Przyczep przyczepę

9 sierpnia 2007
Żadne rozwojowe gospodarstwo rolne nie może się obejść bez nowoczesnych  środków produkcji i maszyn. Elementem niezbędnym w takim gospodarstwie jest  przyczepa – nowoczesna, trwała, wyprodukowana z myślą o jak najszerszym zastosowaniu. Kilka najnowszych typów przyczep, wyprodukowanych przez liderów w tej branży przedstawiamy poniżej.

Fliegl Agrartechnik Gmbh - producent całej gamy przyczep rolniczych. W swojej ofercie posiadają 16 modeli przyczep jednoosiowych, trójstronnego wywrotu  o dopuszczalnej masie całkowitej  od 2 650 do 20 000 kg i masie własnej od 500 do 4 600 kg.  Z kolei seria DK to konstrukcje dwuosiowe, a DDK, trzyosiowe, trójstronnego wywrotu. Dopuszczalna ładowność tych modeli wynosi od 4 500 do 18 000 kg. Wszystkie przyczepy Fliegla zaopatrzono we wzmocnione ramy nośne. Są one wykonane z z profili w kształcie U, bez jakiegokolwiek spawu. Zapewniło to wyjątkową stabilność i odporność na zniekształcenia. Obracalny dyszel daje możliwość korzystania z dolnego bądź górnego zaczepu.

       


    Seria przyczep Gigant nagrodzonych srebrnym medalem na prestiżowych targach Agritechnika to maszyny bardzo wszechstronne, z układem zsuwającym, nadające się do transportu również ciężkich ładunków.  Systemu zsuwającego Fliegla nie należy mylić z powszechnie znanymi przenośnikami łańcuchowo - listwowymi stosowanymi w rozrzutnikach obornika. Ten sposób rozładunku, przedstawiony na ilustracji, pozwala na 5 razy szybszy rozładunek i na zwiększenie pojemności skrzyni,  nawet do 80 % dzięki możliwości zagęszczenia ładunku. Przyczepy nadają się do przewozu praktycznie wszystkich ładunków. Od ziarna przez okopowe, piasek, słomę a nawet śnieg.  Dzięki możliwości sprasowania materiału, znakomicie sprawdzają się przy zwożeniu zielonki. Zsuwanie, a nie wywracanie ma jeszcze jedną zaletę. Tylko w ten sposób można rozładować ładunek w niskich pomieszczeniach i na pochyłym terenie. Gigant to seria składająca się z przeszło 12 modeli o różnym tonażu. Najmniejsze to siedem konstrukcji o dwuosiowym podwoziu i ładowności od 7700 do 18400 kg. Przyczepy na trzech osiach to 3 modele o ładowności od 20000 do 25000 kg. Olbrzymy o największej ładowności podparte są na czterech osiach i mogą przewozić do 30000 kg. Wszystkie modele można wyposażyć w ślimaki przeładunkowe, adaptery do obornika lub inne dostawki, wówczas stają się doskonałym wielofunkcyjnym urządzeniem pracującym dla nas przez cały rok.
Joskin, belgijski potentat w dziedzinie wozów asenizacyjnych, jest również producentem znakomitych wywrotek. Najmniejsze z nich to seria Trans-EX o pojemności od 3 do 6 ton. Tylko te przyczepy z całej oferowanej gamy mają w pełni demontowane burty. Dno wykonano z blachy 4 mm a burty z blachy o grubości 2,5 mm. Posiadają one przechył hydrauliczny. Pozostałe, już pojemniejsze produkowane są według najnowocześniejszej technologii tzw. scalonych burt.  Technologia ta pozwoliła na skonstruowanie skorupy skrzyni ładunkowej tylko z  dwóch arkuszy blachy. Łącząc to z najwyższą  jakością używanej stali (taką jak do produkcji samochodów osobowych) uzyskano nadzwyczaj mocne konstrukcje. Dno skrzyni wzmocniono dodatkowymi dwiema belkami wzdłużnymi oraz licznymi poprzecznymi. Przechył skrzyni - do tyłu - odbywa się za pomocą siłownika teleskopowego, montowanego na ramie o podwójnym przegubie. Siłownik zabezpieczono przed niespodziewanym opadnięciem za pomocą zaworu bezpieczeństwa.
    Przyczepy  Joskin Trans - KTP to dwa modele o pojemności 9 i 11 ton, których konstrukcje osadzono na dwuosiowych podwoziach typu "Tandem", zaś Trans - CAP to już większe pojemności od 8 do 16 ton.  One również podparte są na dwuosiowych wózkach. Dodatkowo wyposażono je w spust zbożowy. Największe z serii, Trans - Space to seria 13 przyczep o ładowności od 16 do 24 ton. Wszystkie o pojemności ponad 20 ton osadzono na podwoziach typu "Tridem", czyli na trzech osiach.
    Trans - Cap typ 6500/18BC125 to nowość w ofercie Joskin   Polska. Ta przyczepa o ładowności całkowitej 16 ton wykonana jest w całości ze stali HLE. Taka stal odznacza się niespotykanym limitem plastyczności. Skrzynia ładunkowa o stożkowym kształcie jest w całości ocynkowana. Cała konstrukcja osadzona jest na dwuosiowym wózku jezdnym Roll – Over. Przyczepa wyposażona jest w centralny spust zbożowy.
    Największym krajowym producentem przyczep jest Pronar. Oferta dla gospodarstw sadowniczych lub do zastosowania w przedsiębiorstwach komunalnych to przyczepy jednoosiowe. Pięć modeli o ładowności od 2 000 do  
5 000 kg jest homologowane do prędkości max. 30 km/godz. Cztery z nich posiadają możliwość rozładunku do tyłu i na boki, jedna do 3000kg ładowności, tylko do tyłu. Przyczepy dwuosiowe to seria składająca się z 6 modeli o tonażu od 4 000kg do 14 000 kg. Wszystkie posiadają możliwość rozładunku trójstronnego. Największa T 680 jest przystosowana do prędkości max do 40 km/godz. Przyczepy skorupowe podparte są na wózkach typu tandem. To trzy modele o ładowności 12 i 14 ton. Wszystkie dopuszczone do prędkości max 40 km/godz. Przyczepy 12 i 14 tonowa T 669 posiadają wywrot skrzyni ładunkowej do tyłu.  Model T 669/1 o tonażu 14 ton  zaopatrzono w rozładunek do tyłu i na boki.
    
Kolejnym polskim producentem przyczep jest  Metaltech Mirosławiec. Seria TS to 8 modeli o ładowności od 8 do 22 ton.  Konstrukcje osadzono na podwoziach dwuosiowych, choć ta największa zawieszona jest na podwoziu trzyosiowym i zaopatrzona w dwie osie skrętne.  Dwa najmniejsze modele TS 8001 i TS 10 00  mają osie zawieszone na wahaczach i dopuszczone są do prędkości 30 km/godz, pozostałe są resorowane i homologowane  do 40 km/godz. Cała seria przeznaczona jest głównie do przewozu roślin okopowych i zbóż.  Ściana tylna jest hydraulicznie unoszona, co pozwala na szybki i bezpieczny rozładunek. Rozładunek jednostronny odbywa się tylko do tyłu.  Opcjonalnie możliwy jest rozładunek dwustronny – do tyłu i na bok .

Seria DB to 6 modeli o dopuszczalnej ładowności od 6 do 20 ton. Wszystkie homologowane są do prędkości 30 km/godz. Konstrukcja burt pozwala na ich otwieranie  z każdej strony  a  ponadto dodatkowo umieszczono w tylnej burcie okno wysypowe. Umożliwia to wyładunek strumieniowy. Model  DB 20 000 osadzony jest na podwoziu trzyosiowym a pozostałe podparto na dwóch osiach. Przyczepy te są uniwersalne w zastosowaniu, ale producent szczególne poleca je do przewożenia sypkich materiałów rolniczych – ze względu na szczelne wykonanie nadwozia pozwalające przewozić nawet rzepak bez konieczności stosowania plandek itp.
Odmianą przyczep DB są przyczepy typu TB – z nadwoziami burtowymi , trzystronnym wywrotem skrzyni lecz na podwoziu typu tandem (zawieszenia wahaczowe lub resorowane) . Producent oferuje tutaj rozwiązania przyczep od 8 do 20 ton ładowności przy czym największa z nich TB 20000 oparata jest na zawieszeniu trzyosiowym z dwoma osiami skrętnymi .W roku 2006 przyczepy typu TB uzyskały nowe dopuszczenia homologacyjne z dopuszczalną prędkością 40 km/h .

Metaltech jest także producentem bardzo popularnych na świecie wozów przeładunkowych. Technologia odbioru ziarna za pomocą tych wozów jest odpowiedzią na to, że duże ciężarówki nie są w stanie podjeżdżać do kombajnów. Wozy przeładunkowe, zaopatrzone w system samowyładowczy, transportują ziarno od kombajnów do samochodów stojących na poboczach. Takie rozwiązanie pozwala na zwiększenie wydajności kombajnów nawet do 30%.  Aktualnie w ofercie znajdują się dwa typy tych wozów - o ładowności 14 i 20 ton.  Mniejszy z modeli to konstrukcja jednoosiowa a większy podparto na dwóch osiach.  Wozy zaopatrzone są w elektroniczny system wagowy pozwalający na ewidencję zwożonego ziarna, bez konieczności korzystania z wagi stacjonarnej.
Kolejną ofertą Metaltechu są specjalizowane przyczepy serii PBN – przeznaczone do przewozu materiałów trudnych, jak gruz, kamienie, ziemia, popularnie zwame przyczepami budowlanymi. Przyczepy te produkowane są w dwóch wersjach ładownościowych 16 i 20 ton na zawieszeniach wahaczowych . Przyczepy te charakteryzuje większy niż w typowych przyczepach rolniczych kąt wywrotu skrzyni ładunkowej (60 stopni) oraz bardzo wytrzymała konstrukcja skrzyni ładunkowej z blach trudnościeralnych . Inną istotną cechą tych przyczep jest ich mała pojemność 9-11 m3 przy znacznej ładowności – co wynika ze specyfiki przewożonych ładunków.
Przyczepy te chętnie wykorzystywane są do obsługi placów budów.

Następną grupę przyczep stanowią przyczepy typu PH – przeznaczone do obsługi tj. załadunku rozładunku i rozładunku przez wywrot, nadwozi kontenerowych . Przyczepy te produkowane są w  wersjach od 6 do 19 ton ładowności. Uniwersalność zabudów kontenerowych powoduje że są to najbardziej z uniwersalnych przyczep. Metaltech oferuje do swoich przyczep zarówno kontenery objętościowe do ładunków rolniczych jak i do przewozu kamieni i materiałów budowlanych.

POWIĄZANE

W środę 15 lutego w Kijowie startuje kolejna edycja targów Agro Animal Show. Wyd...

Ursus, największy polski producent ciągników i maszyn rolniczych, w styczniu br....

Ursus, największy polski producent ciągników i maszyn rolniczych, zainicjował no...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum
Jestesmy w spolecznosciach:

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Zgłoś uwagę