Azoty_Kedzierzyn_4_04_16

Zielona inicjatywa szwedzkich przedsiębiorców

12 listopada 2009
Inicjatywa czołowych przedsiębiorców w sprawie zmiany klimatu - The Swedish Business Leaders' Initiative on Climate Change (BLICC) - wzywa do zawarcia ambitnego porozumienia w sprawie zmian klimatycznych w Kopenhadze i dąży do uznania przez przedsiębiorstwa, że działania przyjazne dla środowiska mogą być opłacalne.
Inicjatywa szwedzkich liderów biznesowych z BLICC zachęca przedsiębiorstwa w Szwecji do przyjrzenia się i modyfikacji własnego wpływu na klimat. Założona w 2000 r., organizacja BLICC składa się z sieci firm z różnych sektorów. Stanowi przy tym platformę porozumienia dla ich reprezentantów, na której mogą oni prezentować swoje doświadczenia i wymieniać pomysły i poglądy z firmami z innych państw.
"Firmom czasami trudno jest mówić o swoich wysiłkach na rzecz walki ze zmianami klimatu bez ukazania ich jako praktyk ważnych w kształtowaniu publicznego wizerunku firmy" - uważa dyrektor projektu BLICC, Nina Ekelund. "Dzięki incjatywie BLICC mogą dzielić się doświadczeniem z innymi przedsiebiorstwami i wymieniać się opiniami na temat najlepszego sposobu na przeciwdziałanie wpływom na klimat".
Obecnie BLICC liczy 18 członków, w tym takie firmy jak Axfood, szwedzki oddział Coca-Coli oraz Fortrum.
Od 2007 roku, dzięki ,,deklaracji klimatycznej" BLICC zaapelowała do wszystkich szwedzkich firm o sprawowanie kontroli swoich wpływów na klimat. Opierając swoje wyliczenia na "standardowym protokole dotyczącym gazów cieplarnianych", uczestnicy BLICC planują dalsze systematyczne badania, które pozwolą na identyfikację bezpośrednich i pośrednich źródeł emisji.
Według szóstego raportu BLICC z tego roku, inicjatywa stanowi, że łagodzenie zmian klimatycznych można osiągnąć jedynie wtedy, kiedy do walki ze zmianami klimatu przystąpi całe społeczeństwo, w tym przedsiębiorstwa.
Spółki uczestniczące w BLICC zmniejszyły swój wpływu na klimat o 26% w okresie ostatnich trzech lat. "Odkryliśmy, że jeśli firma postępuje zgodnie ze wskazówkami zawartymi w inicjatywie i prowadzi badania dotyczące wpływu na klimatu, może odkryć główne źródła emisji, a następnie ustalić priorytety swoich działań w celu naprawienia sytuacji" - mówi Ekelund. "Środki na rzecz efektywności energetycznej okazują się również korzystne dla spółki."
Głównym celem BLICC dalsze uświadamianie szwedzkiej społeczności przedsiębiorstw głównego przesłania mówiącego, że zarabianie pieniądzy i walka ze zmianami klimatycznymi nie wykluczają się wzajemnie.
Przed zbliżającą się Konferencją Klimatyczną (COP 15), Ekelund dodaje: "BLICC chce wykorzystać czas pozostały przed COP 15 w Kopenhadze do rozpropagowania trzech ważnych informacji:
- firmy mają zdolność do zmniejszenia wpływu na klimat,
- programy ułatwiające te reducje są już dostępne,
- takie posunięcia są opłacalne.
Seminarium prowadzone przez BLICC w lipcu 2009, z udziałem dr Rajendra Pachauri, przewodniczącego Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu (IPCC), będzie miało swoją reedycję w październiku, w ramach szwedzkiego przewodnictwa w UE.
To drugie wydarzenie będzie stanowić dla członków Inicjatywy doskonałą okazję do współpracy z ministrami energii w całej Europie. "Pozwoli to na zasygnalizowanie, że szwedzkie przedsiębiorstwa chcą ambitnego porozumienia w sprawie zmian klimatycznych, które doprowadzi do efektywnego ekologicznie gospodarowania."


POWIĄZANE

Dnia 16 listopada minister rolnictwa Słowacji na spotkaniu Rady ds. Rolnictwa oś...

Ponad 11 mln ha, czyli 6,2 proc. całej użytkowanej w UE ziemi rolnej, jest upraw...

Jako organizacja zrzeszająca osoby i firmy tworzące certyfikowaną ekologiczną ży...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum
Jestesmy w spolecznosciach:

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Zgłoś uwagę