Polskie rolnictwo ze względu na szczególny splot uwarunkowań
polityczno – gospodarczych w ostatnich kilkudziesięciu latach, nie miało
odpowiednich warunków do modernizacji i rozwoju na równi z innymi gałęziami
gospodarki. Członkostwo naszego kraju w UE daje wyjątkowe szanse przyspieszenia
takiego procesu. Zajmie to jednak wiele lat i będzie wymagać spełnienia
niełatwych warunków.
Wykorzystanie tej szansy będzie zależało przede
wszystkim od nas samych.
Modernizacji rolnictwa nie można rozpatrywać w oderwaniu od rozwoju
społeczno-gospodarczego obszarów wiejskich. Zahamowanie przemian strukturalnych
w polskim rolnictwie jest m.in. rezultatem barier rozwojowych, jakie odczuwa
polska wieś. Bardzo wysokie bezrobocie, niepewność i niestabilność sytuacji
dochodowej rodzin wiejskich i wiele innych, podobnych uwarunkowań sprawiają, że
rolnictwo jest ważną częścią „systemu bezpieczeństwa socjalnego” dużej części
mieszkańców wsi i części mieszkańców miast. Jak wynika z doświadczeń krajów
rozwiniętych, wzrost dobrobytu mieszkańców wsi, w tym także rolników, zależy
przede wszystkim od rozwoju pozarolniczych działów aktywności gospodarczej na
obszarach wiejskich. Nawet najlepiej prosperujące rolnictwo, samo nie zapewni
dobrobytu obszarom wiejskim, może być ono jedynie elementem w tworzeniu tego
dobrobytu, ale partycypującym w coraz mniejszym stopniu.
Korzyści, jakie
dawać będzie integracja Polski z UE podzielić można na kilka grup. Najważniejszą
z nich będzie korzyść o charakterze makroekonomicznym, przejawiająca się w
przyspieszeniu tempa wzrostu gospodarczego. Z tym czynnikiem związane są też
korzyści handlowe, wynikające z ułatwienia dostępu do wielkiego, jednolitego
rynku obejmującego ponad 400 mln osób. Efekty tego czynnika będą narastać
stopniowo i uwidocznią się w pełni, w okresie ok. 10 lat.
Znacznie szybciej odczuwane będą korzyści związane z transferami środków budżetowych Unii, przeznaczonych na wsparcie rolnictwa. Średnio i długookresowe korzyści dla rolnictwa i obszarów wiejskich należy także wiązać z wykorzystaniem funduszy strukturalnych w Polsce od 2004 roku, w tym środków z sekcji orientacji FEOGA. W odniesieniu do proponowanego przez Polskę sposobu wykorzystania środków na działania strukturalne z sekcji orientacji FEOGA w SPO „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskich” znalazły się następujące elementy: inwestycje w gospodarstwach rolnych, ułatwienie startu młodym rolnikom, gospodarka zasobami wodnymi, scalanie i wymiana gruntów, szkolenia zawodowe, wsparcie doradztwa rolniczego, różnicowanie działalności rolniczej i działalności zbliżonej do rolniczej, poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych, przywracanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego naturalną katastrofą, pomoc techniczna.
Na realizację tych instrumentów przewidziano na lata 2004 – 2006 kwotę 1575
mln euro z funduszy unijnych, uzupełnionych 576 mln euro z publicznych środków
krajowych i ponad 1400 mln euro ze środków prywatnych. Należy pamiętać, iż
obszary wiejskie, w tym rolnicy, skorzystają też z innych instrumentów polityki
strukturalnej, uwzględnionych w Narodowym Planie Rozwoju, będącym podstawowym
dokumentem programowym dla wszystkich funduszy strukturalnych i Funduszu
Spójności.
Dla obszarów wiejskich ważne znaczenie będzie miała realizacja
programów operacyjnych, takich, jak: „Rozwój regionalny”, na który przewiduje
się wydatkowanie w latach 2004 - 2006 kwoty 4605 mln euro, w tym blisko 2,9 mld
euro z funduszy UE, „Rozwój zasobów ludzkich” z kwotą ponad 1650 mln euro (1170
mln euro z UE), a także z programu „Rozwój infrastruktury transportowej” i
„Ochrona środowiska i gospodarka wodna”.
W sumie na wszystkie programy strukturalne finansowane ze źródeł unijnych
powinniśmy otrzymać w latach 2004-2006 11,4 mld euro. Ponad 50% unijnych
funduszy strukturalnych ma być przeznaczonych na rozwój infrastruktury. Obszary
wiejskie i ludzie na nich mieszkający powinny być największymi ich
beneficjentami. Korzyści z tego tytułu będą większe niż korzyści z instrumentów
wsparcia rolnictwa, w tym przez płatności bezpośrednie. Polityka UE, zgodnie z
proponowaną reformą WPR, będzie zmierzała w kierunku zwiększania roli programów
strukturalnych, w tym nakierowanych na rozwój obszarów wiejskich. Mniejsze
natomiast znaczenie mieć będą tradycyjnye instrumenty polityki rolnej i
płatności bezpośrednie. Przewiduje się, że w przyszłości Polska będzie
największym odbiorcą pomocy strukturalnej ze wszystkich krajów poszerzonej UE
(obecnie jest nim Hiszpania).
Efektywne wykorzystanie pomocy
strukturalnej jest przedsięwzięciem znacznie bardziej skomplikowanym niż
wykorzystanie środków z zakresu polityki rolnej. Wymaga ono spełnienia licznych
warunków, co może zająć wiele lat. Należą do nich:
- Poprawa jakości kapitału
ludzkiego w rolnictwie i na obszarach wiejskich, ponieważ absorpcja środków
unijnych wymaga dość skomplikowanej wiedzy. Wysoka jakość kapitału ludzkiego –
wykształcenia, skumulowanej wiedzy, postaw, motywacji – jest głównym warunkiem i
czynnikiem współczesnego rozwoju.
- Rozwój kapitału społecznego - chęci i
umiejętności współdziałania ludzi na rzecz realizacji przedsięwzięć służących
rozwojowi społeczności lokalnych.
- Budowa instytucji wspierających
funkcjonowanie rynku, społeczeństwa obywatelskiego i państwa. Polscy rolnicy i
mieszkańcy wsi są bardzo słabo zorganizowani, a ich aktywność nie jest należycie
wspierana przez instytucje poprawiające efektywność gospodarowania, skuteczność
działań zbiorowych.
- Wprowadzenie w naszym kraju sprawnie funkcjonującego
planowania strategicznego i nowej formy zarządzania sferą publiczną.
Funkcjonowanie UE oparte jest na wieloletnich planach finansowych (zazwyczaj
siedmioletnich), a realizacja programów strukturalnych wymaga różnych form
partnerstwa publiczno-prywatnego. W tej dziedzinie mamy mało doświadczeń, wiedzy
i struktur organizacyjnych.
Pełne korzyści członkostwa z UE ujawnią się
dopiero w długim okresie, natomiast w pierwszych latach czekać nas może dużo
rozczarowań, nadzwyczajnego wysiłku i braku widocznych efektów integracji. Na to
nasze społeczeństwo musi być odpowiednio przygotowane.
Poza wyżej
wymienionymi uwarunkowaniami sukcesu integracji, ważnym czynnikiem tego sukcesu
będzie jakość dialogu społecznego nad wymaganiami, przebiegiem i skutkami tego
procesu.
Największym zagrożeniem dla szybkiego i efektywnego procesu integracji Polski
z UE może być demobilizacja polskiego społeczeństwa w pierwszym okresie
członkostwa, związana z brakiem wyraźnie pozytywnych efektów integracji w
krótkim okresie.
O ile zostaną spełnione wymienione wyżej warunki,
długookresowe korzyści wynikające z integracji Polski z UE, będą niewątpliwie
duże i wyraźnie pozytywne. W odniesieniu do rolnictwa i obszarów wiejskich będą
one następujące:
- Ujawnienie się pełnych efektów polityki strukturalnej,
współfinansowanej z funduszy unijnych na obszarach wiejskich, co pozwoli na ich
rozwój,
- Przyspieszenie przekształceń strukturalnych w rolnictwie (struktury
agrarnej, struktury produkcji i struktury przestrzennej);
- Osiągnięcie
pełnego poziomu dopłat bezpośrednich, co będzie miało duże znaczenie dla
potencjału rozwojowego rolnictwa;
- Poprawa pozycji konkurencyjnej polskiego
rolnictwa na rynku unijnym i światowym;
- Poprawa spójności
społeczno-ekonomicznej na obszarach wiejskich oraz zmniejszenie bezrobocia
jawnego i ukrytego w rolnictwie;
- Ujawnienie się makroekonomicznych efektów
integracji w zakresie tempa wzrostu gospodarczego, zatrudnienia, popytu
konsumpcyjnego i innych, z ich pozytywnym wpływem na sytuację rolnictwa i
obszarów wiejskich.
Na drodze do tych długookresowych korzyści czeka nas
wiele trudności i możliwych rozczarowań, zwłaszcza w krótszym
okresie.