MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Prawo i podatki kasyn online w Polsce – stan na 2024!

2 września 2024
Prawo i podatki kasyn online w Polsce – stan na 2024!

Gry hazardowe w Polsce to właściwie temat pokoleniowy. Od przedwojennych kasyn, po naziemne lokale czasów liberalnych aż po kasyna online, które biją rekordy ostatnich lat. Lokalne tradycje to jedno, ale pozostaje oczywiście aspekt finansowy. W końcu reform w polskim hazardzie było sporo i wbrew powszechnym przekonaniom, ich ekonomiczny cel jest również dość jasny. W tym artykule poznasz szczegóły najnowszych zmian prawnych, podatkowych i kilka ciekawych danych z tej branży!

Wielka reforma finansowa

Z czego wynika popularność kasyn online w Polsce? Okazuje się, że powodów jest kilka. Biblioteki gier to solidne zbiory, gdzie można znaleźć tysiące gier, również na żywo. Nowi gracze odwiedzający polskie kasyno internetowe mogą też liczyć na dodatkowe bonusy na start. Do tego dochodzą wygodne, szybkie płatności i gotowe. Można grać z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie. Popularność możemy też wyrazić w liczbach.

Sprawdźmy zestawienie przychodów kasyn online z ostatnich lat:

casino a podatki

Oto kilka faktów:

  • Suma przychodów w latach 2020-2023 to ponad 92 mln złotych (tylko kasyna online!)
  • Roczne przychody kasyn wzrosły o ponad 420%
  • Przychody ze wszystkich pozostałych kategorii hazardowych w tym samym czasie to 100 mln

Okazuje się zatem, że kasyna internetowe są tak duże jak cała pozostała część branży. Co się z tym wiąże, jest to zebrania bardzo dużo pieniędzy z podatków.

I tutaj pojawiła się nowelizacja tzw. Ustawy Hazardowej z 2017 roku. Cel był prosty. Pieniądze w polskim sektorze hazardowym cały czas były, ale poza kontrolą rządu. Zagraniczne strony organizowały gry dla graczy z Polski, ale nie dzieliły się przychodami z Ministerstwem Finansów. Z tego powodu nastąpiły potężne zmiany, których skutki widzimy do teraz. Najważniejsze z nich to:

  1. Podstawą opodatkowania są przychody kasyna (różnica pomiędzy sumą wpłaconych stawek, a sumą wypłaconych wygranych).
  2. Wysokość podatku wynosi 50%. Tutaj gracze nic nie tracą jak np. przy zakładach bukmacherskich, gdzie podatek jest wprowadzony już od stawki.

Biorąc pod uwagę wysokość opodatkowania oraz coroczne przychody kasyn online w Polsce, łatwo policzyć, jakie są wpływy każdego roku.

Zmiany prawne i licencje

Nowelizacja zaadresowała kwestię podatków. Nasuwa się pytanie – jak dopilnować, żeby każdy podmiot te podatki rzeczywiście odprowadzał? Wybrano najprostsze z możliwych rozwiązań, czyli monopol państwa na organizację gier hazardowych. Co to konkretne znaczy? Gry hazardowe w Polsce mogą organizować wyłącznie podmioty, które posiadają ważną licencję od Ministra Finansów.

Czy to wystarczyło? Oczywiście, że nie. Dodatkowo pojawił się rejestr domen, które są nielegalne. Regularnie pojawiają się nowe, a w momencie pisania tego artykułu licznik wynosi już ponad 46 tysięcy adresów!

Czy można zatem przyjąć, że szara strefa nie istnieje? Również nie. Tutaj każdego roku mamy również dość precyzyjne dane z Ministerstwa Finansów. Oto raporty z ostatnich lat:

casino a podatki

Redukcja szarej strefy jest bardziej, niż zauważalna. Prawie 80% w 2016 to właściwie brak kontroli nad rynkiem. W sektorze kasyn było jeszcze gorzej – tam nie było żadnych regulacji. Wyniki w poprzednim roku są już znacznie lepsze, chociaż 34% w kasynach online to nadal potężny obszar to zagospodarowania, szczególnie przy tej skali przychodów!

Jak nowelizacja ustawy hazardowej wpływa na rynek?

Gracze, operatorzy kasyn internetowych i Ministerstwo Finansów to bez wątpienia trzy różne grupy interesów, dlatego wpływ tych zmian będzie różnych dla każdej strony. Oto kilka najważniejszych aspektów, które należy wziąć pod uwagę.

  1. Bezpieczeństwo. Tutaj jest dużo lepiej. Proces licencyjny jest wymagający. Są wprowadzone polityki przeciwdziałania prania brudnych pieniędzy. Jest też wymagany odpowiedni wkład finansowy dla oceny wypłacalności.
  2. Konkurencyjność. Niestety w tym wypadku na minus. W przestrzeni jest mniej legalnych operatorów, więc konkurencja też spada.
  3. Odpowiedzialna gra. Na plus. Jednym z obowiązkowych elementów są nie tylko dokumenty (Polityka odpowiedzialnej gry), ale również inne narzędzia, jak chociażby dobrowolne limity gier czy samowykluczenie.
  4. Przychody dla Państwa. Liczby mówią same za siebie. Przed nowelizacją brak kontroli nad rynkiem i brak wpływów. W latach 2020-2023 wpływy podatkowe od ponad 90 mld złotych przychodów z kasyn online i ok. 100 mld z pozostałych kategorii.

Wnioski: czy zmiany prawne w polskim hazardzie były dobre?

Z perspektywy bezpieczeństwa i edukacji graczy i nadzoru nad rynkiem – z pewnością nowelizacja przyniosła dużo dobrych zmian. Są procedury, narzędzia i dostęp do wiedzy.  Są też minusy. Monopolizacja i proces licencyjny wpływają negatywnie na konkurencyjność, a co się z tym wiąże na oferty dla uczestników. Co więcej, szara strefa jest nadal dość duża! Ponad 1/3 rynku kasyn pozostaje poza nadzorem pomimo rygorystycznych zmian.

Należy też pamiętać, że w myśl polskiego prawa gra w nielegalnych źródłach hazardu może być karana! Pozostaje też kwestia zdrowego rozsądku i zwykłej ludzkiej odpowiedzialności. Jeśli grasz – graj z głową!


POWIĄZANE

5 sposobów na zbudowanie zdrowej relacji z jedzeniem u dorosłych i dzieci według...

W październiku i listopadzie tego roku sprzedaż piwnych zestawów w porównaniu do...

Prezydenci Republiki Argentyńskiej Javier Milei; Wielonarodowego Państwa Boliwii...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę