aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Lexus LC - samochód, który miał nie powstać

18 listopada 2019
Lexus LC - samochód, który miał nie powstać
Newseria Lifestyle

Sportowy Lexus LC zwraca uwagę odważnym stylem i pięknym liniami. Flagowe coupe japońskiej marki otrzymało za swój design wiele nagród i zebrało masę pochwał. Sukces ten to efekt wiernego odwzorowania stylistyki konceptu LF-LC, który był na tyle nowatorski, że Lexus początkowo nie planował jego wdrożenia do produkcji. Na zmianie decyzji zaważył aplauz publiczności i sportowa żyłka, która popchnęła zarząd i inżynierów marki do zmierzenia się z niemożliwym.
 

 

Japońska sensacja w stolicy amerykańskiej motoryzacji

Kiedy koncepcyjny Lexus LF-LC zadebiutował na targach North American International Auto Show w Detroit 2012, wywołał ogromne poruszenie. Fani sportowych samochodów go pokochali, swoje uznanie wyrazili też dziennikarze motoryzacyjni, a jurorzy konkursu EyesOn Design Awards przyznali nagrodę dla najlepszego samochodu koncepcyjnego na targach w Detroit.

Dla Lexusa model LF-LC był czymś szczególnym. Stanowił ucieleśnienie marzeń o tym, czym powinien być Lexus przyszłości. Był piękny i odważny, miał niesamowite kształty zapowiadające emocjonującą jazdę i wspaniałe doświadczenia.

Mimo to Lexus nie planował wprowadzenia LF-LC do produkcji. Było to wspaniałe auto na miarę eleganckich bulwarów Zachodniego Wybrzeża w Kalifornii, ale amerykańskie studio projektowe Calty Design Centre nie budowało go z myślą o praktycznym samochodzie do jazdy po publicznych drogach. Z drugiej strony trudno było zlekceważyć tak silny głos komentatorów i publiczności, którzy nie mogli wyjść z zachwytu nad nowym pomysłem Lexusa na sportowe coupe.

Jak zamienić wizję na rzeczywistość

Gdy zarząd Lexusa postanowił nie zawieść fanów LF-LC i zdecydował o wprowadzeniu na rynek samochodu opartego na tym modelu, główny inżynier Koji Sato znalazł się w trudnej sytuacji. W pierwszej chwili był zachwycony, ale wkrótce pojawiła się trwoga, gdy zdał sobie sprawę z ciężaru zadania. Miał zamienić wizjonerski koncept w piękny i zarazem praktyczny samochód produkcyjny, który będzie jak najbardziej podobny do pierwowzoru.

Nie jest tajemnicą, że większość samochodów koncepcyjnych nie nadaje się do jazdy, a ewentualne koszty ich produkcji są astronomiczne. Nie montuje się w nich też praktycznego wyposażenia, niezbędnego w samochodzie, jak choćby poduszki powietrzne czy systemy bezpieczeństwa.

Sprowadzenie koncepcyjnego samochodu marzeń do funkcji samochodu do codziennego użytku zazwyczaj kończy się tym samym – auto traci większość cech, które decydowały o jego atrakcyjności i w efekcie dostajemy zwyczajne auto, podobne do wielu innych samochodów. Ostre linie się zacierają, odważne przetłoczenia i dynamiczne kształty ustępują miejsca praktycznej bryle łatwej do produkcji. Ale Koji Sato nie mógł do tego dopuścić. On i jego zespół mieli za zadanie stworzyć samochód marzeń i zamierzali zrealizować je w stu procentach.

„Budowa LC była jednym z największych wyzwań, przed jakim Lexus kiedykolwiek stanął, od czasu stworzenia pierwszego LS-a” – podsumował Koji Sato.

Współpraca i kreatywność

Wiosną 2012 roku prototyp LF-LC został przekazany do Lexus Design Centre pod Nagoyą w Japonii. Koji Sato od początku zdawał sobie sprawę, że projekt może się udać tylko jeśli projektanci i inżynierowie będą ze sobą ściśle współpracować i będą bardziej kreatywni niż kiedykolwiek dotąd. W prace było zaangażowanych ponad 4000 osób.

Zespół szybko zgodził się na podstawowe wytyczne. Produkcyjny LC miał mieć wszystko to, co zdecydowało o atrakcyjności LF-LC – długą, nisko położoną maskę, opadającą linię dachu coupe, muskularny tył, artystycznie wyrzeźbione linie i przetłoczenia oraz precyzyjnie wykonane detale. Tylne światła miały być tak samo inspirowane wylotami silników odrzutowego myśliwca. Miał się również doskonale prowadzić i zapewniać luksusowy poziom komfortu i wyposażenia.

W nieustającym, pełnym emocji procesie doskonalenia auta zespół uporał się z każdą przeszkodą po kolei. Na przykład, aby maska mogła być położona wystarczająco nisko, inżynierowie odpowiedzialni za zawieszenie musieli je w nieskończoność przerabiać.

Spełnione marzenie

Efekt tych prac również zadebiutował na wystawie w Detroit – pięć lat po koncepcie LF-LC. Wielu członków zespołu projektowego jest zdania, że design LC jest jeszcze lepszy niż koncepcyjnego pierwowzoru. Nie byli więc bardzo zaskoczeni, kiedy nowe coupe również otrzymało EyesOn Design Award, tym razem w kategorii najlepszego samochodu produkcyjnego oraz za najlepsze wnętrze. W następnym roku przyszły kolejne nagrody, w tym Car Design of the Year w kategorii samochodów produkcyjnych i 10 Best Interiors magazynu Wards Auto.

Luksusowe coupe

Lexus LC to największe w gamie marki sportowe coupe, oparte na tej samej co limuzyna LS modułowej platformie GA-L. Benzynowy LC 500 jest wyposażony w 5-litrowy silnik benzynowy V8 i 10-biegową automatyczną skrzynię biegów z bezpośrednią zmianą przełożeń. Zbudowany m.in. z kutych korbowodów i tytanowych zaworów silnik o mocy 464 KM i momencie 540 Nm rozwija 100 km/h w 4,7 s.

Hybrydowy LC 500h napędzany jest przez pierwszy na świecie czterostopniowy układ Multistage Hybrid o łącznej mocy 359 KM, złożony z 3,5-litrowego silnika V6 i silnika elektrycznego o mocy 179 KM i momencie obrotowym 300 Nm, dostępnym od razu w pełnym zakresie pracy. LC z tym napędem potrzebuje do osiągnięcia setki 5 s.

Nowa platforma GA-L pozwala na uzyskanie bardzo wysokiej sztywności nadwozia i znaczne obniżenie położenia środka ciężkości. Do budowy dachu i szkieletu drzwi wykorzystano lekkie i wytrzymałe tworzywo sztuczne CFRP, wzmacniane włóknem węglowym. Poszycie drzwi, pokrywy bagażnika i maski wykonane jest z aluminium, a rama nadwozia coupé ze stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie.

W czteroosobowym wnętrzu znajdziemy kokpit zwrócony w stronę kierowcy, wyświetlacz z efektem 3D, nowy ekran multimedialny z touchpadem i duży, kolorowy projektor HUD. O bezpieczeństwo jazdy dba zestaw technologii bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System + oraz system zintegrowanego zarządzania dynamiką samochodu.

 

Newseria Lifestyle


POWIĄZANE

Już za moment rozpocznie się długo wyczekiwany gorący sezon wakacyjny. Z pomocą ...

Nieustannie pojawiają się nowe informacje o przypadkach, w których oszuści wykor...

Wiele osób posiadających rezydencję podatkową Abu Zabi, Dubaju czy innego emirat...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę