aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Jabłka, truskawki i borówki liderami konsumpcji owoców w maju

2 czerwca 2023
Jabłka, truskawki i borówki liderami konsumpcji owoców w maju

Wśród najpopularniejszych gatunków maja Kantar wymienia jabłka, truskawki i borówki. W porównaniu do kwietnia najbardziej wzrosła ilość konsumentów owoców sezonowych - truskawki o 65%, borówki o 27% oraz malin o 23%. W porównaniu do maja 2021 roku najbardziej wzrosło spożycie malin i borówek. W porównaniu do maja 2020 roku wzrost ilości konsumentów truskawki wyniósł 54% a borówki 50%.

polska smakuje_pasek (1).jpg
Badania finansowane są ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Dostarczają informacji na temat liczby konsumentów i częstotliwości konsumpcji poszczególnych gatunków. Dane dotyczące konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw dostępne są na stronie WczorajNaTalerzu.pl

Badania zlecane są przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw w ramach projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III etap”. Projekt jest realizowany przez Kantar Public.

Konsumpcja owoców w maju

W maju najpopularniejszym owocem były jabłka, które w tygodniu poprzedzającym badanie spożywało prawie dziewięciu na dziesięciu Polaków (85%). Jabłka jedzone były też najczęściej. 12% Polaków jadło je codziennie, a dalsze 14% 4-5 razy w tygodniu.
Na drugim miejscu wśród polskich owoców znalazły się truskawki, które jadło 43% badanych. Jedna trzecia (33%) Polaków w maju jadła borówki.
2023_maj_badania_1920x1080-04.jpg
Mniej niż jedna trzecia osób jadła (w tygodniu poprzedzającym badanie) gruszki (31%) oraz maliny (27%). Przetwory z czarnej porzeczki spożywało 18% badanych, natomiast z aronii - 13%.
 
 
 
 
 
 

Wzrost liczby konsumentów owoców w maju
W porównaniu do kwietnia 2023 roku najbardziej wzrosło spożycie truskawek - z 26% do 43%. Oznacza to wzrost o blisko 2/3. 
W ostatnim miesiącu wzrosła także ilość konsumentów przetworów z czarnej porzeczki - o 29%, owoców borówki - o 27% oraz malin o 23%. 
W porównaniu do maja 2022 najbardziej wzrosło spożycie malin (o 8%) oraz borówek (o 3%). Spożycie jabłek utrzymało się na tym samym poziomie.
2023_maj_badania_dodatkowe-01.jpg
W skali dwóch lat 2021-2023 wzrostem "maj do maja" największym wzrostem mogą pochwalić się truskawki oraz borówki (odpowiedni o 17 p.p i o 11 p.p.). 
W przypadku truskawek oznacza to realny wzrost liczby konsumentów o 54%, w przypadku borówek o 50%, malin o 35%. 
Gruszki zanotowały 21% wzrost ilości konsumentów. Przetwory z czarnej porzeczki 13%.
 
 
 
 
 
 
54% procentowy wzrost ilości konsumentów truskawek oznacza 4,9 mln nowych konsumentów. Truskawki w maju jadło 13,9 mln osób. 
50% procentowy wzrost ilości konsumentów borówki oznacza 3,6 mln nowych konsumentów. Borówki w maju jadło 10,7 mln osób. 
Maliny jadło w maju 8,7 mln Polaków. W porównaniu z majem 2022 roku, liczba konsumentów tego gatunku wzrosła o 1,6 mln. W skali dwóch lat - maj do maja - wzrost wyniósł ponad 1/3 (35%). Maliny zyskały 2,3 mln nowych konsumentów. 

Wyniki badań konsumpcji 2020-2023
Badania pomagają w definiowaniu grup docelowych i ewaluacji strategii wielu branżowych projektów promujących spożycie. 
Aktualizowane wynik dotyczące kilkudziesięciu gatunków są publicznie dostępne na stronie WczorajNaTalerzu.pl

https://wczorajnatalerzu.pl

https://wczorajnatalerzu.pl

Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw



Badanie zrealizowano w dniach 12-17 maja 2023 r., na reprezentatywnej próbie 1012 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI).

Kantar pyta respondentów o częstotliwość spożywania 21 gatunków w ostatnim tygodniu i o spożywanie warzyw, owoców i ich przetworów podczas poszczególnych posiłków w dniu poprzedzającym badanie.

Badania konsumpcji Kantar 2021 (10).jpg

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw projektu „CORE TEAM - promocja konsumpcji owoców i warzyw i forum współpracy sektora, III edycja”.

Projekt jest realizowany pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

oprac. redakcja ppr.pl


POWIĄZANE

Kampania #PlantHealth4Life powraca! Europa jednoczy swoje wysiłki na rzecz zdrow...

20 maja obchodzimy Światowy Dzień Pszczół. Święto zostało ustanowione przez Orga...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę