biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Na opakowaniach szukaj tych oznaczeń

11 października 2021
Na opakowaniach szukaj tych oznaczeń

Konsument musi wiedzieć, jaki produkt trafia do jego koszyka, a później na stół. Dlatego - zgodnie z obowiązującymi przepisami -  na opakowaniach żywności zawierającej  genetycznie zmodyfikowane organizmy powinna się znaleźć odpowiednia informacja. Natomiast firmy, które posiadają certyfikaty potwierdzające, że wykluczyły GMO w całym cyklu produkcyjnym, mogą używać oznaczeń  „Bez GMO" oraz „Wyprodukowano bez stosowania  GMO". Warto szukać ich na opakowaniach produktów spożywczych.

Zgodnie z unijnym prawem informacja, że dany produkt ma w swoim składzie GMO lub został wyprodukowany z GMO, musi pojawić się na etykiecie. Powinny to być informacje typu: produkt „genetycznie zmodyfikowany", produkt „wyprodukowany z genetycznie zmodyfikowanej ... (np. kukurydzy), produkt „ zawiera genetycznie zmodyfikowaną ... " (np. soję), produkt  „zawiera ... (nazwa składnika) wyprodukowany z genetycznie zmodyfikowanej ..." (nazwa organizmu).  Z obowiązku informowania o GMO producent zostaje zwolniony, jeśli produkt zawiera, składa się lub został wyprodukowany z nie więcej niż 0,9% GMO (obecność genetycznie zmodyfikowanych organizmów  powinna  być  przypadkowa  lub  nieunikniona  technologicznie). W przypadku żywności pochodzenia zwierzęcego, producenci nie mają obowiązku informowania o tym, że zwierzęta były karmione paszami zawierającymi GMO.

Producenci żywności mogą też informować o tym, że dany produkt nie zawiera GMO -  jeśli zostanie to potwierdzone odpowiednim certyfikatem. Kwestie te reguluje ustawa o znakowaniu produktów  wytworzonych  bez  wykorzystania  organizmów  genetycznie  zmodyfikowanych  jako wolnych  od  tych  organizmów. Zgodnie z nią, po spełnieniu określonych warunków  (uzyskaniu certyfikatu), na opakowaniu produktu pochodzenia roślinnego może znaleźć się oznaczenie „Bez GMO", a produktu pochodzenia zwierzęcego „Wyprodukowano bez stosowania GMO" (oznacza to m.in., że zwierzęta nie były karmione paszami zawierającymi genetycznie modyfikowane organizmy). Takich oznaczeń pojawia się coraz więcej. Firmy z branży spożywczej starają się sprostać oczekiwaniom konsumentów, którzy są bardzo nieufni wobec GMO. Jak pokazują różne badania ankietowe, prowadzone nie tylko w Polsce, ale również  w  innych krajach Unii Europejskiej, konsumenci podchodzą coraz ostrożniej do żywności zawierającej genetycznie zmodyfikowane organizmy. Na przykład w jednym z badań aż ponad 70% ankietowanych zadeklarowało,  że  mając  wybór  pomiędzy  produktem  zawierającym  GMO  i takim, który organizmów modyfikowanych genetycznie nie zawiera, wybrałoby ten drugi, nawet gdyby był on znacznie  droższy.  Konsumenci  obawiają  się,  że  spożywanie  genetycznie  zmodyfikowanych organizmów  będzie miało negatywny wpływ na ich zdrowie, gdyż GMO nie zostało jeszcze dokładnie przebadane.

Oznaczenie „Wyprodukowano bez stosowania  GMO" znajdziemy m.in. na znaczącej części produktów mleczarskich. Konsument dzięki temu wie, że powstały one z mleka od krów żywionych paszami niezawierającymi genetycznie zmodyfikowanych organizmów. Producentów certyfikowanych pasz „Bez GMO" systematycznie przybywa, bo firmy z tej branży również dostosowują się do potrzeb rynku.   
- To rynek wymusił na nas produkcję pasz bez genetycznie zmodyfikowanych organizmów  - mówi  Krzysztof Sobczak, członek zarządu firmy Piast Pasze I Sp. z o.o., która  posiada  certyfikat „Bez GMO" według standardu Polskiej Izby Mleka. -  Coraz więcej mleczarni przechodzi na produkcję bez GMO i wymaga od swoich dostawców, by w żywieniu bydła stosowali wyłącznie  pasze niezawierające  genetycznie  zmodyfikowanych  organizmów. My musieliśmy  się dostosować do wymagań rynku.

Zauważa, że certyfikat „Bez GMO" daje pewność, że produkowane pasze spełniają najwyższe standardy.  Surowce  są badane,  a  w zakładzie,  gdzie są produkowane pasze Bez GMO, nie odbywa się produkcja pasz standardowych. Te produkowane są w odrębnym zakładzie.

Kampania „Wolne od GMO" realizowana jest przez Polską Izbę Mleka i sfinansowana z Funduszu Promocji Mleka.

 

Polska Izba Mleka


POWIĄZANE

Eksport produktów mleczarskich do Kuwejtu – wymagania sanitarne dla USA i Polski...

W Europie wzrosty, w Polsce – rekordowy spadek cen energii o ponad 13 EUR/MWh, c...

Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyj...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę