Minister Marek Sawicki uczestniczył wczoraj w konferencji „Eksport Polskiej Żywności: nowe szanse, stare zagrożenia”, zorganizowanej przez Kancelarię Prezydenta RP oraz Stowarzyszenie Naukowo- Techniczne Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego.Minister Marek Sawicki zwrócił uwagę na fakt, że „za promocję polskiej żywności odpowiadamy wszyscy - począwszy od polityków, poprzez działaczy gospodarczych, a na mediach skończywszy”. Szef resortu rolnictwa podkreślił, że niezwykle istotną sprawą jest rzetelna informacja o polskich produktach przekazywana przez media.
Minister stwierdził także, że cała unijna produkcja nie może być sprzedana tylko na jednolitym rynku i dlatego też konieczne jest poszukiwanie nowych rynków zbytu.
Minister rolnictwa i rozwoju wsi Marek Sawicki podkreślił znaczenie promocji. Zwrócił uwagę na skutki aktualnego kryzysu na świecie. Przypomniał, że jeszcze na początku bieżącego roku ceny na żywność rosły i rósł również popyt, a wystarczyło wycofanie z giełd kapitałów spekulacyjnych z branży przetwórstwa i mamy sytuację, której poprawa będzie trwała miesiącami, aby odbudować poziom cen.
Odnosząc się do rozmów w ramach WTO, minister powiedział, że błędnym założeniem jest to, iż napływ tańszych towarów rolnych z krajów trzecich spowoduje obniżkę cen europejskich produktów – „śrubowana obniżka kosztów ma swoje granice i o wiele posunąć już się nie da, a napływ tańszej żywności nie spowoduje już obniżki kosztów, a jedynie ograniczenie produkcji”. Minister dodał też, że „nie jest prawdą iż o rynki europejskie dobijają się kraje trzecie, te najbiedniejsze, a ja nie zaliczam do nich ani Stanów Zjednoczonych, ani Argentyny, ani Brazylii, czy Australii, a to są te państwa, które głównie oczekują liberalizacji handlu”. Szef resortu rolnictwa podkreślił, że na szczęście mamy czasowe zahamowanie rozmów na ten temat i dzięki temu mamy czas na zastanowienie się o przyszłości Wspólnej Polityki Rolnej i europejskiego rolnictwa oraz przygotowanie się do tej jeszcze ostrzejszej konkurencji.
„Myślę, że Europa musi znaleźć wspólne środki na to, żeby nie tylko promować swoje produkty, ale także na reagowanie w warunkach kryzysowych i to zarówno w warunkach kryzysu niedoboru żywności, jak i kryzysu nadprodukcji” – powiedział minister Marek Sawicki i dodał, że „dziś Europa mimo, że ma pewne instrumenty, to z nich nie korzysta, natomiast te, które są, w mojej ocenie są nadal niewystarczające”.
Minister odniósł się również do prac nad ustawą o funduszach promocji. Wyraził nadzieję, że pomimo licznych trudności ustawa ta zostanie wreszcie przyjęta. Za jedną z przyczyn minister uważa brak dostatecznej świadomości zarówno wśród rolników, jak i przedsiębiorców o konieczności konsolidacji i wzajemnej współpracy. „Gdybyśmy tę świadomość mieli, to z pewnością nie musielibyśmy tworzyć tej ustawy i podejmować działań administracyjnych w zakresie tworzenia funduszy promocji” – podkreślił minister Marek Sawicki.
8136205
1