Azoty_Kedzierzyn_4_04_16

Dla Polaków najważniejsza jest cena

13 sierpnia 2003

Największe znaczenie dla 90 proc. Polaków przy kupowaniu produktów codziennego użytku ma cena - wynika z lipcowych badań Ośrodka Badania Opinii Publicznej (TNS OBOP).

Na drugim miejscu respondenci ulokowali jakość produktu (74 proc. wskazań). Inne aspekty wskazywane były znacznie rzadziej.

W badaniu TNS OBOP zapytał Polaków o ich zachowania konsumenckie. Badani mieli możliwość wskazania co najwyżej trzech najważniejszych czynników wpływających na zakup.

Badani na pierwszym miejscu stawiali cenę, niezależnie od sytuacji społecznej czy zawodowej. W mniejszym stopniu o jej znaczeniu mówili ludzie z wykształceniem średnim (85 proc.) i wyższym (86 proc.) niż podstawowym czy zawodowym (po 93 proc.). Rzadziej na ten element zwracali uwagę mieszkańcy miast (87 proc.) niż wsi (94 proc.).

Według sondażu, do jakości towaru przykłada wagę 80 proc. osób będących w dobrej sytuacji materialnej. Im gorsza sytuacja bytowa, tym czynnik ten jest mniej istotny dla badanych (78 proc. osób w średniej sytuacji materialnej, a w złej 62 proc.).

Za najmniej ważne kryterium respondenci uznali opakowanie (6 proc.) oraz bezpieczeństwo produktu dla środowiska (9proc.).

Cena i jakość to niezmiennie najważniejsze czynniki mające wpływ na decyzje konsumentów, dotyczące tego, który z konkurencyjnych produktów wybrać - wynika z sondażu.

Według TNS OBOP, inaczej respondenci wypowiadali się o zakupie nowego produktu, który właśnie pojawił się na rynku. Nadal największe znaczenie przy kupnie produktu ma cena, ale nazwa producenta już odgrywa większą rolę przy wyborze towaru (84 proc. uznało ten czynnik za ważny).

Za nieistotne badani uznali atrakcyjną reklamę czy chęć zweryfikowania prawdziwości reklamy.

Sondaż TNS OBOP zrealizowany został w dniach 5-7 lipca 2003 roku na reprezentatywnej, losowej 1005-osobowej próbie osób od 15 roku życia. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej wielkości próby wynosi +/- 3 proc., przy wiarygodności oszacowania równej 95 proc.


POWIĄZANE

Zwiększenie efektywności i partnerska współpraca z obecnymi klientami, rolnikami...

W październiku 2016 r. koniunktura w polskim rolnictwie poprawiła się, po raz tr...

Audytowi energetycznemu przedsiębiorstwa, wg wymagań Ustawy o efektywności energ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum
Jestesmy w spolecznosciach:

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Zgłoś uwagę