Średnie ceny detaliczne paliw 27 kwietnia 2016 r. ukształtowały się na poziomie: 3,92 zł/l olej napędowy; 4,29 zł/l benzyna 95-oktanowa i 1,61 zł/l autogaz*. Mimo ostatnich podwyżek właściciele diesli tankują dziś taniej o 0,74 zł/l niż rok temu; benzyna kosztuje o 0,46 zł/l mniej, a LPG o 0,38 zł/l.
Od 12 lutego w hurcie polskich rafinerii benzyna zdrożała 16,7%, a ON 11,26%.
Dziś kontynuacja. Pb95 drożeje w hurcie średnio 21 zł/m3 netto, a ON 24 zł/m3 netto. Przez ostatni tydzień wzrosty wyniosły +111 zł/m3 netto Pb95 i +102 zł/m3 netto ON. Tym samym dziś rafinerie sprzedają stacjom benzynę o 54 gr/l brutto drożej niż 12 lutego, a paliwo dieslowskie o 35 gr/l brutto. W wyniku tego średnie marże detaliczne na paliwie sprzedawanym przez stacje kierowcom spadły w kwietniu do ok. 0,5% 1 litra paliwa.
WIĘCEJ czytaj na portalu Polskiej Izby Paliw Płynnych: paliwa.pl
Doniesienia ze światowych rynków surowcowo-walutowych też nie nastrajają optymistycznie. Dziś w referencyjnych dla europejskiego rynku notowaniach ARA Pb95 drożeje 1,57%, a ON 0,9%; od początku kwietna benzyna zdrożała jednak już 30%, a paliwo dieslowskie 16% (w tym samym czasie, tj. od 1 do 27 kwietnia w polskich rafineriach benzyna zdrożały średnio 4%, a olej napędowy 5%). Na porannej sesji giełdowej w Londynie ropa Brent drożeje dziś 3,14% (46% od 12 lutego). Dolar do złotówki w ostatnich 7 dniach zdrożał 2%. Tym samym od 12 lutego teoretyczne koszty polskich rafinerii wzrosły już ok. 34 gr/l surowca (cena 1 l Brent w przeliczeniu na złotówki przy kursie dolara wg NBP). Oczywiście nie licząc bardzo znaczących kosztów biokomponentów.
WIĘCEJ czytaj na portalu Polskiej Izby Paliw Płynnych: paliwa.pl
Trzeba bowiem przypomnieć, że w związku z unijnymi wymaganiami klimatycznymi obowiązkowo do paliw oferowanych polskim kierowcom nasze rafinerie muszą dodawać: 7% FAME do diesla (B7) i od 5 do 10% bioetanolu do benzyn (E5/E10). Tymczasem zarówno olej rzepakowy [surowiec do FAME], jak i amerykańska kukurydza[z której produkowany jest bioetanol] bynajmniej nie tanieją. Ponadto w celu utrzymania stabilności takiej mieszanki (by nie wydzielała się zeń np. woda) konieczne jest stosowanie drogich dodatków - antyutleniaczy.
WIĘCEJ czytaj na portalu Polskiej Izby Paliw Płynnych: paliwa.pl
O cenach detalicznych paliw na polskich stacjach czytaj na stronie paliwa.pl
Polska Izba Paliw Płynnych