Samochody marki Fiat naprawiane były - w ramach gwarancji - używanymi częściami, a nie nowymi, jak to deklarował Fiat Auto Poland.
Tym samym Fiat Auto Poland naruszył zbiorowe interesy konsumentów - uznał we wtorek prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Cezary Banasiński. W ocenie Banasińskiego, Fiat Auto Poland zmienił zasady gwarancji udzielanej na naprawę samochodów. Dlatego konsumenci, którym dokonano naprawy samochodów w okresie do 1 stycznia 2003 r. mogą dochodzić swoich roszczeń wobec firmy.
Z ustaleń Urzędu wynika bowiem, że 15 lipca 2002 r. spółka Fiat Auto Poland postanowiła ograniczyć koszty swojej działalności zobowiązując swoich dealerów do wykorzystywania w naprawach części używanych. Mimo tego zobowiązania, do 1 stycznia 2003 roku Fiat Auto Poland nadal w dokumentach gwarancyjnych zapewniał swoich klientów, że podczas naprawy używane będą wyłącznie części nowe. Zdaniem UOKiK, nie uprzedzając użytkowników samochodów o nowych warunkach Fiat Auto Poland naruszył obowiązek udzielania konsumentom prawdziwej, rzetelnej i pełnej informacji.
Za niedopuszczalne UOKiK uznał jednostronną zmianę zasad wykonywania napraw kosztem słabszych uczestników rynku i jednoczesne niedoręczenie przez przedsiębiorcę nowych wzorców umów gwarancyjnych – podano w komunikacie Urzędu. Urząd zobowiązał Fiata do zamieszczenia w jednym z ogólnopolskich dzienników płatnego ogłoszenia o decyzji Urzędu.
Zgodnie z polskim prawem, przedsiębiorca udziela gwarancji dobrowolnie i samodzielnie ustalając jej treść. W przypadku, gdy na zakupiony towar konsumpcyjny udzielono gwarancji, przedsiębiorca jest zobowiązany wywiązać się z ustalonych przez siebie warunków.
Zgodnie z informacjami UOKiK, od 1 stycznia 2003 roku Fiat Auto Poland stosuje nowy wzorzec umowy gwarancyjnej, w którym zakłada możliwość zamianę uszkodzonych części regenerowanymi.