Jak mówimy

9 marca 2004

Skuteczne, sprawne posługiwanie się mową, które służy wywieraniu wpływu na ludzi to sztuka. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak ważna i jak ogromnie możemy nimi w ten sposób manipulować. Sztuka ta nosi miano retoryki i nie tak łatwo zgłębić jej tajniki.

Jednakże nie tylko samo mówienie jest takie ważne. Bardzo istotną rolę w procesie komunikacji międzyludzkiej odgrywa słuchanie.  W słuchaniu ogromnie ważną umiejętnością jest milczenie.

Cele słuchania:

  • stworzenie wrażenia, że jesteś zainteresowany, tym co druga osoba mówi, dla wywarcia pozytywnego wrażenia.
  • trzymanie się na baczności, by mówiący niczym nas nie zaskoczył.
  • granie na zwłokę - mając własną odpowiedź już wcześniej przygotowaną.
  • słuchanie jednym uchem, by ktoś ktoś też nas wysłuchał.
  • słuchanie, bo tak wypada.

Elementy utrudniające skuteczne słuchanie:

  1. Porównywanie - zastanawianie się czy nas spotkało to samo, zastanawianie się czy nasz rozmówca jest do nas podobny, zamiast go słuchać
  2. Domyślanie się - staranie się czytać w myślach rozmówcy, obserwowanie jego mimiki
  3. Przygotowywanie odpowiedzi - nie słuchamy rozmówcy, tylko po kolei tworzymy odpowiedzi, to co chcemy mu powiedzieć, zanim on się do końca wypowie
  4. Filtrowanie - słuchanie wybiórcze, tylko tego, co nas interesuje
  5. Osądzanie - nie słuchając do końca, osądzamy rozmówcę
  6. Skojarzenie - łańcuch skojarzeń, odpływanie myślami
  7. Utożsamianie się - odnoszenie się do własnego doświadczenia
  8. Udzielanie rad - radzenie, nie wysłuchując do końca
  9. Sprzeciwianie się - kłócenie się i spieranie, np. gaszenie rozmówcy sarkastycznymi, kąśliwymi uwagami
  10. Zmiana toru - nagła zmiana tematu, obracanie w żart
  11. Zjednywanie - przytakiwanie cały czas odbiorcy

Typy słuchania:

  1. aktywne :
  • parafrazowanie (definiowanie) swoimi słowami tego, co druga osoba do nas mówi
  • precyzowanie
  • informacja zwrotna
  • odzwierciedlanie - przenoszenie cudzych doświadczeń na  własny grunt, pokazywanie zaangażowania, w to o czym mówi rozmówca

    2. empatyczne (empatia - wczuwanie się w sytuację rozmówcy) otwarcie na drugiego człowieka, wczucie się

    3. otwarte - nie ocenia się rozmówcy, by osądy nie zasłaniały nam naszego rozmówcy

    4. świadome - do czego się dowiadujemy, odnosić do naszej wiedzy, doświadczenia

    5. krytyczne - słuchając zastanawiamy się, jakie słabe strony ma nasz rozmówca, ale w celu, by rozmówca zdał sobie z nich sprawę, z popełnianych błędów

 


POWIĄZANE

Jedna z największych firm produkujących jaja w Chinach, Charoen Pokphand Group, ...

Zaprojektowany przez Zortrax motocykl powstał przy użyciu drukarek M200 oraz M30...

Najważniejszym trendem rozpoczynającego się roku będzie rosnąca rola sztucznej i...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum
Jestesmy w spolecznosciach:

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Zgłoś uwagę