aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Sejm za lepszym wykorzystaniem funduszy promujących produkty rolne

16 listopada 2016
Sejm za lepszym wykorzystaniem funduszy promujących produkty rolne
PAP / Marcin Obara

Fundusze promocji mają skuteczniej wspierać marketing rolny i podnosić konsumpcję artykułów rolno-spożywczych - taki cel ma nowela ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych, uchwalona we wtorek przez Sejm.

Ustawę poparło 400 posłów, 5 było przeciwnych, a 35 wstrzymało się od głosu. Wcześniej Sejm odrzucił trzy poprawki: dwie zgłoszone przez klub Kukiz'15 i jedną autorstwa PO. Sejmowa komisja rolnictwa rekomendowała ich odrzucenie.

Poprawki zgłosił Jarosław Sachajko w imieniu klubu Kukiz'15 podczas drugiego czytania projektu. Zaproponował on, aby ograniczyć promocję produktów rolno-spożywczych, w których udział zagranicznych komponentów jest wyższy niż 10 proc. Rząd proponował, by był to udział na poziomie 25 proc.

Druga poprawka dotyczyła składu komisji zarządzających. Mogłyby w niej zasiadać tylko osoby reprezentujące zakłady przetwórcze z większościowym kapitałem polskim.

Natomiast Zbigniew Ajchler (PO) złożył poprawkę, która polegała na zachowaniu 4-letniej kadencji dla obecnych członków komisji zarządzających.

Wiceminister rolnictwa Zbigniew Babalski, odnosząc się do propozycji posłów Kukuz'15, stwierdził, że poprawka mogłaby wykluczyć z promocji wiele produktów polskich producentów, w których niezbędne jest użycie komponentów z zagranicy i bez których nie mogłyby być sprzedawane. Wskazał m.in. na gołąbki i zawarty w nich ryż.

Wyjaśnił, że zmiana ilościowa składu komisji zarządzających wynika z głosu rolników. Zaznaczył też, że funkcjonowanie nowych przepisów będzie monitorowane i w razie potrzeby ustawa może być zmieniona.

Babalski ponadto negatywnie odniósł się do poprawki PO, tłumacząc, że nie widzi potrzeby zachowania 4-letniej kadencji dla obecnych członków komisji.

Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych powstały na podstawie ustawy z maja 2009 r. Powołano ich dziewięć: mleka, mięsa wieprzowego; wołowego; końskiego; owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego oraz ryb. Wcześniej istniał już fundusz promocji mleka.

Fundusze są tworzone z wpłat w wysokości 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1 proc. wartości pozostałych towarów, takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze pochodzą od producentów rolnych, a przekazywane są za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem na rachunek prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego. W ubiegłym roku wszystkie fundusze dysponowały ponad 50 mln zł.

Jak tłumaczył sprawozdawca komisji rolnictwa Piotr Polak (PiS) podczas prac nad ustawą, jedną z głównych zmian jakie wprowadzać będzie ustawa jest konieczność przygotowania "spójnych i dynamicznych" strategii promocji konkretnych produktów rolnych. Poseł podkreślił, że pozwoli to bardziej celowo wydawać pieniądze.

Zgodnie z ustawą, środki z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych mają być przeznaczane na działania informacyjne i promocję produktów rolno-spożywczych wytwarzanych przez producentów dokonujących wpłat na te fundusze. Chodzi o to, aby producenci w większym stopniu odczuli korzyści z dokonywanych wpłat na fundusze. Opłaty mają te ponosić producenci, którzy jednocześnie prowadzą chów i ubój zwierząt.

Nowe prawo zmieni też proporcje w składach komisji zarządzających funduszami promocji. Zwiększyć się ma liczba przedstawicieli producentów (rolników) do pięciu osób, a zmniejszyć liczba przedstawicieli przetwórców do trzech. Jedno miejsce będzie zarezerwowane dla izb rolniczych.

Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r. Teraz trafi ona do prac w Senacie.

(PAP)


POWIĄZANE

Jak na razie, jedynym dokumentem pod którym podpisała się strona rządowa są usta...

Parlament UE przyjął nowe przepisy, które sprawią, że opakowania staną się bardz...

Przy 428 głosach za, 131 przeciw i 44 wstrzymujących się, posłowie poparli przed...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę