Azoty_Kedzierzyn_4_04_16

Soki coraz popularniejsze wśród Polaków

19 sierpnia 2016
Soki coraz popularniejsze wśród Polaków

Według najnowszego raportu AIJN1 (Europejskiego Stowarzyszenia Soków Owocowych) spożycie soków w Polsce rośnie i nasz kraj jest kluczowym graczem na rynku sokowniczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Jednak Polacy piją wciąż za mało soków – tylko ponad 13 litrów rocznie na osobę, co stanowi ponad połowę mniej niż wiodące prym w zestawieniu Niemcy. Polacy są też dosyć konserwatywni jeżeli chodzi o smaki soków. Na czele rankingu wariantów smakowych praktycznie od zawsze stoją te same smaki, jak pomarańcza i jabłko.

Według najnowszego raportu AIJN (Europejskiego Stowarzyszenia Soków Owocowych) rynek soków notuje wzrosty (+10,6% w porównaniu z rokiem ubiegłym). Bezdyskusyjnie jednym z ważniejszych czynników wpływających na wzrost jest rosnąca świadomość zdrowotna Polskich konsumentów i promocja tej kategorii produktów, jako jednej z 5 zalecanych przez specjalistów porcji owoców i warzyw, które każdy powinien spożywać codziennie. Działania edukacyjne i promocyjne w tym zakresie prowadzone są przez Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków, jak i samych producentów.

W ubiegłym roku polscy konsumenci wypili ok. 13 litrów soku owocowego na osobę rocznie. Z jednej strony to powód do dumy – po raz pierwszy przekroczyliśmy średnią europejską spożycia, która wyniosła w 2015 roku 12 litrów, z drugiej jednak nadal pijemy znacznie mniej soków, niż np. Niemcy. Pijemy też mniej, niż zalecają eksperci żywieniowi (optymalne spożycie to minimum 200 ml dziennie, czyli 60 litrów soku owocowego na osobę rocznie). Sok może stanowić jedną z pięciu zalecanych przez ekspertów żywieniowych porcji owoców i warzyw, które powinniśmy spożywać codziennie.

Soki to produkty w pełni naturalne, które otrzymywane są wyłącznie ze świeżych, chłodzonych lub mrożonych dojrzałych owoców lub warzyw. Zgodnie z prawem do wszystkich soków owocowych i 100% warzywnych zabronione jest dodawanie substancji konserwujących, barwników i aromatów innych niż otrzymanych z owoców i warzyw, z których te soki są wyprodukowane. Do soków tych również nie wolno dodawać żadnych cukrów ani słodzików. Barwa i smak soków zawsze pochodzi z owoców i warzyw, z których są wyprodukowane. Niestety spora część konsumentów na polskim rynku tego nie wie, przez co mamy do czynienia z dużą ilością powielanych niekorzystnych mitów na temat soków ” - komentuje dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, Kierownik Pracowni Dietetyki Pediatrycznej Instytutu Pediatrii, UJ CM w Krakowie i ekspert kampanii „Soki i musy – witaminy w smart formie”.

Rok 2015 to również rozwój nowych produktów w branży sokowej. Wymienić tutaj można np. soki tłoczone, czy skupienie się na dodatkach funkcjonalnych do soków, takich tak uzupełniające witaminy i błonnik, oraz na mieszankach owocowych posiadających działanie antyoksydujące.

Trendy na Polskim rynku

Jak pokazują badania, nadal najchętniej spożywamy soki w kartonie (48,6%) oraz w plastikowych butelkach (25%). Najczęściej kupujemy je do spożycia w domu (92,2%), podczas gdy tylko 5,9% zakupionych soków spożywanych jest w miejscu zakupu (np. restauracja, kawiarnia). Ulubione smaki Polaków to pomarańczowy (24,5%) i jabłkowy (23,1%), Cieszyć może również dość wysokie, trzecie miejsce, soków warzywnych z 17,1% spożyciem. Pod tym względem wyróżniamy się na tle pozostałych krajów w Europie, w których spożycie soków warzywnych jest marginalne. Drugim krajem z wysokim spożyciem soków warzywnych jest Litwa, gdzie jest ono jednak ponad trzykrotnie niższe i wynosi tylko 5,4%.

Oprócz Polski wzrost spożycia soków zanotowały również Słowacja, Czechy oraz Rumunia. Kraje te, wraz z Polską oraz Litwą, biorą udział w trzyletniej kampanii edukacyjnej „Soki i musy – witaminy w SMART formie”, finansowanej z budżetu Unii Europejskiej, Rzeczpospolitej Polskiej, ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw oraz członków Krajowej Unii Producentów Soków. Na Litwie odnotowany został minimalny spadek (0,6%), który związany jest z wprowadzeniem euro oraz wysokimi cenami żywności. Oprócz rynków objętych kampanią, wrost spożycia soków odnotowały także Austria, Chorwacja i Węgry.

Konsumpcja soków w Europie

Konsumpcja soków w Europie w 2015 roku zanotowała lekki spadek w stosunku do roku wcześniejszego i osiągnęła 6,1 miliona litrów. Nadal jednak Unia Europejska odpowiada za jedną czwartą światowego spożycia soków. Daje to średnie spożycie soków na poziomie 12 litrów na Europejczyka, z czego najwięcej soków piją Niemcy – aż 20,1 litry rocznie na osobę.

Ulubionym smakiem soku Europejczyków pozostaje niezmiennie smak pomarańczowy, a w Niemczech, Austrii i Polsce silną pozycję zajmuje także sok jabłkowy, podczas gdy na południu Europy, np. w Hiszpanii popularnością cieszą się smaki ananasa i brzoskwini.

Aż 70% spożycia europejskich soków jest skumulowane tylko w 5 krajach. Sami Niemcy odpowiedzialni są za jedną czwartą konsumpcji. Francja, Wielka Brytania, Hiszpania i Polska są kolejnymi rynkami, razem odpowiadając za kolejne 45% spożycia soków. Niemcy również królują jeżeli chodzi o spożycie na osobę, z Francją, Hiszpanią i Polską plasującymi się na kolejnych pozycjach tuż za nimi.

Perspektywy na rok 2016 wg. AIJN2

W 2016 roku spodziewane jest delikatne wyhamowanie spadku konsumpcji soków na poziomie 1%. W latach następnych, do roku 2021 rynek ma się ustabilizować na poziomie 9,36 miliona litrów, i ma być pobudzany głównie przez Europę Wschodnią, na czele z Polską, Rumunią, Słowenią, Chorwacją i krajami Bałtyckimi.

###

Kampania „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie” jest finansowana z budżetu Unii Europejskiej, Rzeczypospolitej Polskiej oraz ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, stanowiących wraz z wkładem finansowym członków wkład własny KUPS.

Więcej informacji na temat kampanii jest dostępnych na stronie www.sokiimusy.eu oraz na fanpage „Żyj SMART” na Facebooku.

Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) jest organizacją branżową zrzeszającą producentów soków oraz inne podmioty bezpośrednio współpracujące z branżą sokową. Już od 1993 roku reprezentuje branże w inicjatywach krajowych i unijnych. Współpracuje z instytucjami naukowymi, laboratoriami badawczymi oraz z krajowymi i międzynarodowymi organizacjami branżowymi. Działa również w interesie konsumentów, poprzez powołany Dobrowolny System Kontroli soków i nektarów (DSK), dokładając wszelkich starań w celu stałego zapewnienia wysokiej jakości produktów sokowych. Dodatkowo w swojej działalności KUPS realizuje szereg działań promocyjno-edukacyjnych, propagując prawidłowe nawyki żywieniowe, w tym ideę 5 porcji warzyw i owoców, gdzie jedną z porcji może być szklanka soku.

Więcej informacji na temat KUPS jest dostępnych na stronie: www.kups.org.pl.

1 AIJN 2016 Liquid Fruit, Market Report

2 AIJN – ang. European Fruit Juice Association, Europejskie Stowarzyszenie Soków Owocowych

 

 

 


Biuro prasowe Stowarzyszenia Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS)


POWIĄZANE

Ok. 45 tys. wniosków wpłynęło do Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnict...

Z udziałem ministra rolnictwa i rozwoju wsi Krzysztofa Jurgiela oraz podsekretar...

Spółdzielnie muszą być innowacyjne, zwiększać wartość produktów i podążać za ten...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum
Jestesmy w spolecznosciach:

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Zgłoś uwagę