Advertisement

Zielona inicjatywa szwedzkich przedsiębiorców

12 listopada 2009
Inicjatywa czołowych przedsiębiorców w sprawie zmiany klimatu - The Swedish Business Leaders' Initiative on Climate Change (BLICC) - wzywa do zawarcia ambitnego porozumienia w sprawie zmian klimatycznych w Kopenhadze i dąży do uznania przez przedsiębiorstwa, że działania przyjazne dla środowiska mogą być opłacalne.
Inicjatywa szwedzkich liderów biznesowych z BLICC zachęca przedsiębiorstwa w Szwecji do przyjrzenia się i modyfikacji własnego wpływu na klimat. Założona w 2000 r., organizacja BLICC składa się z sieci firm z różnych sektorów. Stanowi przy tym platformę porozumienia dla ich reprezentantów, na której mogą oni prezentować swoje doświadczenia i wymieniać pomysły i poglądy z firmami z innych państw.
"Firmom czasami trudno jest mówić o swoich wysiłkach na rzecz walki ze zmianami klimatu bez ukazania ich jako praktyk ważnych w kształtowaniu publicznego wizerunku firmy" - uważa dyrektor projektu BLICC, Nina Ekelund. "Dzięki incjatywie BLICC mogą dzielić się doświadczeniem z innymi przedsiebiorstwami i wymieniać się opiniami na temat najlepszego sposobu na przeciwdziałanie wpływom na klimat".
Obecnie BLICC liczy 18 członków, w tym takie firmy jak Axfood, szwedzki oddział Coca-Coli oraz Fortrum.
Od 2007 roku, dzięki ,,deklaracji klimatycznej" BLICC zaapelowała do wszystkich szwedzkich firm o sprawowanie kontroli swoich wpływów na klimat. Opierając swoje wyliczenia na "standardowym protokole dotyczącym gazów cieplarnianych", uczestnicy BLICC planują dalsze systematyczne badania, które pozwolą na identyfikację bezpośrednich i pośrednich źródeł emisji.
Według szóstego raportu BLICC z tego roku, inicjatywa stanowi, że łagodzenie zmian klimatycznych można osiągnąć jedynie wtedy, kiedy do walki ze zmianami klimatu przystąpi całe społeczeństwo, w tym przedsiębiorstwa.
Spółki uczestniczące w BLICC zmniejszyły swój wpływu na klimat o 26% w okresie ostatnich trzech lat. "Odkryliśmy, że jeśli firma postępuje zgodnie ze wskazówkami zawartymi w inicjatywie i prowadzi badania dotyczące wpływu na klimatu, może odkryć główne źródła emisji, a następnie ustalić priorytety swoich działań w celu naprawienia sytuacji" - mówi Ekelund. "Środki na rzecz efektywności energetycznej okazują się również korzystne dla spółki."
Głównym celem BLICC dalsze uświadamianie szwedzkiej społeczności przedsiębiorstw głównego przesłania mówiącego, że zarabianie pieniądzy i walka ze zmianami klimatycznymi nie wykluczają się wzajemnie.
Przed zbliżającą się Konferencją Klimatyczną (COP 15), Ekelund dodaje: "BLICC chce wykorzystać czas pozostały przed COP 15 w Kopenhadze do rozpropagowania trzech ważnych informacji:
- firmy mają zdolność do zmniejszenia wpływu na klimat,
- programy ułatwiające te reducje są już dostępne,
- takie posunięcia są opłacalne.
Seminarium prowadzone przez BLICC w lipcu 2009, z udziałem dr Rajendra Pachauri, przewodniczącego Międzyrządowego Panelu ds. Zmian Klimatu (IPCC), będzie miało swoją reedycję w październiku, w ramach szwedzkiego przewodnictwa w UE.
To drugie wydarzenie będzie stanowić dla członków Inicjatywy doskonałą okazję do współpracy z ministrami energii w całej Europie. "Pozwoli to na zasygnalizowanie, że szwedzkie przedsiębiorstwa chcą ambitnego porozumienia w sprawie zmian klimatycznych, które doprowadzi do efektywnego ekologicznie gospodarowania."


POWIĄZANE

W środę zaczyna obowiązywać nowy system certyfikacji elektronicznej, który ma po...

Rośnie sektor polskiej żywności ekologicznej. Szacuje się, że w tym roku jego wa...

Najnowszy raport dotyczący światowej produkcji ekologicznej z danymi do 2015 rok...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum
Jestesmy w spolecznosciach:

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Zgłoś uwagę