MERCOSUR1
TSW_XV_2025

Sezon powrotu Goodyear do FIA WEC trwa

7 października 2019
Sezon powrotu Goodyear do FIA WEC trwa

Następny przystanek Fuji w Japonii
• Tor Fuji – tutaj liczy się trakcja
• Znany z nieprzewidywalnej pogody – Goodyear opisuje program testów na mokrej nawierzchni
• Od Hunta i Laudy do dzisiejszego powrotu – refleksja marki na temat sukcesów w Fuji

– Po historycznym starcie w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA (WEC), zespół Goodyear Racing kieruje się na wschód, aby wziąć udział w japońskiej rundzie sezonu 2019/2020, czyli 6-godzinnym wyścigu Fuji. Znany z kapryśnej pogody i skomplikowanej budowy tor stanowi duże wyzwanie dla zespołów i konstruktorów opon.

Ogumienie Goodyear wybrały trzy zespoły (Jota Sport, Jackie Chan DC Racing i High Class Racing) w klasie LMP2. Ta kategoria, przeznaczona dla ‘prototypów Le Mans’ z silnikami V8 o pojemności 4,2 litra i mocy 600 KM, jest jedną z najbardziej konkurencyjnych w WEC i jedyną klasą, w której walka toczy się pomiędzy producentami opon. W inauguracyjnym wyścigu z udziałem Goodyear, rozegranym 1 września na torze Silverstone, samochód Jackie Chan DC Racing prowadzony przez Ho-Pin Tunga, Gabriela Aubry'ego i Willa Stevensa zajął czwarte miejsce. Mimo zmiennych warunków team wykazał mocne tempo.

Międzynarodowy tor wyścigowy Fuji znajduje się w Oyama, na północ od Tokio, w cieniu wulkanu Fuji. W swojej oryginalnej konfiguracji – w latach 70. i 80. – gościł wyścigi Formuły 1 i Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych. Następnie w latach dwutysięcznych został przebudowany i dostosowany do standardów FIA. Przyniosło to znaczące zmiany, m.in. długi ostatni zakręt zastąpiono bardzo ciasnym i krętym sektorem końcowym. Stanowi to wyzwanie dla konstruktorów opon oraz zawieszenia i będzie kluczowe dla zwycięskiej strategii wyścigowej.

Mike McGregor, Manager Race Sales, Testing & Track Support, wyjaśnił cele na Fuji: „Nasze całkowicie nowe opony pokazały obiecujące wyniki w Silverstone, ale teraz wchodzimy na wyższy poziom. Fuji jest zupełnie innym typem toru niż nowo zrekonstruowany Silverstone z dwóch powodów. Po pierwsze, ma ścierną powierzchnię. Po drugie, ostatni sektor bardzo różni się od pozostałych. Ma wiele ciasnych zakrętów, które wymagają mocnego hamowania, a jednocześnie silnej trakcji na wyjściu. Pozostała część toru jest szybka, w tym 1,5-kilometrowa prosta. Zespoły muszą więc wybrać kompromis pomiędzy niską siłą docisku potrzebną do uzyskania prędkości na prostej, a ustawieniami, które utrzymują trakcję w zakrętach pokonywanych na drugim biegu. Nasza pomoc w konfiguracji ogumienia będzie mieć decydujące znaczenie dla zespołów w utrzymaniu mocnego tempa w dłuższych przejazdach na jednym zestawie opon, czego spodziewamy się w tym wyścigu”.

Goodyear przewiduje, że prawdopodobnie przez cały wyścig zespoły będą wykonywać podwójne przebiegi. Oznacza to, że przy połowie postojów na tankowanie nie będzie zmiany ogumienia. Dlatego inżynierowie skupią się na dostarczeniu trwałych opon oferujących spójne osiągi.

Gotowy na deszcze Fuji
Goodyear zastosuje te same dwie specyfikacje na warunki suche, jak w wyścigu na Silverstone. Przepisy WEC dopuszczają stosowanie trzeciej specyfikacji suchej i marka prawdopodobnie wprowadzi ją w połowie sezonu. Fuji słynie z warunków monsunowych, a Goodyear uważa, że jest dobrze przygotowany na mokre nawierzchnie. Nowa opona pośrednia została wykorzystana w wyścigu Silverstone, co dało kierowcom doświadczenie z ogumieniem na mokrym i suchym torze. Opony Goodyear zostały przetestowane na obiektach Sebring na Florydzie i Bishopscourt w Irlandii Północnej, przy czym oba tory zostały zalane, aby symulować duże ilości stojącej wody spodziewane podczas typowej burzy na Fuji.

Przed Fuji Goodyear kontynuował również intensywny program rozwoju, obejmujący badania na torach Sebring i Monza. Test na Monza obejmował biegi bez pierwszej szykany. Pozwala to na rozwijanie najwyższych prędkości, które będą osiągane w czerwcowym finale WEC na Le Mans. Dla Goodyear to źródło cennych danych przygotowujących do powrotu do 24-godzinnego wyścigu.

Yamashita wnosi lokalną wiedzę
Goodyear skorzysta również na porozumieniu zespołu High Class Racing z Kenta Yamashita. W 2016 roku ten ostatni wygrał japońskie mistrzostwa Formuły 3, a w 2017 roku przeszedł do Super Formuły. Ma duże doświadczenie na Fuji i będzie cennym wsparciem dla zespołu Goodyear w rozwoju.

Yamashita jest protegowanym Toyoty, a jego włączenie do teamu tworzy silny, historyczny związek z ostatnim ważnym zwycięstwem Goodyear w japońskiej serii Mistrzostw Świata w Wyścigach Samochodów Sportowych. W 1992 r. na torze Suzuka na drugim miejscu uplasowała się Toyota TS010 na oponach amerykańskiego koncernu, prowadzona przez byłych kierowców F1: Jana Lammersa, Geoffa Leesa i Davida Brabhama. Kontynuując temat „powtarzania się historii”, Brabham ogłosił, że Goodyear będzie partnerem technicznym Brabham Automotive i samochodów wyścigowych, przy czym BT62 zadebiutuje w wyścigu na Brands Hatch w listopadzie (pełna historia: tutaj).

Fuji zajmuje wyjątkowe miejsce w wyścigowej historii Goodyear. Rozgrywane tu w 1976 i 1977 roku Grand Prix Japonii zwyciężyły samochody na oponach amerykańskiej marki. W 1977 roku wygrał James Hunt (McLaren M26), a rok wcześniej flagę w szachownicę zdobył Mario Andretti (Lotus 77). Jednak wyścig ten przeszedł do historii jako punkt kulminacyjny epickiej bitwy o mistrzostwo pomiędzy Huntem i Laudą. Ich rywalizacja została wykorzystana w fabule filmu „Rush”. Nieżyjący już wielki Austriak, który wracał do formy po strasznym wypadku na Nürburgringu, odszedł na emeryturę z honorem i godnością po odważnym wyścigu w ulewnych warunkach.

Co ciekawe, ten układ toru Fuji był ostatnio wykorzystywany w World Sportscar Racing w 1988 roku. W tym wydarzeniu niemiecka para Frank Jelinski i John Winter stanęła na podium w zasłużonym Porsche 962C.

Długodystansowe Mistrzostwa Świata (WEC) FIA rozpoczynają się w niedzielę 6 października. Będą poprzedzone serią treningową i kwalifikacjami, które odbędą się dwa dni wcześniej o godzinie 11. (czasu lokalnego).

Goodyear
Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie. Firma zatrudnia 64 000 osób i wytwarza swoje produkty w 47 zakładach zlokalizowanych w 21 krajach na świecie. Posiada dwa Centra Innowacji w Akron (Stany Zjednoczone) i Colmar-Berg (Luksemburg), które dostarczają najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie produktów i usług, będących wyznacznikiem standardów i technologii w przemyśle. Więcej informacji na temat Goodyeara i produktów firmy znajduje się na stronie www.goodyear.com/corporate.  Więcej zdjęć w internetowym newsroomie: http://news.goodyear.eu. Sledź nas na Twitter @Goodyearpress i dołącz do grupy ThinkGoodMobility na LinkedIn.

W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A., która jest największym tego typu zakładem w Europie, zatrudniającym prawie 3 tys. osób.


POWIĄZANE

Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką. Prawie 70 proc. strategii...

Skup maszyn rolniczych to usługa, która zyskuje na popularności wśród polskich r...

Dostawcy systemów bezpieczeństwa IT uznają sztuczną inteligencję za cenne uzupeł...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę