aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Jak wybrać ciągnik siodłowy?

29 kwietnia 2024
Jak wybrać ciągnik siodłowy?

Ciągnik siodłowy to samochód ciężarowy przeznaczony do transportu różnego rodzaju przyczep, naczep i transportu dużych, ciężkich ładunków. Osobliwością tego typu pojazdów jest obecność siodła, które odpowiada za sprzęganie z dowolnym rodzajem nadwozia.

Cechy, które należy wziąć pod uwagę

Główne czynniki techniczne, na które zwraca się uwagę przy wyborze ciągnika siodłowego:

  • Wzór koła. Jest on oznaczany dwiema cyframi, gdzie pierwsza to całkowita liczba kół, a druga to liczba kół napędowych (na przykład 8*4 lub 6*4). Im więcej kół (osi), tym większa ładowność maszyny. Jeśli jednak jest wiele osi i mało kół napędowych, poziom zdolności do jazdy w terenie spada.

  • Pojemność zbiornika paliwa. Ciągniki siodłowe używane na trasach średniodystansowych są zwykle wyposażone w zbiornik na 500 litrów paliwa, podczas gdy te poruszające się na trasach długodystansowych - do 1000 litrów.  

  • Zakres wysokości sprzęgu wynosi od najniższej (do 100 cm) do najwyższej (135 cm).

  • Konstrukcja kabiny - z maską lub nadwoziem. 

  • Silnik. Jego moc powinna odpowiadać planowanej ładowności nadwozia.

 

Wybierając ciągnik siodłowy należy również zwrócić uwagę na takie niuanse jak obsługiwane typy przyczep, skrzynia biegów, ilość i pojemność akumulatorów.

Jak sprawdzić ciągnik siodłowy Polska?

Załóżmy, że zdecydowałeś się na markę i model samochodu. Jak upewnić się, że jest on w dobrym stanie i będzie służył przez długi czas? Jest to szczególnie ważne przy zakupie używanego ciągnika siodłowego. 

Co należy wziąć pod uwagę:

  • Wygląd - brak rdzy lub innych widocznych wad, w tym pod warstwą farby lub szpachli.

  • Rok produkcji i przebieg. Optymalny wiek to nie więcej niż pięć lat, a przebieg - około 800 000 kilometrów. Samochody z przebiegiem 500 000 lub mniejszym są tylko nieznacznie tańsze od nowych. A z przebiegiem ponad 1 000 000 kilometrów jest ryzykowne - nie mają dużego marginesu bezpieczeństwa. 

  • Dźwięk silnika. Powinien być równy i cichy, bez kropli i obcych dźwięków.

  • Kolor oleju silnikowego. Jego szarawy odcień sygnalizuje, że uszczelka głowicy cylindrów lub tuleje mogą być zdeformowane, w wyniku czego do układu dostał się płyn niezamarzający. A jeśli turbina wykazuje wycieki oleju, może wymagać wymiany.

  • Skrzynia biegów ciągnika siodłowego. Biegi powinny zmieniać się płynnie, a nie szarpać. Zarówno silnik, jak i skrzynia biegów powinny być suche i pokryte niewielką ilością sadzy. Idealna czystość jest podejrzana - być może części zostały umyte, próbując w ten sposób coś ukryć.

  • Rama. Ślady spawania na niej są niepożądane.

 Niemal każdy ciągnik siodłowy w Polsce jest dziś wyposażony w komputer pokładowy, w którym zapisywane są wszystkie informacje o pracy maszyny. 

Podsumowanie

Rynek komercyjnych samochodów ciężarowych jest pełen ofert nowych lub używanych pojazdów na sprzedaż. Aby dokonać właściwego wyboru i nie narażać się na ryzyko, kupujący powinien zwrócić uwagę na wiele parametrów technicznych i funkcjonalnych, w zależności od jego osobistych potrzeb. Jeśli chcesz kupić używany ciągnik siodłowy - dokładnie rozważ swoje cele.

oprac, e-red, ppr.pl


POWIĄZANE

jak NGT mogą wesprzeć polskie rolnictwo w kierunku zrównoważonego rozwoju i konk...

Wczoraj,na Jasnej Górze, odbyły się niezwykle podniosłe uroczystości związane z ...

Rada Eeuropy formalnie przyjęła wczoraj ukierunkowany przegląd niektórych podsta...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę