aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Opakowania czarnym koniem polskiego przemysłu

5 stycznia 2016
Choć na co dzień są tłem dla innych produktów, okazuje się, że opakowania grają coraz ważniejszą rolę w polskiej gospodarce. W roku obchodów 20-lecia Polskiej Izby Opakowań podsumowujemy zmiany i oceniamy obecną sytuację tego rynku.
Można spokojnie zaryzykować stwierdzenie, że opakowania są cichym bohaterem wolnej Polski. Po transformacji ustrojowej, gdy zaczęły napływać do nas zachodnie technologie i wzorce, popyt na nowoczesne pojemniki rósł nieprzerwanie. W ostatnich latach stają się one coraz istotniejszym towarem eksportowym.



Z przytupem w XXI wiek
Według raportu Departamentu Informacji Gospodarczej Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, pierwsza dekada XXI w. była epoką rozkwitu rodzimego rynku opakowań. Według cytowanych w opracowaniu danych GUS, pomiędzy 2002 a 2010 r. – pomimo kryzysu finansowego, który miał w tym czasie miejsce – nie było roku, w którym dynamika sprzedaży opakowań osiągnęłaby ujemne wartości. Roczne wzrosty wahały się od 2,9 do 18,4% (odpowiednio w latach 2002-2003 i 2008-2009), a ich średnia wartość wyniosła niemal 11% na rok. Obraz ten potwierdzają dane Polskiej Izby Opakowań (POI). Według nich, ogólny tonaż produkowanych w Polsce pojemników wzrósł z 1,3 mln w 1998 r. ton do 4,1 mln ton w roku 2010 r.
Również pierwsze lata kolejnej dekady tego stulecia dobrze wróżą podmiotom działającym w tej branży. Według GUS, rośnie odsetek polskich firm, które inwestują w opakowania jako źródło przewagi konkurencyjnej. W latach 2010-2012, 5,2% przedsiębiorstw przemysłowych i 3,8% usługowych znacząco zmieniło konstrukcję lub projekt opakowania – odpowiednio o 1,5 i 1,8-krotnie więcej niż w poprzednim badanym okresie. Wymiana pojemników na bardziej efektywne ma również swój udział w nieustannym usprawnianiu procesów logistycznych. – W związku z takimi czynnikami, jak kształtowanie się wyrafinowanych gustów klientów ostatecznych czy upowszechnienie zastosowań elektroniki we wszelkich aspektach naszego życia, przedsiębiorstwa przemysłowe zmuszone są do większej dbałości o przewożone produkty – mówi Wojciech Rośkowicz, ekspert firmy Igopak, dostarczającej opakowania m.in. dla branż automotive i AGD. – W związku z tym coraz częściej jesteśmy włączani w projektowanie procesów transportowych i optymalnych pojemników – dodaje. Jednak polskie firmy produkujące opakowania nie ograniczają się do rodzimego rynku. Coraz śmielej poczynają sobie również poza granicami naszego kraju.
Epoka międzynarodowej ekspansji
– Polskie opakowania cieszą się coraz większą popularnością – mówi Wojciech Rośkowicz
z firmy IGOPAK. – Dzięki wysokiej jakości, innowacyjności i terminowości dostaw zyskaliśmy  klientów z Europy Zachodniej, a w wyniku globalizacji rynku nasza współpraca handlowa wciąż się poszerza
o nowe kraje Świata. Naszymi pierwszymi klientami z zagranicy były przedsiębiorstwa z państw ościennych. Dziś eksportujemy również do takich krajów, jak Rosja, Tunezja czy Meksyk – dodaje ekspert.
Co przyniesie przyszłość
Przedstawiciele branży patrzą na przyszłość z optymizmem. Rosnąca pozycja polskich opakowań na globalnym rynku jest punktem wyjścia do dalszej, niemal niczym nieograniczonej ekspansji. Pierwsze zapowiedzi II Kongresu Przemysłu Opakowań pozwalają sądzić, że również polski rynek da działającym w branży podmiotom duże pole do popisu. Ciągła ewolucja produktów ma spowodować powstanie nowej generacji opakowań – włącznie z wykorzystaniem w ich produkcji nanotechnologii.



Igopak to firma zajmująca się projektowaniem opakowań i pojemników transportowych.  Doświadczenie zdobyte
w branżach elektronicznej, motoryzacyjnej czy AGD  pozwala firmie Igopak świadczyć usługi doradztwa w zakresie gospodarowania opakowaniami na najwyższym poziomie. Przedsiębiorstwo działa na terenie całej Unii Eurpejskiej. Więcej informacji na www.igopak.pl

POWIĄZANE

Już za moment rozpocznie się długo wyczekiwany gorący sezon wakacyjny. Z pomocą ...

Nieustannie pojawiają się nowe informacje o przypadkach, w których oszuści wykor...

Wiele osób posiadających rezydencję podatkową Abu Zabi, Dubaju czy innego emirat...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę