MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Przeżywalność firm w Polsce rośnie. Kluczowy jest trzeci rok działalności

19 stycznia 2016
Przeżywalność firm w Polsce rośnie. Kluczowy jest trzeci rok działalności

Nie pierwszy, ale trzeci rok działalności jest kluczowy dla dalszego funkcjonowania firmy – wynika z badania przeprowadzonego przez wywiadownię gospodarczą Cribis.pl. Potwierdzają to również dane GUS – wskaźnik przeżywalności firm po pierwszym roku działalności wynosi ponad 70 proc., a po trzech latach – ok. 50 proc. Kluczowe znaczenie dla powodzenia biznesu ma plan działania, a nie ulgi podatkowe czy unijne dotacje. 

Przeanalizowaliśmy jako Cribis.pl dane z lat 2012–2014. Pokazały one, że przeżywalność firm w Polsce nieznacznie rośnie – mówi agencji informacyjnej Newseria Dominik Lewandowski, dyrektor rozwoju biznesu w Grupie CRIF, odpowiedzialny za wywiadownię gospodarczą dla MŚP Cribis.pl.

Jeszcze w 2006 roku zaledwie 66,5 proc. firm było w stanie przetrwać pierwszy rok działalności. W 2014 roku było już znaczenie lepiej – z badanych przez GUS nowych podmiotów powstałych w 2013 roku, aż 74 proc.było aktywnych w roku następnym.

Z danych Cribis.pl wynika, że przy bezwzględnym rocznym przyroście liczby firm na poziomie 350 tys. spadła jednocześnie liczba i odsetek zamykających się podmiotów w ogólnej liczbie przedsiębiorstw. Spadek jest widoczny nie tylko wśród najmłodszych firm.

Hurraoptymizm na otwieranie firm powoli zaczyna mijać. Stajemy się coraz bardziej przedsiębiorczy, ale też bardziej pragmatyczni i realistyczni. Widać, że przedsiębiorcy z rozsądkiem podchodzą do prowadzenia własnych biznesów i otwierania kolejnych firm – mówi Dominik Lewandowski.

Podkreśla, że to nie pierwszy rok działalności firmy, ale trzeci jest kluczowy dla dalszego jej funkcjonowania. Badania Cribis.pl wskazują, że pomiędzy 25. a 36. miesiącem życia firmy najczęściej kończą działalność. W pierwszym roku firma zazwyczaj dysponuje środkami finansowymi niezbędnymi na jej funkcjonowanie i stopniowo zdobywa klientów. Firmy, które nie zadbają odpowiednio wcześnie o bazę klientów i portfolio produktów, zaczynają po pewnym czasie mieć problemy. Niestety, często jest już za późno, żeby zmienić strategię.

To trzeci rok weryfikuje tak naprawdę naszą strategię biznesową, nasz pomysł na biznes. Rynek decyduje o tym, czy nasz biznes ma rację bytu – wyjaśnia Lewandowski.

Z raportu PARP wynika, że spośród firm założonych w Polsce w 2011 roku pierwsze 12 miesięcy działalności przetrwało prawie 86 proc. Dwa pierwsze lata przeżyło 70 proc. firm, trzy pierwsze – 54 proc. Wskaźnik przeżycia po czwartym i piątym roku wyniósł odpowiednio 47 i 44 proc.

Dobry biznesplan i pomysł na biznes są najważniejsze. Co prawda, możemy powiedzieć o tym, że podatki albo dofinansowania mogą utrudniać lub ułatwiać działalność. Moim zdaniem najważniejszy jest jednak pomysł na biznes i to, żeby ta firma faktycznie dostarczała wartości, za którą ktoś potem na samym końcu będzie chciał zapłacić – wyjaśnia Dominik Lewandowski.

Statystyki wskazują, że firmy najdłużej żyją w województwie mazowieckim, wielkopolskim i małopolskim. Ranking województw zamykają kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie oraz świętokrzyskie.

newseria.pl


POWIĄZANE

Przykład drożejącego masła pokazuje, jak mocno zmienia się podejście sieci handl...

Polska umacnia swoją pozycję jako jeden z liderów rynku miodowego w Europie i na...

Kończący się rok 2024 będzie rekordowy dla producentów żywca kurcząt rzeźnych – ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę