Anwil_7.04.17

Sery wciąż najistotniejsze w eksporcie mleczarskim

8 listopada 2016
Sery wciąż najistotniejsze w eksporcie mleczarskim

Jeszcze w 2014 roku, gdy w sierpniu Rosja wprowadziła zakaz importowy, 10% eksportowanych z Polski serów (w ujęciu wartościowym) trafiało na ten rynek. Wcześniej było to nawet 30% a Rosja była jednym z głównych odbiorców towarów z omawianej grupy wysyłanych z Polski.

Embargo funkcjonuje również w bieżącym roku, jednak pomimo tego w I połowie 2016 roku odnotowano 5,7% zwyżkę ilości wywozu. Nastąpił natomiast 1% spadek wartości artykułów z omawianej podgrupy.

Sery wciąż pozostają najważniejszą pozycją polskiego eksportu mleczarskiego, z ponad 38% udziałem w jego łącznej wartości. W I połowie 2016 roku wysłano 113,1 tys. ton tych przetworów, a wskutek spadających w niemal całym badanym okresie cen odnotowano wspomniany wyżej 1% spadek wartości eksportu, która osiągnęła poziom 286,2 mln EUR.

Największy udział w strukturze eksportu serów z Polski mają sery dojrzewające. W I połowie 2016 roku ich wywóz stanowił ponad 46% wartości (130,5 mln EUR) i 40% wolumenu (czyli 45,7 tys. ton) wszystkich serów, jakie w ubiegłym roku trafiły z naszego kraju za granicę. Oznaczało to 1% spadek wartości, przy 6% zwyżce ilości względem porównawczego okresu 2015 roku.

Drugą istotną kategorię stanowią sery świeże i twarogi. W wywozie z I połowy 2016 roku odnotowano 1% spadek wartości (do 88,58 mln EUR, jest to 31% udział w eksporcie serów ogółem), zaś wolumen sprzedaży wzrósł o 7% do 43,7 tys. ton.

Słabsze  wyniki ilościowe odnotowano w wywozie serów topionych: wolumen zwiększył się o 2% do 22,9 tys. ton, a wartość spadła o 3% do 63,6 mln EUR, co stanowiło ok. 22% wartości eksportu serów ogółem. Z tytułu wywozu 816 ton pozostałych typów serów (z przerostami błękitnej pleśni oraz tartych lub proszkowanych) uzyskano łącznie 3,56 mln EUR.

Najważniejszymi odbiorcami serów i twarogów z Polski są kraje UE (75% ogółu wywozu serów trafiło w I połowie bieżącego roku do krajów Wspólnoty–w ujęciu wartościowym było to 217,9 mln EUR, czyli o 3,4% mniej niż w analogicznym okresie 2015 roku).

W I połowie 2016 roku nastąpiły niewielkie zmiany wśród głównych kierunków eksportu serów z Polski. Przy 13% wzroście ilości (do 14,5 tys. ton) i 12,8% zwyżce wartości (do 39,1 mln EUR) głównym odbiorcą serów z Polski tak jak w całym 2014 i 2015 roku pozostały Czechy.

O 7,9% zwiększyła się wartość sprzedaży do Niemiec–obecnie drugiego odbiorcy polskich serów. W analizowanym okresie wysłano tam 18 tys. ton serów i twarogów, (+21,2% w skali roku) za 35,8 mln EUR.

Zniżkę odnotowano w wartości sprzedaży serów do Włoch, które zajmują trzecie miejsce w strukturze odbiorców polskich serów (wolumen zmniejszył się o 11,9%  do 7,6 tys. ton, a w ujęciu wartościowym odnotowano 16% zniżkę do 23,2 mln EUR).

FAMMU/FAPA na podst.: MF, informacje i obliczenia własne


POWIĄZANE

Jeżeli Prawo wodne nie zostanie przyjęte do końca czerwca, to KE będzie miała pr...

13 kwietnia 2017 r. na internetowej platformie aplikacyjnej Agencja Restrukturyz...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum
Jestesmy w spolecznosciach:

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Zgłoś uwagę