aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Środki przejściowe dla WPR w 2014 roku

3 grudnia 2015
Poniżej prezentujemy notatkę Copa Cogeca  dotyczącą głównych elementów porozumienia politycznego odnośnie środków przejściowych dla Wspólnej Polityki Rolnej w odniesieniu do roku 2014.

23 października osiągnięto porozumienie polityczne odnośnie środków przejściowych dla WPR.
Tekst ustawodawczy powinien zostać przyjęty i opublikowany w Dzienniku Urzędowym do końca 2013 r. W związku z tym, głosowanie w COMAGRI PE powinno odbyć się dn. 4 listopada br. Następnie będzie miało miejsce głosowanie na sesji plenarnej 18-21 listopada br. (do
potwierdzenia), przed oficjalnym przyjęciem porozumienia w pierwszym czytaniu w Radzie w grudniu.
Do wdrożenia rozwiązań przejściowych nie potrzeba ani aktów delegowanych ani wykonawczych.
Główne elementy porozumienia politycznego1 Parlamentowi udało się wprowadzić motyw, w którym wyjaśnia, że obciążenia administracyjne
związane ze stosowaniem rozwiązań przejściowych powinny zostać ograniczone do minimum.
Nowe rozporządzenie w sprawie płatności bezpośrednich wejdzie w życie w 2015 r., by dać
państwom członkowskim czas na przygotowanie się do jego wdrożenia. Następujące środki
przejściowe będą obowiązywać w 2014 r.:
? Liniowe cięcia w płatnościach bezpośrednich, by nie przekroczyć pułapów krajowych
w 2014 r., a także konwergencja zewnętrzna, mogą obowiązywać powyżej pewnych
progów ustalonych przez państwa członkowskie i powyżej €5 000 w państwach
członkowskich, które nie stosują płatności podlegających redystrybucji ani elastyczności
między filarami (patrz poniżej).
? Płatności powiązane z produkcją: w 2014 r. państwa członkowskie mogą zwiększyć
maksymalny poziom wsparcia w ramach płatności powiązanych z produkcją2 zgodnie
z Art. 68 rozporządzenia 73/2009 do 6,5% pułapu krajowego (aktualny poziom wynosi
3,5%).
? Płatności podlegające redystrybucji, tzn. dobrowolne dodatkowe płatności dla
pierwszych 30 kwalifikujących się hektarów gospodarstwa (lub średniego rozmiaru
gospodarstwa w danym kraju): państwa członkowskie mogą zadecydować do 1 marca
2014 r. o zastosowaniu tego zapisu nowej WPR już w 2014 r., wykorzystując do 30%
pułapu krajowego.
? Przedłużono stosowanie jednolitej płatności obszarowej (SAPS) do 31 grudnia 2014 r.
(obejmuje ona również kwalifikujące się obszary, które nie były utrzymane w dobrej
1 Analiza w oparciu o dok. Rady 15049/13 z dn. 24 października 2013 r. [NEN(13)8435 (rev.1)]. Wszystkie
elementy podlegają sprawdzeniu.
2 Konkretne wsparcie dla rolników z tytułu konkretnych rodzajów działalności rolnej, które są ważne
z punktu widzenia ochrony środowiska lub poprawy jego kondycji; poprawy jakości produktów rolnych;
poprawy sprzedaży produktów rolnych; stosowania wyższych norm dobrostanu zwierząt; rozwiązywania
konkretnych problemów, z którymi zmagają się producenci produktów mlecznych, wołowiny i cielęciny,
mięsa owiec i kóz oraz ryżu, które to rodzaje produkcji znajdują się w trudnej sytuacji gospodarczej i na
obszarach wrażliwych środowiskowo, lub, w przypadku tych samych sektorów, wsparcie dla
niskoopłacalnych rodzajów produkcji; za pośrednictwem funduszy wzajemnego inwestowania
obejmujących choroby zwierząt i roślin oraz incydenty środowiskowe zgodnie z warunkami określonymi
w Art. 71.
kulturze rolnej dn. 30 czerwca 2003 r.). Można również przyznać rolnikom dopłaty
przejściowe w 2014 r.
? Elastyczność między filarami: do 31 grudnia 2013 r. państwa członkowskie mogą podjąć
decyzję o przeniesieniu w 2014 r. do 15% pułapu krajowego z filaru I do filaru II lub do
15% (lub 25% w przypadku państw członkowskich, gdzie płatności bezpośrednie wynoszą
mniej niż 90% średniej unijnej) pułapu krajowego z filaru II do filaru I.
? Zasada wzajemnej zgodności: usunięto odniesienie do dyrektywy w sprawie
zrównoważonego stosowania pestycydów.
Jeśli chodzi o rozporządzenie horyzontalne, wykaz beneficjentów na rok gospodarczy 2013
zostanie opublikowany zgodnie z aktualnie obowiązującymi zasadami, tzn. nie obejmie osób
fizycznych.
W ramach jednolitej WOR, zasady przejściowe pozwolą na utrzymanie wsparcia dla
jedwabnika w 2014 r., zanim działalność ta nie trafi do nowego systemu płatności
bezpośrednich. Będzie można również zachować wsparcie krajowe dla niektórych sektorów
rolnych w południowej Finlandii.
Trzy instytucje podjęły następujące decyzje odnośnie rozwoju obszarów wiejskich:
? Państwa członkowskie nadal mogą podejmować nowe zobowiązania w 2014 r. zgodnie
z rozporządzeniem 1698/2005 w przypadku instrumentów z osi 1 i 2
? Art. 20 - oś 1 – Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego: szkolenia
zawodowe, podejmowanie działalności przez młodych rolników, korzystanie z usług
doradczych, tworzenie struktur doradczych, instrumenty obejmujące inwestycje
i innowacje, instrumenty wsparcia dla rolników objętych systemami jakości żywności
i grup producentów - instrumenty obejmujące wcześniejszą emeryturę i dostosowanie
gospodarstw do wysokich norm ustalonych w przepisach wspólnotowych nie zostały
objęte zasadami przejściowymi, gdyż zostaną one zniesione przed kolejnym okresem
programowania.
? Art. 36 – oś 2 – Poprawa środowiska naturalnego i obszarów wiejskich: ONW, Natura
2000, instrumenty rolno-środowiskowe, dobrostan zwierząt, inwestycje nieprodukcyjne,
wszystkie instrumenty związane ze zrównoważoną gospodarką obszarami leśnymi.
? Wydatki związane z prawnymi zobowiązaniami podjętymi w ramach tych instrumentów
mogą zostać pokryte z nowej koperty finansowej. Należy zaplanować te wydatki w PROW
2014-2020.
? Należy złożyć wnioski o wsparcie przed przyjęciem PROW 2014-2020.
? Aktualne zasady wzajemnej zgodności będą obowiązywać do 31 grudnia 2014 r., nawet
jeśli instrumenty objęte zasadą wzajemnej zgodności zostaną wdrożone w ramach
nowego programu (zalesianie i tworzenie obszarów zalesionych, tworzenie systemów
rolno-leśnych, instrumenty rolno-środowiskowo-klimatyczne, rolnictwo ekologiczne,
Natura 2000 i ramowa dyrektywa wodna, obszary o naturalnych ograniczeniach,
dobrostan zwierząt, usługi leśno-środowiskowe i klimatyczne).
? Jeśli chodzi o nawadnianie, Komisja zachęca państwa członkowskie do podejmowania
nowych zobowiązań prawnych zgodnie z Art. 46 ust. 3 rozporządzenia w sprawie rozwoju
obszarów wiejskich.
Przyjęto również rozwiązania przejściowe dla wykorzystania starej koperty finansowej (stare
zasady, stare środki finansowe) rozwoju obszarów wiejskich.
Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 335/2013 zmieniające rozporządzenie
(WE) nr 1974/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr
1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na
rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) obejmuje następujące elementy:
1. Państwa członkowskie nie mogą podejmować żadnych nowych zobowiązań
prawnych wobec beneficjentów jeśli chodzi o następujące środki:
? system wcześniejszych emerytur (zniesiony w nowym programie – uznany przez
Komisję za środek niewystarczający) – Art. 1 ust. 2 rozporządzenia 335/2013
? spełnianie norm – Art. 1 ust. 3 rozporządzenia 335/2013
? zalesianie (znacznie zmienione w nowym wniosku) – Art. 1 ust. 5 rozporządzenia
335/2013
2. Państwa członkowskie mogą przedłużyć czas trwania obowiązujących zobowiązań
jeśli chodzi o następujące środki:
? rolno-środowiskowe – Art. 1 ust. 4 rozporządzenia 335/2013
? dot. dobrostanu zwierząt – Art. 1 ust. 4 rozporządzenia 335/2013
? leśno-środowiskowe – Art. 1 ust. 7 rozporządzenia 335/2013
3. Jeśli chodzi o wsparcie techniczne, państwa członkowskie mogą wykorzystać stare środki
finansowe na wydatki związane z działaniami przygotowawczymi na rzecz
następnego okresu programowania. Wydatki związane z następującymi działaniami są
kwalifikowalne (Art. 1 ust. 8 rozporządzenia 335/2013):
? ocena ex ante programu
? koszty przygotowania strategii rozwoju na szczeblu lokalnym (brak funduszy dla
indywidualnych lokalnych grup działania)
? zapewnienie sprawnego przejścia z jednego okresu programowania do drugiego
4. Państwa członkowskie nie podejmują nowych zobowiązań prawnych (Art. 1 ust. 9
rozporządzenia 335/2013):
? na rzecz programów i/lub środków, w przypadku których przyznana kwota zostanie
wykorzystana przed ostatecznym terminem kwalifikowalności
? od dnia, w którym zaczynają podejmować zobowiązania zgodnie z ramami prawnymi dla
okresu programowania 2014-2020
5. Państwa członkowskie powinny mieć możliwość przesuwania kwot odnoszących się do
niektórych środków, które nie będą już wymagały takiego finansowania, na rzecz innych
środków. Próg elastyczności w odniesieniu do przesuwania środków pomiędzy
osiami wzrasta z 1% do 3% (Art. 1 ust. 1 rozporządzenia 335/2013).


POWIĄZANE

Już za moment rozpocznie się długo wyczekiwany gorący sezon wakacyjny. Z pomocą ...

Nieustannie pojawiają się nowe informacje o przypadkach, w których oszuści wykor...

Wiele osób posiadających rezydencję podatkową Abu Zabi, Dubaju czy innego emirat...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę