OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

BSE - nowe prawo, nowe obowiązki

7 grudnia 2001

BSE - nowe prawo, nowe obowiązki

Zaliczenie przez UE Polski do krajów podwyższonego ryzyka chorobą BSE stwarza dodatkowe obciążenie dla polskiego przemysłu mięsnego oraz zmusza do dokonania modernizacji i restrukturyzacji przemysłu utylizacyjnego w Polsce.

Opinia Naukowego Komitetu Sterującego (Scientific Steering Committee) w sprawie oceny geograficznego ryzyka gąbczastej encefalopatii bydła (GBR) za podstawę orzeczenia przyjęła następujące fakty:

  • import po 1988 roku około 89 tys. szt. bydła. W tym około 23 tys. szt. po 1994 roku z takich państw jak Niemcy, Holandia, Francja i Dania,
  • import mączek pochodzenia zwierzęcego z krajów zaatakowanych BSE (Francja, Niemcy), w latach 1986 - 1990 wyniósł on około 41 tys. t.,
  • import po 1991 roku około1.700.000 ton mączek (głównie z Niemiec, Danii i Holandii), Komitet Naukowy wskazuje, że w latach 1994-95 zaimportowano do Polski 176 ton mączek mięsno-kostnych z Wielkiej Brytanii,
  • uznano za niestabilną sytuację w Polsce w latach 1980-2001 w zakresie:
    – braku zakazu do 1997 roku stosowania mączek mięsno-kostnych i braku kontroli żywienia nimi bydła,
    – braku udokumentowania stosowania obróbki termicznej odpadów zwierzęcych w standardzie 1330C/20min./3 bary/wielkość cząstek 50mm,
    – braku separacji do 2001r. (tj. do dnia ogłoszenia opinii) produkcji pasz dla bydła i innych gatunków zwierząt gospodarskich i możliwość krzyżowych    skażeń pasz dla bydła czynnikami TSE.

W opinii Naukowego Komitetu Sterującego (Scientific Steering Committee) wewnętrzne zagrożenie BSE w Polsce istnieje od 1987 roku i wzrasta. Opinię uznającą nasz kraj za obszar podwyższonego ryzyka BSE (tzw. III grupa krajów) przekazano stronie polskiej w marcu 2001 roku. Przytoczone szczegóły świadczą o dokonaniu bardzo wnikliwej analizy. Nie na tyle jednak szczegółowej, aby w sposób udokumentowany wykazać w Polsce konkretne przypadki zachorowań bydła na BSE lub karmienie krów mączkami pochodzenia zwierzęcego. W żywieniu bydła w Polsce nie ma tradycji skarmiania mączek zwierzęcych. Udział pasz przemysłowych w żywieniu bydła był niezwykle ograniczony, ze względu na znaczne koszty takiego żywienia oraz dostępność innych pasz, bez zawartości komponentów zwierzęcych. Z cytowanej opinii wynika jednak również i inny wniosek a mianowicie, że Unia Europejska z całą powagą traktuje zagrożenia hipotetyczne BSE.

Odpowiedzią jest konstruktywna reakcja Rządu RP, w formie wprowadzenia pięciu rozporządzeń ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz restrykcyjnego egzekwowania eliminacji materiałów szczególnego ryzyka (SRM) z łańcucha pokarmowego zwierząt hodowanych z przeznaczeniem na rzeź. W ślad za wydanymi przepisami Rząd przystąpił do opracowania programu restrukturyzacji i modernizacji przemysłu utylizacyjnego w Polsce. Prace nad programem zakończone zostaną w drugiej dekadzie maja br. Wspomniany program stanowić ma podstawę przygotowania systemu dopłat do likwidacji bydła sprowadzonego z krajów zagrożonych BSE oraz utylizacji zwłok zwierząt (bydło, owce) z grupy wysokiego ryzyka, a także spalaniu mączek wyprodukowanych z materiałów szczególnego i wysokiego ryzyka. Podejmowane przez Rząd działania mają na celu zarówno ochronę zdrowia publicznego, jak i zapewnienie możliwości eksportu produktów spożywczych zwierzęcego pochodzenia, niezależnie od kierunków tego eksportu. Nie należy przy tym uznawać zarzutów, że korzyści z eksportu czerpią jedynie zakłady posiadające stosowne uprawnienia, gdyż blokada eksportu powiększyłaby wydatnie nadprodukcję żywności zwierzęcego pochodzenia na rynku wewnętrznym oraz spowodowała powiększenie deficytu w obrotach handlowych.

Należy zatem zrobić wszystko, aby Polska była wiarygodnym partnerem handlowym pod względem bezpieczeństwa produktów zwierzęcego pochodzenia. Temu m.in. służy przyjęty model postępowania polegający na spalaniu mączek zwierzęcych wyprodukowanych z materiałów wysokiego i szczególnego ryzyka, z bydła, owiec i kóz. Decyzja Rady 1999/534 UE z 19 lipca 1999 r. w sprawie środków dotyczących przetwarzania niektórych odpadów zwierzęcych w celu ochrony przed zakaźną chorobą gąbczastego zwyrodnienia mózgu, poprawiająca Decyzję Komisji nr 97/735/UE (Dz. U. WE. nr L 204, 04. 08. 1999, str. 37 zmiana w: Dz. U. WE. nr L 237, 08.09.1999, str. 10) utrzymana Decyzją Komisji 2000/418/EC z dnia 29 czerwca 2000r. regulującą stosowanie materiału stanowiącego ryzyko ze względu na gąbczaste encefalopatie przenośne oraz zmieniająca Decyzję 94/474/EC (notyfikowana jako dokument numer C(2000)1735) (Akt dotyczący Europejskiego Obszaru Gospodarczego) (OJ Nr L 158, 30.06.2000, str. 76) zmieniona przez 2001/2/EC (OJ No. L 1, 04.01.2001, p. 21) w załączniku 1 Decyzji 2000/418 określa od nowa (uchylając Decyzję 97/534) rodzaj materiału szczególnego ryzyka, wskazuje również na możliwość grzebania, poddanych obróbce termicznej i ewentualnemu wstępnemu przetworzeniu materiałów szczególnego ryzyka, jednak w polskich warunkach, przy braku grzebowisk, dopuszczenie prawnej możliwości takiego postępowania stworzyłoby tzw. prawo martwe lub doprowadziło do konfliktów z Inspekcją Ochrony Środowiska. Zdecydowanie bardziej bezpieczne dla zdrowia publicznego i środowiska jest spalanie przetworzonych na mączki materiałów szczególnego ryzyka w piecach cementowni (w tzw. suchej technologii), w temperaturach gwarantujących całkowite zniszczenie czynnika infekcyjnego i czynników zagrażających środowisku naturalnemu.

Nowelizacja rozporządzeń ministra rolnictwa i rozwoju wsi

W związku z Decyzją Komisji UE z dn. 29 czerwca 2000 r. w sprawie użycia materiałów powodujących zakażenia encefalopatią gąbczastą, która również dotyczy krajów trzecich mających zamiar prowadzić eksport do państw Unii po 31 marca 2001., minister rolnictwa i rozwoju wsi znowelizował pięć rozporządzeń (Dz. U. z 2001 r., nr 22 poz. 253-257), co zapewnia spełnienie przez Polskę wymagań UE w tym zakresie. z dnia 19 marca 2001 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych wymaganych przy zarobkowym przewozie zwierząt, niejadalnych surowców zwierzęcych i ich skupie.

  • z dnia 19 marca 2001 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych wymaganych przy zarobkowym wytwarzaniu, przetwarzaniu, obrocie lub składowaniu niejadalnych surowców zwierzęcych, pasz oraz dodatków do pasz.
  • z dnia 19 marca 2001 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych przy zbieraniu, przetwarzaniu, grzebaniu lub spalaniu zwłok zwierzęcych i ich części oraz odpadów poubojowych.
  • z dnia 19 marca 2001 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu badania zwierząt rzeźnych, badania, oceny i znakowania mięsa, wykorzystania mięsa o ograniczonej przydatności do spożycia, mięsa niezdatnego do spożycia oraz prowadzenia dokumentacji z tym związanej.
  • z dnia 19 marca 2001 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych wymaganych przy uboju zwierząt rzeźnych oraz rozbiorze i składowaniu mięsa.

Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w sprawie sposobu badania zwierząt rzeźnych, badania, oceny i znakowania mięsa, wykorzystania mięsa o ograniczonej przydatności do spożycia, mięsa niezdatnego do spożycia oraz prowadzenia dokumentacji z tym związanej wprowadza zmiany w załączniku polegające na podziale poddawanych ubojowi zwierząt przeżuwających z uwzględnieniem wieku tych zwierząt.

Rozporządzenie uwzględnia normy prawne Unii Europejskiej wynikające z Dyrektyw Rady: 64/433/EEC, 77/99/EEC, 92/118/EEC, 94/65EEC, a zwłaszcza Decyzji Komisji 2000/418/EEC w sprawie wykorzystywania materiałów powodujących ryzyko zakażenia BSE.

Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych wymaganych przy uboju zwierząt rzeźnych oraz rozbiorze i składowaniu mięsa określa w § 2 które z odpadów rzeźnych należy poddać specjalnej procedurze t.j. nakłada obowiązek na producentów odpadów szczególnego ryzyka ich segregowania, znakowania, magazynowania i przekazywania do wskazanego zakładu utylizacyjnego. W § 30, ust.1 określone zostały dodatkowo uboje w rzeźni o małej zdolności ubojowej.

Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych przy zbieraniu, przetwarzaniu, grzebaniu lub spalaniu zwłok zwierzęcych i ich części oraz odpadów poubojowych, reguluje warunki przetwarzania i spalania zwłok zwierzęcych i ich części oraz materiału szczególnego ryzyka. Jednym z elementów dostosowania jest wprowadzenie odpowiednich przepisów, które zobowiążą producentów odpowiedzialnych za powstawanie odpadów szczególnego ryzyka oraz zwłok zwierzęcych określonych w § 1, ust.2 do przekazywania ich do utylizacji we wskazanych przez Powiatowego Lekarza Weterynarii zakładach i niszczenia w temperaturze minimum 600 C.

Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych wymaganych przy zarobkowym wytwarzaniu, przetwarzaniu, obrocie lub składowaniu niejadalnych surowców zwierzęcych, pasz oraz dodatków do pasz wprowadza zakaz stosowania ww. odpadów zwierzęcych w przetwórstwie z przeznaczeniem na środki żywienia zwierząt, zakazuje także przetwarzania tych odpadów w zakładach produkujących pasze, nakłada obowiązek na producentów odpowiedzialnych za powstawanie odpadów szczególnego ryzyka oraz zwłok zwierzęcych do przekazywania tych odpadów i zwłok do wskazanego zakładu utylizacyjnego. Rozporządzenie uwzględnia normy prawne Unii Europejskiej znajdujące się w Art.2 i 3 Decyzji Rady 2000/706/EEC dotyczącej niektórych środków zabezpieczenia w odniesieniu do BSE oraz żywienia białkiem zwierzęcym, a także art.1 Decyzji Komisji 2001/25/EEC.

Rozporządzenie zmieniające rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych wymaganych przy zarobkowym przewozie zwierząt, niejadalnych surowców zwierzęcych i ich skupie nakłada obowiązek na podmioty zajmujące się przewozem odpadów szczególnego ryzyka do odpowiedniego przygotowania i znakowania środków transportu lub pojemników literami SRM, a innych niejadalnych surowców zwierzęcych w pojemnikach opatrzonych napisem "Nie przeznaczone do spożycia przez ludzi". Dodatkowo w rozporządzeniu zabrania się handlu odpadami szczególnego ryzyka oraz zwłokami zwierząt.

W przygotowaniu do wprowadzenia w życie ww. rozporządzeń Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz z Głównym Inspektoratem Weterynarii, przy udziale reprezentantów przemysłu mięsnego, utylizacyjnego, przedstawicieli resortów zdrowia, środowiska, NFOŚ, cementowni oraz przedstawicieli instytutów, ustaliło następujące zadania do terminowej realizacji:

  • Wyłonienie zakładów utylizacyjnych spełniających wymogi przepisów UE do wyłącznej utylizacji odpadów szczególnego i wysokiego ryzyka pochodzących z uboju zwierząt rzeźnych, przetwórstwa mięsnego i zwierząt padłych (SRM i HRM).
  • Ustalenie zasad finansowania utylizacji i spalania odpadów SRM i HRM.
  • Wprowadzenie w życie rozporządzeń Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi regulujących klasyfikację, obrót, utylizację i unieszkodliwianie odpadów SRM i HRM.
  • Opracowanie branżowego programu restrukturyzacji i modernizacji przemysłu utylizacyjnego w Polsce.
  • Uzupełnienie Narodowego Planu Partnerstwa dla Członkostwa na rok 2001 i 2002 o problematykę związaną z modernizacją sektora gospodarki mięsnej, w tym modernizacji ubojni i postępowania z odpadami po uboju (w kontekście zabezpieczenia przed BSE).

Realizując pierwsze z ustaleń Inspekcja Weterynaryjna przy współudziale Inspekcji Ochrony Środowiska i Inspekcji Sanitarnej wyłoniła niżej wymienione podmioty do przetwarzania wstępnego odpadów SRM:

  • Przedsiębiorstwo Utylizacji Odpadów Zwierzęcych "Profet" Sp. z o.o.
    69-225 Osetnica, Zakład Utylizacyjny Węgry k/Opola, ul. Pustkowska 18
    woj. opolskie.
  • Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "Utires" Sp. z o.o. Leżachów 133, 37-530 Sieniawa, powiat Przeworsk - woj.podkarpackie.
  • Zakład Utylizacyjny PPHU "Gerex" S.C. G.Szafer, A.G.Kozłowscy, Janków Drugi 106, 82-814 Blizanów, powiat Kalisz - woj. wielkopolskie.
  • Przedsiębiorstwo Wielobranżowe "Maj - Pol" S.C. Zakład utylizacji, Chojna Barankowo, 74-500 Chojna woj. zachodnio-pomorskie.
  • Zakład Utylizacyjny w Zastawiu k/Kurowa, PPP Bacutil S.C. 24-100 Kurów, woj. lubelskie.
  • Centrum Pasz S.A. Jezuicka Struga 3, 88-112 Zawiszyn, gmina Glinki, woj. kujawsko-pomorskie.

Analiza kosztów wykazała, że konieczne nakłady na realizację zabezpieczenia Polski przed BSE, w ramach realizacji zaktualizowanych uregulowań prawnych, wyniosą w 2001 roku 117,3 mln PLN, z tego dopłaty rządowe 14,8 mln PLN. W czerwcu br. ukazały się rozporządzenia Rady Ministrów regulujące zakres i kierunki dopłat. Obejmą one dopłaty do eutanazji i utylizacji bydła z importu wycenionego według wartości rzeźnej oraz dopłaty do transportu i utylizacji zwłok bydła i owiec, a także dopłaty do spalania mączek i tłuszczy z tych zwierząt w cementowniach. Rozporządzenia przewidują również dopłaty do niskooprocentowanych kredytów na modernizację technologii przetwarzania odpadów przemysłu mięsnego i zwłok zwierząt.

Wdrażanie przepisów będzie również związane z zabezpieczeniem środków na zakup testów "PRIONIX" oraz sfinansowaniem kosztów badań, w łącznej kwocie 900 tys. PLN.

Kolejno uzupełniono NPPC na rok 2001 i 2002 o problematykę związaną z modernizacją sektora gospodarki mięsnej, w tym modernizacji ubojni i postępowania z odpadami po uboju (w kontekście zabezpieczenia przed BSE). Departament Produkcji Rolniczej opracował projekt priorytetu – " Weterynaria. Priorytet 7.5." - w ramach Narodowego Planu Partnerstwa dla Członkostwa w 2001 i 2002 r. Priorytet skupił się na następujących zagadnieniach:

Modernizacja sektora gospodarki mięsnej - separacja, barwienie i zabezpieczenie w rzeźnianym cyklu technologicznym materiałów szczególnego (SRM) ryzyka oraz wysokiego ryzyka (HRM - np. konfiskaty) pochodzących z uboju bydła, owiec i kóz.
Usprawnienia egzekwowania postępowania z materiałami szczególnego i wysokiego ryzyka w poszczególnych ogniwach przetwarzania i niszczenia, zgodnego z wymogami UE oraz rozporządzeń ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz.U. nr 22, poz. 253-257)

Wyliczenie kosztów wprowadzenia rozporządzeń oraz zabezpieczenia niezbędnych środków na realizację.

Plan restrukturyzacji i modernizacji przemysłu utylizacyjnego w Polsce przekazany zostanie do konsultacji zainteresowanym resortom, instytucjom i stowarzyszeniom w czerwcu 2001 roku.
W opinii Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi powyższe zagadnienia stanowią pilny priorytet, ze względu na uznaną w cywilizowanym świecie konieczność ochrony konsumenta przed BSE (obecnie określanego mianem przenośnej gąbczastej encefalopatii - ang. TSE) oraz konieczną modernizację zakładów przemysłu mięsnego i utylizacyjnego w Polsce, jako warunek kontynuacji eksportu żywności pochodzenia zwierzęcego na rynki UE, USA i innych krajów.

dr Jerzy Dowgiałło
Dep. Produkcji Zwierzęcej i Weterynarii w MRiRW


POWIĄZANE

Kandydat na Prezydenta RP dr Artur Bartoszewicz od samego początku kampanii wybo...

Komisja Europejska podnosząc cła działa przeciwko nieuczciwie dotowanemu importo...

Pomyślnie zakończyły się poprzedzone konsultacjami prace legislacyjne nad przesu...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę