Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła poprawki zgłoszone w drugim czytaniu do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej . W trakcie drugiego czytania zgłoszono 4 poprawki, Komisja rekomendowała przyjęcie poprawek nr: 1, 2 i 3 i odrzucenie poprawki nr 4.
Celem pierwszej poprawki jest wprowadzenie zmiany do art. 24 ust. 1a pkt 3 mającej na celu umożliwienie wypłacenia płatności cukrowej rolnikom, którzy w drodze dziedziczenia gruntów rolnych przejmują użytki rolne od spadkodawców przekazujących grunty za rentę strukturalną bądź emeryturę z ubezpieczenia społecznego rolników. Druga poprawka polega na zmianie art. 24 a ust. 2 pkt 4 i dotyczy płatność do pomidorów. Trzecia poprawka dotyczy art. 29 a ust. 5 pkt i zakłada, że pomoc do plantacji trwałych przyznaje się rolnikowi pod warunkiem, że plantacja będzie utrzymywana, przez co najmniej kolejnych 5 lat - (a nie jak do tej pory 8 lat) licząc od dnia otrzymania pomocy.
Celem odrzuconej poprawki odnoszącej się do art. 45 a ust 1, było zaniechanie stosowania kar finansowych wobec uprawiających roślinę energetyczną za m.in. nieokreślenie plonu reprezentatywnego uprawianych roślin energetycznych.
Komisja dysponowała opinią KIE stanowiącą, iż poprawki nie są sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.
Komisja dokonała też zmian w składzie osobowym podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa . Posła Adama Krupę (PO) zastąpił poseł Michał Szczerba (PO).
Na kolejnym posiedzeniu, Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych .
Projekt zawarty w sprawozdaniu przewiduje dostosowanie polskich przepisów do obowiązujących przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy "de minimis" oraz wdrożenie elektronicznego systemu monitorowania pomocy publicznej innej niż w rolnictwie i rybołówstwie tzw. aplikacji SHRIMP – System Harmonogramowania, Rejestracji i Monitorowania Pomocy Publicznej oraz aplikacji służącej monitorowaniu pomocy udzielanej w rolnictwie i rybołówstwie.
Komisja przyjęła poprawkę, która zwalnia Radę Ministrów z obowiązku określania w drodze rozporządzenia warunków zwolnień z opłat lokalnych na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, dając większe uprawnienia radom gmin oraz wskazuje, że pomoc w postaci zwolnień z opłat lokalnych jest pomocą ‘’de minimis”. Dotyczy to zwolnień z opłaty targowej dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, które to zwolnienia musza być zgodne z unijnymi warunkami udzielania pomocy publicznej.
Na kolejnym posiedzeniu, Komisja oceniła wdrażanie działań PROW na lata 2007-2013.
Podstawą prawną funkcjonowania PROW 2007-2013 w Polsce jest ustawa z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Szczegółowe warunki i tryb przyznawania pomocy regulują odpowiednie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Do dnia 31 grudnia 2007 r. uruchomiono następujące działania: „Wspieranie gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW)”, „Renty strukturalne”, „Grupy producentów rolnych”, „Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne”, „Modernizacja gospodarstw rolnych”.
Od 3 marca będą przyjmowane wnioski w ramach działania „Ułatwienie startu młodym rolnikom”, a na przełomie marca i kwietnia – z kolejnych dwóch działań: „Zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej” oraz „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej”. W maju urzędy marszałkowskie będą mogły ogłosić nabory do działań: „Odnowa i rozwój wsi” oraz „Podstawowe usługi dla ludności i gospodarki wiejskiej”. Od 1 czerwca Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa rozpocznie nabór wniosków do działania: „Zalesianie gruntów rolnych oraz zalesianie gruntów innych niż rolne”. Wszystkie te działania zostaną uruchomione do końca br.
Posłowie krytykowali przygotowanie ARiMR do wdrażanie działań PROW na lata 2007-2013, jako główne przyczyny podając niedostateczne przygotowanie systemów informatycznych oraz odpływ najlepiej wykwalifikowanych kadr do instytucji, gdzie otrzymują lepsze płace. Według posłów, wbrew wcześniejszym obawom, najlepiej do wdrażanie działań PROW są przygotowani beneficjenci, czyli rolnicy.
Komisja wysłuchała informację o stanie wypłat płatności do upraw roślin energetycznych za 2007 r.
Od 2007 r. w Polsce po raz pierwszy przyznawane są wspólnotowe płatności do uprawy roślin energetycznych w całości finansowane z budżetu Unii Europejskiej. Jednocześnie od 2007 r. nie jest już przyznawana krajowa pomoc z tytułu uprawy wierzby i róży bezkolcowej wykorzystywanych na cele energetyczne. W 2007 r. w biurach powiatowych ARiMR zostało złożonych 7901 wniosków o przyznanie płatności do upraw roślin energetycznych. Agencja powinna rozpocząć wydawanie decyzji w sprawie przyznania płatności do upraw roślin energetycznych w II połowie lutego 2008 r. ale nie uczyniła tego, ponieważ: 1) czekała na większe limity, jako, że to są wypłaty jednoczesne z pomocą de minimis, która znacząco wzrosła od stycznia br.; 2) to działanie jest uruchamiane pierwszy raz i niezbędne było wbudowanie aplikacji niezbędnych do naliczania tych płatności.
W tej chwili Agencja przystąpiła już do naliczania, wydawania decyzji i przekazywania pieniędzy gospodarstwom, które czekały na wypłatę płatności.
5729218
1