aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Brazylia inwestuje w rynek jaj konsumpcyjnych

14 grudnia 2021
Brazylia inwestuje w rynek jaj konsumpcyjnych

Według danych brazylijskiego stowarzyszenia ABPA w 2021 roku Brazylia odnotuje 2 proc. wzrost w produkcji jaj do 54,4 mld sztuk i tym samym ustanowiony zostanie nowy rekord. Jednym z głównych czynników  napędzających wzrost produkcji jest wzrost spożycia na rynku wewnętrznym. W 2020 roku wskaźnik konsumpcji  – na mieszkańca – w skali roku wyniósł 251 jaj. W 2019 roku spożycia oszacowano na 230 jaj/mieszkańca. W Brazylii konsumpcja krajowa odpowiada za 99,7 proc. zagospodarowania jaj z lokalnej  produkcji. Zaledwie 0,3% trafia na eksport. Jeśli chodzi o eksport to prawie 65 proc. wysyłek stanowią jaja świeże, a pozostała część to przetwory jajeczne.

Mimo, że brazylijskie drobiarstwo znane jest z eksportu  kurczaków, a nie ze sprzedaży jaj za granicę, to jednak od pewnego czasu analitycy Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz zwracają uwagę na oczekiwania brazylijskiej branży jajecznej, która  zaczyna wdrażać plany rozwoju ekspansji zagranicznej. KIPDiP uważa, że choć zamysł Brazylijczyków wydaje się być w fazie wstępnej, należy go przyjąć całkiem poważnie. W nie tak dalekiej przyszłości, może się okazać, że o eksporcie brazylijskich jaj będzie tak samo głośno jak o brazylijskich kurczakach. Przeszłe doświadczenia pokazują, jak efektywna jest współpraca stowarzyszeń branżowych z Brazylii z administracją rządową na rynkach zagranicznych.

- Na brazylijski eksport jaj zwróciliśmy uwagę już w 2019 roku, po zapoznaniu się z raportami brazylijskiego przemysłu jajecznego. Podczas kongresu SIAVS – Międzynarodowej Wystawy Drobiu i Wieprzowiny w Sao Paulo reprezentanci sektora jaj z Brazylii zaproponowali, aby wykorzystać doświadczenia i kontakty w świecie arabskim kolegów eksportujących kurczaki. W Sao Paulo spekulowano, że najłatwiej byłoby skorzystać z wypracowanej przez lata potężnej pozycji firm drobiarskich na Bliskim Wschodzie i dostać się „autostopem” na ten rynek. Blisk i Wschód postrzegany jest, jako największa szansa chociażby z uwagi na fakt, że rynek ten preferuje białe jaja, które dominują w brazylijskiej produkcji. Brazylijczycy chcą zdobyć rejon handlowy, który dla wielu światowych graczy jest ciekawym kąskiem (poza Azją). Spekulujemy, że zasadniczym kluczem do sukcesu, poza ceną, mogą być bezpośrednie powiązania kapitałowe w krajach arabskich brazylijskich liderów w eksporcie mięsa drobiu. – zauważa Katarzyna Gawrońska, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

Warte uwagi są najnowsze dane ABPA wskazujące, że w okresie styczeń – czerwiec 2021 roku nastąpił wzrost eksportu jaj i przetworów z Brazylii o 145,1 proc. r/r do poziomu  5,6 tys. ton. Największym importerem były Zjednoczone Emiraty Arabskie (3,9 tys. ton, +358,4 proc. r/r). Wyróżniała się również sprzedaż do Japonii i Omanu. Eksperci ABPA uważają, że zwiększenie wysiłków eksportowych na rynkach o wysokiej wartości dodanej jest jedną z metod pozwalających  na zmniejszenie negatywnego wpływu rosnących kosztów produkcji na wyniki finansowe  brazylijskich producentów (historycznie rekordowe ceny kukurydzy i soi).

 

KIPDiP


POWIĄZANE

W odpowiedzi na pismo Zarządu Krajowej Rady Izb Rolniczych w sprawie zwrotu poda...

Do sądów w I kw. br. trafiło 21 tys. pozwów rozwodowych. Wzrost rdr. wynosi blis...

Przedstawiciele branży mleczarskiej będą mogli zaprezentować swoje produkty na t...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę