A_BIO_AGRO_950

Zapłacimy za złamanie dyrektywy?

5 stycznia 2016
Rzecznik generalny unijnego Trybunału Sprawiedliwości zaproponował, by ten w swoim wyroku orzekł naruszenie przez pięć państw: Polskę, Czechy, Francję, Słowenię i Luksemburg, dyrektywy w sprawie transportu kolejowego.

Skargi do Trybunału Sprawiedliwości w Strasburgu (zwanego potocznie Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości) wniosła przeciwko tym państwom Komisja Europejska.

Po drugie, Polska nie podjęła - według Komisji - właściwych środków, by zapewnić osiągnięcie przez zarządcę infrastruktury PLK SA równowagi finansowej w stosownym czasie. Polska dopuściła bowiem, by PLK SA kumulowała straty do 2012 r.

Po trzecie, Komisja zarzuciła naszemu krajowi, że nie przewidział szczególnego systemu zachęt w celu zmniejszenia kosztów i opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej.

Po czwarte, zdaniem Komisji, Polska nie podjęła - wbrew zobowiązaniom - należytych środków, by opłaty za minimalny dostęp do infrastruktury kolejowej były obliczane na podstawie kosztów bezpośrednio ponoszonych w wyniku przewozu pociągiem. Ponadto - jak zarzuciła Komisja - Polska nie przewidziała mechanizmu kontrolnego pozwalającego na sprawdzenie, czy różne segmenty rynku są w stanie unieść podwyższone opłaty za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej.

Dziś opinię w tej sprawie wydał rzecznik generalny Trybunału Niil J. Skinen. Jego zdaniem słuszny jest zarzut Komisji dotyczący polskich przepisów w zakresie ustalenia opłaty pobieranej za minimalny pakiet dostępu oraz dostęp do urządzeń związanych z obsługą pociągów.

W opinii Skinena, należy natomiast oddalić skargę Komisji w tej części, w jakiej odnosi się do zarzutów o braku niezależności zarządcy infrastruktury oraz braku środków zapewniających w stosownym czasie równowagę finansową tego zarządcy.

Stanowisko rzecznika generalnego nie wiąże Trybunału Sprawiedliwości. Zadaniem rzeczników generalnych jest tylko przedkładanie Trybunałowi propozycji rozstrzygnięć w sprawach, które trafiają do ETS. Wyrok zostanie wydany w terminie późniejszym.

- Stoimy na stanowisku, że Polska implementowała do swojego prawa wszystkie zapisy tzw. pierwszego pakietu kolejowego. W odniesieniu do czterech zarzutów podniesionych przez Komisję Europejską, rzecznik ETS wskazał, że zasadne mogą być jedynie dwa zarzuty, natomiast dwa pozostałe powinny być oddalone - powiedział rzecznik ministerstwa transportu Mikołaj Karpiński.

Jak dodał, "Trybunał nie wydał jeszcze orzeczenia w tej sprawie, ale nawet jeśli ten wyrok będzie dla Polski niekorzystny, to będzie się wiązał z koniecznością zmian w przepisach, a nie z karami finansowymi".



POWIĄZANE

Pan Grzeogorza Jedamski, rolnik emeryt od kilku lat zabiego o sprawiedliwą wysok...

Chaber bławatek (Centaurea cyanus L.), nazywany potocznie bławatkiem, to jeden z...

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) oraz Centrum Kontroli i Prewencji...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę