aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Przewozy Regionalne uratowane

28 lutego 2015
Mar­szał­ko­wie 12 wo­je­wództw po­par­li plan re­struk­tu­ry­za­cji Prze­wo­zów Re­gio­nal­nych ozna­cza to, że udało się uzy­skać wy­ma­ga­ną więk­szość do wpro­wa­dze­nia dzia­łań na­praw­czych w spół­ce - po­in­for­mo­wał w czwar­tek na kon­fe­ren­cji pra­so­wej pre­zes spół­ki To­masz Pa­si­kow­ski.

"To ważny mo­ment, po­nie­waż od dłuż­sze­go czasu trwa­ły roz­mo­wy i ne­go­cja­cje do­ty­czą­ce tego planu re­struk­tu­ry­za­cji. Teraz przy­stą­pi­my do ne­go­cja­cji dwu­stron­nych kon­trak­tów na wy­ko­ny­wa­nie usług prze­wo­zo­wych w po­szcze­gól­nych wo­je­wódz­twach na pięć lat" - po­wie­dział Pa­si­kow­ski.

Plan re­struk­tu­ry­za­cji za­kła­da, że skarb pań­stwa za­si­li kwotą 750 mln zł Agen­cję Roz­wo­ju Prze­my­słu (ARP), a Prze­wo­zy Re­gio­nal­ne (PR) wy­emi­tu­ją udzia­ły, które obej­mie ARP - go­tów­ka wpły­nę­ła­by do spół­ki. Agen­cja sta­ła­by się więk­szo­ścio­wym udzia­łow­cem PR, 600 mln zł prze­zna­czo­ne zo­sta­ło­by na od­dłu­że­nie spół­ki, a 150 mln na jej re­struk­tu­ry­za­cję, w tym mo­der­ni­za­cję ta­bo­ru.

Plan po­par­li mar­szał­ko­wie wo­je­wództw: ma­zo­wiec­kie­go, ślą­skie­go, ku­jaw­sko-po­mor­skie­go, lu­bel­skie­go, świę­to­krzy­skie­go, opol­skie­go, po­mor­skie­go, lu­bu­skie­go, wiel­ko­pol­skie­go, pod­la­skie­go, pod­kar­pac­kie­go, ma­ło­pol­skie­go. Ozna­cza to, ok. 75 proc. udzia­łow­ców.

Do­dat­ko­wo jak po­in­for­mo­wał Pa­si­kow­ski wo­je­wódz­two łódz­kie po­par­ło plan, ale ze wzglę­dów pro­ce­du­ral­nych mar­sza­łek tego wo­je­wódz­twa "nie mógł zło­żyć w czwar­tek pod­pi­su". "Jeśli mar­sza­łek wo­je­wódz­twa łódz­kie­go pod­pi­sze po­ro­zu­mie­nie to po­par­cie dla planu wzro­śnie do ok. 81,6 proc. udzia­łow­ców" - za­zna­czył Pa­si­kow­ski.

Dodał, że trwa­ją jesz­cze roz­mo­wy w spra­wie wspar­cia planu z przed­sta­wi­cie­la­mi wo­je­wództw: dol­no­ślą­skie­go, za­chod­nio-po­mor­skie­go i war­miń­sko-ma­zur­skie­go. "Je­stem opty­mi­stą, jeśli cho­dzi o wo­je­wódz­twa war­miń­sko-ma­zur­skie i za­chod­nio-po­mor­skie. Moje obawy zwią­za­ne są z wo­je­wódz­twem dol­no­ślą­skim. Tam jest po­mysł na bu­do­wę swo­je­go prze­woź­ni­ka, choć mamy de­kla­ra­cje, że w ciągu naj­bliż­szych pię­ciu lat ist­nie­je po­trze­ba ko­rzy­sta­nia z usług Prze­wo­zów Re­gio­nal­nych" - wy­ja­śnił.

"Plan re­struk­tu­ry­za­cyj­ny za­kła­da trwa­łe ob­ni­że­nie bazy kosz­to­wej spół­ki o 200 - 220 mln zł. Za­kła­da­my, że po pię­ciu la­tach re­ali­za­cji tego planu spół­ka bę­dzie trwa­le ren­tow­na, bę­dzie ofe­ro­wa­ła usłu­gi zde­cy­do­wa­nie na lep­szym po­zio­mie niż obec­nie" - za­zna­czył Pa­si­kow­ski.

Wy­ja­śnił, że do 30 wrze­śnia br. PR chcia­ły­by prze­pro­wa­dzić cały pro­ces de­cy­zyj­ny w taki spo­sób, aby we wrze­śniu więk­szo­ścio­wym udzia­łow­cem spół­ki była ARP i ob­ję­ła udzia­ły w for­mie go­tów­ko­wej, co z kolei umoż­li­wi prze­pro­wa­dze­nie ope­ra­cji od­dłu­że­nia do końca 2015 roku.

Pre­zes za­zna­czył, że plan re­struk­tu­ry­za­cji za­kła­da rów­nież re­duk­cję za­trud­nie­nia. "Celem pro­jek­tu nie jest zwal­nia­nie tylko ochro­na miejsc pracy i do­pro­wa­dze­nie do ren­tow­no­ści spół­ki. Na­to­miast bę­dzie­my do­sto­so­wy­wać licz­bę pra­cow­ni­ków do tego jak wy­glą­da popyt na nasze usłu­gi. Mu­si­my umieć spoj­rzeć praw­dzie w oczy i przy­znać, że jed­nym z punk­tów planu jest opty­ma­li­za­cja, która bę­dzie zwią­za­na z jakąś re­duk­cją za­trud­nią" - przy­znał Pa­si­kow­ski.

Dodał, że na razie nie może podać do­kład­nych liczb zwią­za­nych ze zwol­nie­nia­mi. "Nie chce i nie mogę dzi­siaj po­wie­dzieć, o ja­kich licz­bach my­śli­my, bo jesz­cze trwa­ją uszcze­gó­ło­wie­nia wszyst­kich ini­cja­tyw oszczęd­no­ścio­wych i do­pie­ro po ich za­koń­cze­niu bę­dzie­my mogli podać pre­cy­zyj­ne licz­by.(...) na pewno bę­dzie do tego ofe­ro­wa­ny pro­gram osło­no­wy, mam tutaj na myśli pro­gra­my do­bro­wol­nych odejść czy inne roz­wią­za­nia” - po­wie­dział Pa­si­kow­ski. Za­zna­czył, ze kwe­stia ewen­tu­al­nych zwol­nień bę­dzie oma­wia­na rów­nież z part­ne­ra­mi spo­łecz­ny­mi

Z kolei dy­rek­tor fi­nan­so­wy spół­ki Woj­ciech Kro­skow­ski po­in­for­mo­wał pod­czas kon­fe­ren­cji, że wynik ope­ra­cyj­ny PR w 2014 r., czyli re­la­cja przy­cho­dów i kosz­tów, jest pierw­szy raz od usa­mo­rzą­do­wie­nie spół­ki po­zy­tyw­ny i wy­niósł ok. 30 mln zł.

"Nie­ste­ty kosz­ty od­set­ko­we zwią­za­ne z ob­słu­gą długu prze­kra­cza­ją zysk ope­ra­cyj­ny, więc wiemy, że bę­dzie­my mieli stra­tę, ale mniej­szą niż za­kła­da­li­śmy. Przy­po­mnę, że za­kła­da­li­śmy stra­tę na 2014 r. minus 28 mln zł. Mogę już po­wie­dzieć, że bę­dzie to zna­czą­co mniej" - mówił Kro­skow­ski.

Dodał, że w marcu mają się roz­po­cząć ne­go­cja­cje mię­dzy PR a mar­szał­ka­mi wo­je­wództw do­ty­czą­ce pod­pi­sa­nia pię­cio­let­nich umów na świad­cze­ni usług prze­wo­zo­wych w każ­dym z wo­je­wództw. "Mając pod­pi­sa­ne umowy bę­dzie­my mogli zło­żyć plan do KE w lipcu br. i wy­stą­pić o zgodę na wspar­cie ze środ­ków pu­blicz­nych" - dodał.


POWIĄZANE

Według stanu na 29 kwietnia transportem drogowym z Ukrainy wyeksportowano 375 ty...

Z „Raportu o inflacji” opublikowanego w kwietniu przez Narodowy Bank Ukrainy wyn...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę