Azoty_Kedzierzyn_4_04_16

Kalinowski pyta – czy biopaliwa są szkodliwe?

29 listopada 2002

Wicepremier Jarosław Kalinowski zwrócił się do koncernów samochodowych z pytaniem, czy paliwa silnikowe zawierające dodatki organiczne, dopuszczane przez normy polskie i unijne, mogą być stosowane w silnikach.

Kalinowski poinformował o tym dziennikarzy po czwartkowym posiedzeniu Naczelnego Komitetu Wykonawczego PSL, odnosząc się do informacji prasowych dotyczących szkodliwego wpływu biokomponentów na działanie silników samochodowych.

Jestem przekonany, że rozpoczęła się kampania lobby, które nadal chce osiągać bardzo wysokie zyski i nie chce, aby cała nasza gospodarka korzystała na tym – powiedział wicepremier.

Zaznaczył, że resort rolnictwa tworząc ustawę o organizacji rynku biopaliw opierał się nie tylko na polskich analizach, ale i na europejskich.

Zdaniem Kalinowskiego, na produkcji biopaliw skorzysta cała gospodarka "od rolnika-producenta, poprzez przetwórcę, miejsca pracy, bilans płatniczy, walory związane z ochroną środowiska".

Natomiast resort rolnictwa w czwartkowym komunikacie prasowym podał, że ideą wprowadzanych rozwiązań jest wykorzystanie jako dodatków organicznych biokomponentów w ilościach obecnie dopuszczanych polskimi (europejskimi) normami jakościowymi. Z żadnego zapisu ustawy nie wynika obowiązek wprowadzania biokomponentów w ilości większej od dopuszczonej obecnie obowiązującymi normami jakościowymi.

Biuro prasowe Ministerstwa Rolnictwa poinformowało, że dysponuje wieloma ekspertyzami opracowanymi zarówno przed podjęciem, jak i w trakcie prac nad projektem ustawy. Wszystkie potwierdzają zasadność stosowania dodatków organicznych do ropopochodnych paliw silnikowych (biokomponentów) w ilościach dopuszczalnych normami jakościowymi.

Większość z nich wskazuje na zasadność prowadzenia badań wdrożeniowych i eksploatacyjnych nad podwyższonym udziałem biokomponentów w ogólnodostępnych paliwach silnikowych. Niektóre z ekspertyz zawierają informacje o wynikach badań przeprowadzonych przez światowe koncerny samochodowe i paliwowe. Efektem tych badań są rekomendacje poszczególnych koncernów produkujących pojazdy czy też silniki.

Resort rolnictwa uważa, że powodem informacji ukazujących się ostatnio w prasie było różne rozumienie pojęcia biopaliwo. Przedstawiciele koncernów motoryzacyjnych czekają na opinie o możliwości używania biopaliw w autach, jednak już teraz część z nich sugeruje, że paliwa ze zwiększonym udziałem biokomponentów mogą być szkodliwe i powodować utratę gwarancji.


POWIĄZANE

Dnia 16 listopada minister rolnictwa Słowacji na spotkaniu Rady ds. Rolnictwa oś...

Ponad 11 mln ha, czyli 6,2 proc. całej użytkowanej w UE ziemi rolnej, jest upraw...

Jako organizacja zrzeszająca osoby i firmy tworzące certyfikowaną ekologiczną ży...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum
Jestesmy w spolecznosciach:

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Zgłoś uwagę