Mieszkańcy Małopolski dysponujący elektronicznym podpisem korzystając z portalu Wrota Małopolski mogą składać pisma do kilkunastu urzędów drogą elektroniczną.
W ten sposób można już załatwić sprawy w 13 jednostkach administracji
publicznej, m.in. w Zarządzie Dróg Wojewódzkich, w Starostwie Powiatowym w
Krakowie, w Urzędzie Marszałkowskim i w Izbie Celnej. Rozwiązanie to nazwano
Cyfrowym Urzędem.
Podczas wtorkowej konferencji "Bliżej obywatela.
E-administracja w Małopolsce", zorganizowanej w Krakowie, namawiano
samorządowców, by elektroniczną obsługę petentów wprowadzili jak najszybciej w
swoich urzędach gminy czy powiatu, bo i tak, zgodnie z ustawą o podpisie
elektronicznym, muszą to uczynić przed sierpniem 2006 r.
Problem w tym,
że na razie niewiele osób w Małopolsce ma bezpieczny podpis elektroniczny i może
korzystać z Cyfrowego Urzędu. "Barierą są wysokie koszty, bo nie każdego
obywatela stać na wykupienie za kilkaset złotych kwalifikowanego podpisu
elektronicznego. W Polsce powinno być podobnie jak w Estonii, gdzie każdy ma w
dowodzie osobistym przygotowany podpis elektroniczny i nie musi się o to
martwić" - powiedział Piotr Jaworski-Grzanka z departamentu społeczeństwa
informacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim.