OPOLAGRA_2025

Kraje UE zatwierdziły porozumienie z PE ws. promocji żywności

3 grudnia 2015
Specjalny Komitet Rolny złożony z przedstawicieli państw UE zatwierdził w środę porozumienie z PE ws. rozporządzenia o środkach promocji produktów rolnych na rynku wewnętrznym i w krajach trzecich. Jeszcze w kwietniu rozporządzenie ma być głosowane w PE.

Porozumienie między krajami UE a przedstawicielami Parlamentu Europejskiego zostało osiągnięte we wtorek.
Unowocześniony system promocji produktów rolnych ma być otwarty dla nowego rodzaju beneficjentów; obok m.in. organizacji producentów, będą pod pewnymi warunkami mogły z niego korzystać organizacje pozarządowe sektora rolno-spożywczego. System ma być ponadto uproszczony, ma być ułatwione wdrażanie wielonarodowych programów promocyjnych. W określonym zakresie będą mogły być nadmieniane pochodzenie produktów rolnych i marki.
Ponadto zamiast utrzymania finansowania krajowego, ma być zwiększone unijne dofinansowanie projektów promocyjnych. I tak, ma ono wynieść 70 proc. w przypadku zwykłych programów skierowanych na rynek wewnętrzny UE, 80 proc. w przypadku programów promujących unijne produkty rolne w krajach trzecich oraz w przypadku programów wielonarodowych. Dofinansowanie UE ma wynieść 85 proc. w przypadku kryzysu. Większe dofinansowanie (odpowiednio 75 proc, 85 proc. i 95 proc.) ma dotyczyć organizacji z krajów UE objętych programami pomocy finansowej.
Z wyeliminowania finansowania krajowego ucieszyła się Komisja Europejska. Jej zdaniem, pozwoli to uniknąć zaburzania konkurencji poprzez różną wielkość dofinansowania w krajach UE. Ponadto KE wskazała, że unijne wsparcie promocji powinno stopniowo rosnąć z 61 mln euro w 2013 r. do 200 mln euro w 2019 r.
Początkowo KE proponowała 50-60 proc. unijnego dofinansowania programów promocji produktów rolnych.
Obecnie programy są finansowane w 50 proc. ze środków UE, w 30 proc. z dopłat z budżetu krajowego, a w 20 proc. ze środków organizacji branżowych, w przypadku Polski zgromadzonych w Funduszach Promocji. Są to pieniądze zgromadzone przez przedsiębiorców i rolników i przeznaczone na promowanie danej branży.
KE proponując zmiany w promocji produktów rolnych chciała ułatwić pozyskiwanie unijnych środków na promocję i uprościć procedury. Najbardziej będą promowane programy skierowane do konsumentów z kilku krajów jednocześnie oraz do odbiorców pozaunijnych.



POWIĄZANE

Uroczystość odbyła się w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie w obecnośc...

W świecie napięć geopolitycznych, cyfrowych walut i rosnącej niepewności, decyzj...

Wczoraj tj. 11.06.2025 roku przed budynkiem ministerstwa rolnictwa odbyła się ko...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę