aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Jak i gdzie kupujemy warzywa i owoce?

30 września 2020
Jak i gdzie kupujemy warzywa i owoce?

Pandemia zmienia proces zakupów. W ramach „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców”, realizowanych są przez Kantar Polska dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, poznaliśmy jego etapy, ulubione miejsca, kryteria oceny warzyw i owoców oraz same zakupy, co ostatecznie kupujemy?

Planowanie zakupów
Zakupy owoców i warzyw są coraz częściej planowane, co ma związek z epidemią koronawirusa, ale również z oszczędnością i niechęcią do marnowania żywności. Podczas epidemii konsumenci zaczęli lepiej planować zakupy, tak, aby zmniejszyć ilość wizyt w sklepie i skrócić czas spędzony na zakupach.
Większość osób ma pewien zestaw warzyw i owoców, które „muszą być w domu”. Warto jednak podkreślić, że warzywa i owoce często kupowane są także pod impulsu, gdy coś się podczas zakupów spodoba - mówi Agata Zadrożna , Kantar Polska.

Wybór miejsca zakupów
Zakupy najchętniej robimy koło domu lub po drodze. Teoretycznie preferujemy bazarki, często rezygnujemy z nich z braku czasu lub dlatego, że nie ma ich w pobliżu. Największą zaletą targów i zakupem zakupu oraz wiara, że sprzedawane produkty są uprawiane przez sprzedawcę lub jego rodzinę. Rosnące znaczenie dla kupujących ma wiedza skąd pochodzi, w warunkach uprawianych i skąd był transportowany. Konsumenci chcą kupować bezpośrednio od producenta. Powyższe sprawia, że samochód budzi większe zaufanie niż stragan („prosto z samochodu”). Podobnie mniejszy asortyment. Budują poczucie, że towar jest prosto z pola, że sprzedaje osoba, która uprawia. Warto zauważyć, że bazarki są popularne wśród osób poszukujących towarów lokalnych, regionalnych, autentycznych, ekologicznych, świeżych, ale z drugiej strony wiele osób nie ma czasu na zakupy tam - mówi Urszula Krassowska, dyrektor zarządzająca Public Division w Kantar Polska.
Kupujemy to, co jest dostępne tam, gdzie zaopatrujemy się w warzywa i owoce. Warzywa i owoce mają opinię drogich, dlatego zwracamy uwagę na promocje. Konsumenci chcieliby, aby sklepy oferowały większy wybór warzyw i owoców. Zależałoby im na możliwości wyboru odmiany i kupienia odpowiedniej do planowanej potrawy lub preferencji smakowych. Widoczny jest duży sentyment do dawnych owoców owocowych. Wciąż funkcjonują ich nazwy, np. jabłek i gruszek.
- Warto Polakom pokazywać bogactwo wielość odmian w obrębie gatunku. Bardzo byśmy chcieli aby każdy znał dwie, trzy, i miał swoją ulubioną. Jako firma i jako branża budujemy postrzeganie walorów zdrowotnych, smakowych i emocje związane z konsumpcją. Chcemy by na każdym talerzu połowę stanowiły warzywa i owoce, a obok tego talerza zawsze było miejsce dla jabłka - mówi Maciej Majewski, Prezes Stowarzyszenie Sadów Grójeckich.

Czynniki brane pod uwagę przy zakupie warzyw i owoców

Dla konsumentów warzyw i owoców ważne są: naturalność (postrzegana jako jak najmniej nawozów i środków ochrony roślin, ale też dojrzewanie na słońcu nie w szklarni); polskość (głównie ze względu na krótki czas transport i wspieranie polskich producentów); przewidywalność smaku (porcja odmiana); znajomość drogi jaką przechodzi warzywo czy owoc od producenta do sklepowej półki. Nie zwracają uwagi na region (polski) pochodzenia ze względu na nieznajomość regionalnych odmian i ich właściwości. Wyjątek stanowią tu Jabłka Grójeckie. Rosnącym trendem jest zainteresowanie warzywami i owocami niedoskonałymi, które uchodzą za bardziej naturalne. Z drugiej strony dla wielu osób wciąż liczą się ładny wygląd i porównywalny kształt. Oceniają, że taki produkt gwarantuje m.in. możliwość dłuższego przechowywania.

***

„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw.

Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.

Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Projekt otrzymał patronat honorowy Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.


#NBKWiO #KZGPOiW #PolskaSmakuje #KupujŚwiadomie #PołowaTegoCoJemy


POWIĄZANE

Kampania #PlantHealth4Life powraca! Europa jednoczy swoje wysiłki na rzecz zdrow...

20 maja obchodzimy Światowy Dzień Pszczół. Święto zostało ustanowione przez Orga...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę