MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Jak mówimy

9 marca 2004

Skuteczne, sprawne posługiwanie się mową, które służy wywieraniu wpływu na ludzi to sztuka. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, jak ważna i jak ogromnie możemy nimi w ten sposób manipulować. Sztuka ta nosi miano retoryki i nie tak łatwo zgłębić jej tajniki.

Jednakże nie tylko samo mówienie jest takie ważne. Bardzo istotną rolę w procesie komunikacji międzyludzkiej odgrywa słuchanie.  W słuchaniu ogromnie ważną umiejętnością jest milczenie.

Cele słuchania:

  • stworzenie wrażenia, że jesteś zainteresowany, tym co druga osoba mówi, dla wywarcia pozytywnego wrażenia.
  • trzymanie się na baczności, by mówiący niczym nas nie zaskoczył.
  • granie na zwłokę - mając własną odpowiedź już wcześniej przygotowaną.
  • słuchanie jednym uchem, by ktoś ktoś też nas wysłuchał.
  • słuchanie, bo tak wypada.

Elementy utrudniające skuteczne słuchanie:

  1. Porównywanie - zastanawianie się czy nas spotkało to samo, zastanawianie się czy nasz rozmówca jest do nas podobny, zamiast go słuchać
  2. Domyślanie się - staranie się czytać w myślach rozmówcy, obserwowanie jego mimiki
  3. Przygotowywanie odpowiedzi - nie słuchamy rozmówcy, tylko po kolei tworzymy odpowiedzi, to co chcemy mu powiedzieć, zanim on się do końca wypowie
  4. Filtrowanie - słuchanie wybiórcze, tylko tego, co nas interesuje
  5. Osądzanie - nie słuchając do końca, osądzamy rozmówcę
  6. Skojarzenie - łańcuch skojarzeń, odpływanie myślami
  7. Utożsamianie się - odnoszenie się do własnego doświadczenia
  8. Udzielanie rad - radzenie, nie wysłuchując do końca
  9. Sprzeciwianie się - kłócenie się i spieranie, np. gaszenie rozmówcy sarkastycznymi, kąśliwymi uwagami
  10. Zmiana toru - nagła zmiana tematu, obracanie w żart
  11. Zjednywanie - przytakiwanie cały czas odbiorcy

Typy słuchania:

  1. aktywne :
  • parafrazowanie (definiowanie) swoimi słowami tego, co druga osoba do nas mówi
  • precyzowanie
  • informacja zwrotna
  • odzwierciedlanie - przenoszenie cudzych doświadczeń na  własny grunt, pokazywanie zaangażowania, w to o czym mówi rozmówca

    2. empatyczne (empatia - wczuwanie się w sytuację rozmówcy) otwarcie na drugiego człowieka, wczucie się

    3. otwarte - nie ocenia się rozmówcy, by osądy nie zasłaniały nam naszego rozmówcy

    4. świadome - do czego się dowiadujemy, odnosić do naszej wiedzy, doświadczenia

    5. krytyczne - słuchając zastanawiamy się, jakie słabe strony ma nasz rozmówca, ale w celu, by rozmówca zdał sobie z nich sprawę, z popełnianych błędów

 


POWIĄZANE

Kawały, będące jedną z najbardziej uniwersalnych form dowcipu, od wieków pełnią ...

AleBrowar, jeden z pionierów kraftowej rewolucji piwnej w Polsce, uwarzył w rama...

Ministerstwo Obrony Narodowej poinformowało, że polscy rolnicy będą powoływani n...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę