję przy zasilaniu paliw z dodatkiem maksymalnie 5 proc., przy czym ważna jest jakość tego paliwa, nie tylko ilość biododatków.

Dodawanie biokomponentów do paliw reguluje ustawa uchwalona przez Sejm 2 października tego roku. Ustawa zakłada, że rozporządzenie dotyczące zawartości biopaliw rząd wyda w ciągu 14 dni od daty wejścia w życie ustawy, czyli do 14 stycznia 2004 r. Zgodnie z ustawą dystrybutory z paliwem zawierającym powyżej 5 proc. biokomponentów powinny być specjalnie oznakowane, choć ustawa nie precyzuje, w jaki sposób. Odpowiednie rozporządzenie ma wydać minister gospodarki i pracy. Wcześniej Trybunał Konstytucyjny musi rozstrzygnąć, czy ustawa jest zgodna z konstytucją. Rzecznik praw obywatelskich prof. Andrzej Zoll zaskarżył ustawę, bo nakłada na producentów obowiązek dodawania biokomponentów do paliw, a konsumentom nie daje możliwości wyboru paliwa bez dodatków roślinnych.


POWIĄZANE

Dnia 16 listopada minister rolnictwa Słowacji na spotkaniu Rady ds. Rolnictwa oś...

Ponad 11 mln ha, czyli 6,2 proc. całej użytkowanej w UE ziemi rolnej, jest upraw...

Jako organizacja zrzeszająca osoby i firmy tworzące certyfikowaną ekologiczną ży...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum
Jestesmy w spolecznosciach:

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Zgłoś uwagę