aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Producenci jaj mają plan na kryzysy

29 marca 2023
Producenci jaj mają plan na kryzysy

Perturbacje na rynku jaj nie ustają. Dziś wiele mówi się o niedoborach, z jakimi zmagają się państwa trzecie. W Japonii jaja od 30 lat nie były tak drogie, jak dziś. W tym regionie właściciele restauracji modyfikują przepisy, wycofując produkty jajeczne ze swoich dań. Jak wskazują eksperci, odpowiedzią na ten problem mogą być proszki jajeczne, czyli po prostu – wysuszona treść jaja. Ten zamiennik o długiej dacie przydatności do użycia, dzięki zaawansowanemu procesowi produkcji zachowuje swoje właściwości funkcjonalne i jest produktem gotowym do użycia. Jeśli biznes skorzysta z proszków, i dla konsumenta jaj nie zabraknie. Producenci podkreślają, że Wielkanoc jest pod tym kątem bezpieczna. Branża zakłada stabilizację i już widzi przestrzeń na rozwój.

Epidemia grypy ptaków w ostatnich miesiącach rozprzestrzeniła się na świecie w niespotykanym tempie, dotkliwie narażając wiele krajów na całym świecie. W Japonii dotknęła ona co najmniej 26 z 47 prefektur w kraju. W związku z tą sytuacją średnia hurtowa cena jaj znacznie wzrosła, osiągając najwyższy poziom od 1993 roku. Bezprecedensowy wzrost cen sprawił, że wiele restauracji w tamtym regionie decyduje się dziś na zawieszenie wydawania dań, w których recepturach znajdują się jaja. Z prognoz japońskiego Ministerstwa Rolnictwa wynika, że ta sytuacja może potrwać jeszcze około sześciu miesięcy, a do odbudowy liczebności potrzeba czasu. To z uwagi na to, że nawet po ustaniu epidemii, fermy będą powoli i stopniowo wracać do pełnej wydajności. Polscy producenci eksportujący na rynek azjatycki wskazują, że Japonia jest dużym odbiorcą proszków i płynów jajecznych i to te zamienniki mogłyby być odpowiedzią na tamtejsze problemy.
 

Biorąc pod uwagę łańcuchy dostaw, proszki jajeczne są dobrym rozwiązaniem na pojawiające się problemy. Zwłaszcza w sektorze biznesowym mogą być odpowiedzią na walkę z niedoborami i kosztami, z którymi zmaga się przetwórstwo czy restauracje. Ten zamiennik jest produktem z długą datą przydatności do spożycia. Wynosi ona minimum 24 miesiące, a w przypadku albuminy w proszku, aż 36 miesięcy. I to bez użycia konserwantów. Warto podkreślić, że proszki jajeczne dzięki zaawansowanemu procesowi produkcji zachowują swoje właściwości i są produktami gotowymi do użycia. W przypadku stosowania jaj w formie proszkowej w przemyśle FMCG zachowane zostają pierwotne właściwości funkcjonalne jaj kurzych, co jest niezwykle istotne w recepturach konkretnych wyrobów. Dodatkowo daje to szerokie możliwości łączenia z dowolnymi surowcami oraz półproduktami piekarniczo-cukierniczymi. Produkt taki jest mniej podatny na rozwój bakterii i łatwiejszy w utrzymaniu zgodnie z wymogami sanitarnymi.

– mówi Barbara Woźniak, Pełnomocnik Zarządu Ferm Drobiu Woźniak – właściciela marki Zdrovo, Prezes firmy Ovotek. 

Projekt bez tytułu.png
Czym właściwie jest proszek jajeczny? W celu otrzymania tego rodzaju produktów z jaj proces produkcji rozpoczyna się od mechanicznego wybicia jaj, następnie przechodząc do filtracji, homogenizacji oraz pasteryzacji. Ostatni etap procesu różni się w zależności od formy końcowej produktu, może być to suszenie, przy produktach suchych, lub schładzanie, przy płynnych. Każdy z tych wariantów zapewnia bezpieczeństwo mikrobiologiczne końcowego produktu. W tym celu przeprowadza się dodatkowe badania w kierunku bakterii salmonella, listeria monocytogenes, escherichia coli itp. Cała ta procedura sprawia, że proszki są bezpiecznym i zarazem doskonałym zamiennikiem dla jaj.

Na polskim rynku jaj nie brakuje

W obliczu kryzysu jajecznego i zbliżających się świąt wielkanocnych, zarówno w Polsce, jak i na świecie, wielu konsumentów zastanawia się, jak będzie wyglądać sytuacja w tym nadchodzącym okresie, obawiając się o ceny i dostępność jaj. Czy tegoroczną Wielkanoc spędzimy bez tradycyjnych potraw na stole?
 

Mówienie, że na Wielkanoc zabraknie jaj, jest porównywalne do twierdzenia, że nie będzie chleba, bo zboże podrożało – to bzdura i nie ma sensu straszyć konsumentów takimi scenariuszami. Mimo wzrostów cen, jaja są wciąż relatywnie tanim produktem i wciąż są dostępne na rynku. Właśnie z uwagi na to, że rynek krajowy jest dla nas priorytetem, a w przypadku destynacji eksportowych staramy się uzupełniać niedobory produktami takimi, jak choćby proszki jajeczne, jesteśmy w stanie wypełniać lokalne potrzeby. Zapotrzebowanie rynku sprawia, że skurczyła się nadpodaż u producentów, a powrót do stanu codziennego u nas, tak samo, jak w Japonii, potrwa chwilę, bo firmy na całym świecie stopniowo będą wracać do pełnej wydajności. Niemniej jednak, choć ceny wzrosły, to produkt jest dostępny na rynku i na Wielkanocnych stołach go nie zabraknie.

– komentuje Barbara Woźniak.

Powolna odbudowa i rozwój na rynku jaj

Przemysł jajeczny w najbliższych miesiącach będzie wracał do formy, powoli zażegnując skutki epidemii grypy ptaków, jednocześnie wciąż zmagając się z inflacją i wysokimi kosztami prowadzenia produkcji. Dziś firmy zaczynają myśleć już nie tylko o przetrwaniu, ale coraz intensywniej – o rozwoju. W obliczu zachodzących na świecie zmian, producenci jaj będą musieli dostosować swoją działalność do nowych wyzwań. Dziś coraz częściej mówi się o rozwiązaniach mających na celu ograniczenie zasięgu geograficznego rozprzestrzeniania się chorób, jednocześnie myśląc o działaniach pro-środowiskowych, ograniczających zużycie energii i emisji gazów cieplarnianych.
Produkcja będzie wymagała zmian na przykład poprzez zwiększenie odporności genetycznej ptactwa. W tym zakresie są już prowadzone badania. Nowe sposoby pracy będą oczywiście musiały uwzględniać dobrostan zwierząt. Trwają prace nad ulepszeniem genetyki, wprowadzeniem cech adaptacyjnych do programów selekcji i budowanie odporności poprzez strategie wczesnej aklimatyzacji do temperatur. Obecnie trwają także badania mające na celu znalezienie genetycznych rozwiązań poprawiających odporność na stres cieplny.
Wdrożenie tych strategii wymaga oczywiście starannego dopracowania i przetestowania pod kątem wielu kryteriów przed zastosowaniem w produkcji komercyjnej. Prowadzone badania i wdrażane innowacje mają być odpowiedzią także na zmiany klimatu, które mogą spowodować przedostanie chorób na obszary, na których wcześniej nie występowały. Dziś kluczowe – przy jednoczesnym wychodzeniu ze skutków kryzysu – jest badanie możliwości rozwoju, które sprawią, że przemysł jajeczny uodporni się na wyzwania przyszłości.
 

POWIĄZANE

Projektowanie ogrodów to piękna pasja, a jednocześnie cenna umiejętność. Pozwala...

Jak na razie, jedynym dokumentem pod którym podpisała się strona rządowa są usta...

Parlament UE przyjął nowe przepisy, które sprawią, że opakowania staną się bardz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę