aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Rynek eko-paliw

24 maja 2002

Warunkiem niezbędnym do kształtowania polityki inwestycyjnej w przemyśle naftowym i rolnictwie jest określenie długoterminowej polityki fiskalnej, preferującej paliwa ekologiczne ze źródeł odnawialnych.

Dodawanie estru do oleju napędowego i oleju opałowego oraz bioetanolu do benzynowych paliw silnikowych korzystnie wpływa na zmniejszenie zawartości zanieczyszczeń w gazach spalinowych, nie zmieniając w istotny sposób osiągów silnika i zużycia paliwa.

Zakładane i spodziewane efekty aktywizacji rynku eko-paliw między innymi to:
- zmniejszenie obciążeń środowiska naturalnego poprzez zmniejszanie emisji związków siarki, tlenków węgla i pochodnych związków azotu - oraz realizacja przyjętych zobowiązań międzynarodowych w sposób określony "Strategią rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce",
- zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego poprzez dywersyfikację źródeł pozyskania surowców i miejsc produkcji energii,
- poprawa salda w bilansie handlowym kraju (zmniejszenie importu paliw płynnych),
- wprowadzenie na rynek paliw silnikowych antymonopolowego elementu konkurencji,
- rozwój rolnictwa - wzrost produkcji na cele nieżywnościowe, zagospodarowanie znacznej części z 1,5 mln ha gruntów obecnie odłogowanych oraz gwarancja zbywalności upraw,
- aktywizacja obszarów wiejskich najbardziej obciążonych zjawiskiem bezrobocia,
- stymulacja rozwoju lokalnego i regionalnego poprzez powstanie nowych miejsc pracy - zatrudnienie bezpośrednio w - nowych zakładach przetwórczych jak i zwiększenie zatrudnienia na rynkach związanych z biopaliwami,
- wykorzystanie zasobów lokalnych i rozwój sektorów pośrednich,
- wzrost produkcji krajowych pasz wysokobiałkowych z jednoczesnym ograniczeniem importu,
- dostosowanie rozwiązań krajowych dotyczących wykorzystania Odnawialnych Źródeł Energii do rozwiązań obowiązujących i planowanych w Unii Europejskiej.

Projekt ustawy określa zasady działań na rzecz tworzenia i rozwoju rynku eko-paliw, obejmujących produkcję i obrót surowcami pochodzenia rolniczego, ich przetwórstwo na eko-paliwa, a następnie obrót tymi produktami:
- rzepakiem energetycznym, przeznaczonym do produkcji eko-diesla,
- olejem surowym powstałym z przeróbki rzepaku energetycznego,
- estrem metylowym powstałym w wyniku przetworzenia oleju surowego z przeznaczeniem na dodatek do oleju - napędowego pochodzenia węglowodorowego lub gotowe paliwo przeznaczone do napędu wysokoprężnych silników - spalinowych,
- eko-dieslem powstałym w wyniku dodania estru do oleju napędowego,
- eko-opałem powstałym w wyniku dodawania estru do oleju opałowego,
- alkoholem etylowym i produkowanym z niego bioetanolu oraz eterze etylo-tert-butylowym (EETB),
- eko-benzynach powstałych w wyniku dodania bioetanolu lub estru etylo-tert-butylowego do benzynowych paliw silnikowych.

Projekt ustawy o organizacji rynku eko-paliw płynnych i ich składników oraz o zmianie niektórych ustaw wprowadza obowiązek dodawania do:

  • oleju napędowego i oleju opałowego - estru w wysokości określonej Rozporządzeniem Rady Ministrów,
  • benzynowych paliw silnikowych - bioetanolu w ilości nie mniejszej niż 4,5% i nie większej niż 5% lub eteru etylo-tert-butylowego w ilości nie mniejszej niż 8%,
    oraz:
  • zwalnia z podatku akcyzowego eko-paliwa płynne, wykorzystywane jako dodatek do oleju napędowego i benzynowych paliw silnikowych, otrzymywane z surowców rolniczych oraz melasu, dostarczanych w ramach wieloletnich umów kontraktacyjnych,
  • upoważnia ministra właściwego do spraw finansów publicznych, do obniżania w drodze rozporządzenia, stawki podatku akcyzowego dla oleju napędowego i oleju opałowego w zależności od zawartości estru oraz dla benzyn silnikowych z zawartością od 4,5% do 5% bioetanolu i benzyn z zawartością powyżej 8 % eteru etylo-tert-butylowego.

Projekt ustawy o organizacji rynku eko-paliw płynnych i ich składników oraz o zmianie niektórych ustaw jest elementem rozwoju rynku rolnego w kierunku produkcji niespożywczej. W warunkach Polski proponowane działania pozwolą na znaczące pobudzenie koniunktury w rolnictwie, a tym samym przeciwdziałanie negatywnym skutkom szerzącego się bezrobocia wśród ludności wiejskiej, obniżania poziomu życia na wsi i postępującego ubożenia wsi polskiej.

Pozwoli na poprawienie w znacznym stopniu sytuacji w rolnictwie, poprzez stworzenie rynku zbytu dla produktów rolnych w ilości równoważnej 1,5 mln ton żyta, tj. około 25% oraz przeciętnych zbiorów tego zboża w kraju oraz tworzy nowy rynek zbytu docelowo dla co najmniej 2,4 mln ton rzepaku energetycznego.

Duże znaczenie niesie za sobą możliwość wykorzystania makuchów rzepakowych i wywaru gorzelniczego na cele paszowe, opałowe lub nawozowe, zagospodarowania słomy rzepakowej i zbożowej posiadających dużą wartość energetyczną oraz wykorzystanie gliceryny półproduktu dla przemysłu chemicznego.

Przeprowadzone analizy wykazują, że realizacja postanowień zawartych w projekcie ustawy przynosi pożądane skutki społeczne i gospodarcze - wzrost zatrudnienia (bezpośredniego oraz w całej gospodarce na skutek efektu mnożnikowego) oraz dochodów w gospodarstwach domowych (rolniczych i pracowników sektora przetwórczego oraz pośrednich), zysków dla podmiotów gospodarczych oraz daje pozytywne skutki dla budżetu.

Opracowano w Departamencie Gospodarki Ziemią i Infrastruktury Wsi

Projekt ustawy "o rynku eko-paliw płynnych i ich składników" znajduje się na stronie internetowej MRiRW pod adresem: www.minrol.gov.pl/Pages/OpracPublikacje.html


POWIĄZANE

W dniu wczoraajszym, tj.  26 marca 2024 roku opublikowaliśmy w portalu ppr.pl ma...

Rosstat publikuje drugi raport statystyczny upraw w 2023 r. Produkcja pszenicy w...

Program azotanowy od ubiegłego roku pozwala dość elastycznie stosować nawozy azo...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę