aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Jakość handlowa miodu i produktów na bazie miodu w 2022 r.

21 lutego 2023
Jakość handlowa miodu i produktów na bazie miodu w 2022 r.

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych przeprowadziła kontrolę jakości handlowej miodu i znakowania produktów na bazie miodu (złożonych z miodu i innych składników), którą objęto 119 podmiotów (72 sklepy, 33 producentów i 14 rolników prowadzących działalność w ramach rolniczego handlu detalicznego).

Cechy organoleptyczne

W zakresie cech organoleptycznych sprawdzono 141 partii miodu. Z uwagi na nietypowe cechy sensoryczne (smak, zapach, barwę) zakwestionowano 8 partii (5,7%).

Badania laboratoryjne

Parametry fizykochemiczne skontrolowano w 158 partiach miodu, z czego 18 zakwestionowano (11,4%). Wykryte nieprawidłowości dotyczyły m.in. zawyżonej zawartości 5-hydroksymetylofurfuralu (HMF), obecności dekstryn skrobiowych i zaniżonej wartości liczby diastazowej.

Analizę pyłkową wykonano w 81 partiach miodu, z czego 18 zakwestionowano (22,2%). Nie potwierdzono pochodzenia botanicznego miodów deklarowanych jako odmianowe (ze względu na brak przewagi pyłku przewodniego wskazującego na daną odmianę), a także ich polskiego pochodzenia (z uwagi na obecność ziaren pyłku roślin obcych dla naszej strefy klimatycznej).

Oznakowanie

Oznakowanie zweryfikowano ogółem w przypadku 284 partii (223 partii miodu i 61 partii produktów na bazie miodu), z czego w 114 stwierdzono nieprawidłowości (75 partiach miodu – 36,6% i 39 partiach produktów na bazie miodu – 63,9%). Dotyczyły one m.in.:

Braku wskazania w nazwie miodu jego rodzaju.
Deklarowania nieprawidłowej odmiany, której nie potwierdziła analiza pyłkowa.
Użycia niewłaściwej nazwy dla produktów złożonych z miodu i różnych składników (np. syropu daktylowego, owoców czy ziół) poprzez użycie w nazwie określenia „miód” (w tym wyróżnienie go większą czcionką) z uwagi na definicję miodu jako nazwy prawnej zarezerwowanej dla produktu jednoskładnikowego niezawierającego dodatków.
Braku nazwy opisowej lub użycia nazwy uniemożliwiającej konsumentom poznanie rzeczywistego charakteru produktów na bazie miodu i odróżnienie ich od innych produktów, z którymi mogą zostać pomylone.
Braku podania w nazwie i wykazie składników produktów na bazie miodu informacji o formie zastosowanych składników (np. liofilizowane, w proszku).
Sugerowania specjalnych właściwości miodu poprzez stosowanie określenia „naturalny”.
Braku wskazania obowiązkowej informacji o kraju pochodzenia miodu.
Podawania niezgodnie z przepisami danych producenta oraz informacji o dacie minimalnej trwałości, warunkach przechowywania i ilości nominalnej.


POWIĄZANE

Już za moment rozpocznie się długo wyczekiwany gorący sezon wakacyjny. Z pomocą ...

Nieustannie pojawiają się nowe informacje o przypadkach, w których oszuści wykor...

Wiele osób posiadających rezydencję podatkową Abu Zabi, Dubaju czy innego emirat...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę