aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Identyfikacja sprzedających na Rynku Hurtowym Bronisze

5 stycznia 2016
Nowoczesny Rynek Hurtowy musi zapewnić bezpieczeństwo obrotu artykułami spożywczymi, a to wymusza określone działania, w tym identyfikację produktów i sprzedawców. Od początku tego roku Warszawski Rynek Hurtowy wprowadził IDENTYFIKATORY dla prowadzących sprzedaż na placach handlowych.

Co to jest IDENTYFIKATOR
Identyfikator to tablica z logiem spółki z wymienną kartą, na której dystrybutor/producent zamieszcza  swoje dane oraz dane sprzedawanych produktów. Wprowadzenie identyfikatorów dla sprzedawców daje możliwość sprawdzenia kto na danym etapie dystrybucji wprowadza produkt do obrotu. Elementarną zasadą systemu bezpieczeństwa żywności jest wdrożenie procedur umożliwiających identyfikację podmiotów uczestniczących w dystrybucji .
Bezpieczeństwo żywności to przestrzeganie zapisów ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, a także zapisów Rozporządzenia 178 UE -, które w art. 18 mówi:” należy zapewnić możliwość śledzenia żywności, pasz, zwierząt hodowlanych oraz wszelkich substancji przeznaczonych do dodania do żywności lub pasz, bądź które można do nich dodać na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji.”



Identyfikacja zagrożeń.
Aby przeciwdziałać ewentualnym zagrożeniom należy wdrożyć system identyfikacji zarówno dostawców jak i odbiorców aby umożliwić szybkie wycofanie produktów stanowiących potencjalne zagrożenie.
Warto w tym miejscu przypomnieć sytuację z 2011 roku - zakażenie w Niemczech bakterią EHEC  produktów żywnościowych. Pierwsze  doniesienia mówiły o ogórkach sprzedawanych w Niemczech, a sprowadzonych z Hiszpanii. Były ofiary śmiertelne zakażenia, a to potęgowało konieczność jak najszybszego wykrycia żródła zakażenia i wycofania wszystkich produktów skażonych.
Pomimo, że w Polsce nie sprzedawano już ogórków z importu (była tylko produkcja krajowa), to polscy konsumenci zrezygnowali z zakupu ogórków, później pomidorów, wreszcie innych nowalijek. Gdyby służby sanitarne Niemiec nie ustaliły, że przyczyną zatruć były kiełki, to straty w produkcjach ogórków, pomidorów i innych nowalijek byłyby znacznie wyższe. Wiele polskich gospodarstw produkujących ogórki i pomidory stanęło na skraju bankructwa.
W przypadku zaistnienia okoliczności sugerujących wycofanie produktów z obrotu musi być znany łańcuch dystrybucji. Anonimowość dystrybutorów uniemożliwia skuteczne działania w sytuacji kryzysowej. Anonimowość sprzedawców owoców i warzyw na rynkach hurtowych to brak odpowiedzialności. Rynek Hurtowy w Broniszach wymusza taką odpowiedzialność, poprzez decyzje administracyjne nakładające obowiązek posiadania identyfikatorów.

Korzyści z identyfikacji na rynku hurtowym
Brak anonimowości w obrocie świeżymi owocami i warzywami to dla niektórych nowa kultura handlu tymi produktami, ale to także szansa dla mniejszych producentów  na wzmocnienie swojej pozycji.
Identyfikacja produktów i producentów to proces budowania własnej marki. Wielu producentów podkreśla, że chętnie informują swoich odbiorców o tym, że to oni produkują owoce, które sprzedają, że są one nie tylko smaczne ale i zdrowe, produkowane zgodnie z zasadami produkcji zintegrowanej. Dzięki temu kupcy wracają do tego samego sprzedawcy poszukując produktu już znanego o określonych parametrach.
Sprzedawca owoców i warzyw bez względu na to czy jest to dystrybutor/pośrednik czy producent musi być znany swojemu klientowi. Produkty muszą być oznaczone co do kraju pochodzenia, aby uniknąć podejrzeń o manipulacje. Chodzi o to, aby klient kupujący dany produkt miał pewność, że zgodnie z identyfikatorem produkt pochodzi z Polski, a nie tylko udaje polski bo został przepakowany w nasze opakowania.
Przedstawiciele Rynku w Broniszach podczas spotkania Stowarzyszenia Polskich Rynków Hurtowych informowali o wdrożonym u siebie procesie identyfikacji, prezentowali identyfikatory, a także zachęcali do podnoszenia bezpieczeństwa żywności na innych rynkach.



Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy w Broniszach -  największe centrum dystrybucji hurtowej owoców, warzyw i kwiatów w Europie Środkowo-Wschodniej. Powierzchnia ogólna rynku to ponad 51 ha.  Na Rynku Hurtowym Bronisze stałą sprzedaż  owoców, warzyw i kwiatów prowadzi ponad 400 przedsiębiorców. Ponad 20 tysięcy producentów rolnych dostarcza świeże produkty. Za pośrednictwem Rynku Hurtowego Bronisze sprzedawanych jest rocznie około 1,2 miliona ton owoców i warzyw (produkcji krajowej i z importu). Do sprzedaży na wolnym powietrzu przygotowanych jest 1300 stanowisk. Karty Stałego Klienta -  posiada prawie 12000 podmiotów gospodarczych (w tym 8000 sprzedających).

Zapraszamy także na stronę internetową Warszawskiego Rolno-Spożywczy Rynku Hurtowy w Broniszach

POWIĄZANE

Już za moment rozpocznie się długo wyczekiwany gorący sezon wakacyjny. Z pomocą ...

Nieustannie pojawiają się nowe informacje o przypadkach, w których oszuści wykor...

Wiele osób posiadających rezydencję podatkową Abu Zabi, Dubaju czy innego emirat...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę