Ukraina zwróciła się do Komisji Europejskiej z prośbą o zwrot kosztów logistyki transportu ukraińskich produktów rolnych do odległych portów europejskich. Minister polityki rolnej i żywności Mykoła Solski powiedział to na antenie telethonu Yedyny Novyny, donosi Rail.insider, powołując się na Elevatorist .
„To normalny schemat pracy, który, miejmy nadzieję, może zostać zastosowany w tym sezonie. Bez takiej rekompensaty niemożliwe i ekonomicznie nieopłacalne jest dostarczanie ukraińskiego zboża np. do portów w Hamburgu” – powiedział szef resortu rolnictwa Ukrainy.
Minister zauważył, że taki mechanizm pozwoli na zwiększenie wolumenu transportu ukraińskich produktów rolnych unijnymi „drogami solidarności” i rozwiązanie ekonomicznego aspektu problemu.
Decyzja w tej sprawie może zapaść w najbliższym czasie.
Jak informowaliśmy już wcześniej, jeśli po 15 września Komisja Europejska odmówi przedłużenia zakazu importu zboża z Ukrainy do pięciu krajów UE, Polska jednostronnie „zamknie granicę ”.
Ukraina i Unia Europejska powinny dołożyć wszelkich starań, aby uprościć eksport żywności z Ukrainy, w szczególności poprzez maksymalne zwiększenie przepustowości alternatywnych korytarzy transportowych „Solidarnych Ścieżek”. Poinformował o tym minister spraw zagranicznych Ukrainy Dmytro Kuleba w czwartek 20 lipca na posiedzeniu Rady Ministrów Spraw Zagranicznych Unii Europejskiej, informuje Rail.insider, powołując się na Portal Rządowy .
„Celem Federacji Rosyjskiej jest nie tylko zaszkodzenie Ukrainie, ale także wzbogacenie się na wzroście cen żywności. Federacja Rosyjska zniszczyła „inicjatywę zbożową”, atakuje ukraińskie porty i infrastrukturę związaną z eksportem morskim, a jednocześnie zwiększa własne dostawy zboża na rynki światowe. Innymi słowy, poprzez ataki rakietowe na inicjatywę i porty starają się wyeliminować Ukrainę z rynku jako konkurenta, zmuszając ostatecznych nabywców, konsumentów chleba w Azji i Afryce, do płacenia za ich wycofanie się z Czarnomorskiej Inicjatywy Zbożowej i do finansowania rosyjskiej machiny wojennej” – powiedział szef MSZ.
Urzędnik zaapelował do państw członkowskich UE o aktywną współpracę na rzecz pozbawienia agresora wpływu na ukraiński eksport morski. Według niego idealnym scenariuszem byłoby całkowite zniesienie rosyjskiej morskiej blokady ukraińskich portów. Będzie to możliwe, gdy Ukraina otrzyma pierwsze eskadry F-16, które będą mogły patrolować niebo i szlaki morskie. Minister podziękował tym krajom UE, które już wnoszą aktywny wkład w lotniczą koalicję i zaapelował o jak najszybsze wdrożenie wszystkich procedur.
„Obecnie Ukraina zaproponowała ONZ i Turcji kontynuowanie prac nad korytarzem zbożowym w formacie trójstronnym, w tym inspekcje statków we Wspólnym Centrum Koordynacyjnym. Czekamy na ich odpowiedź. Wzywam do poparcia naszej prośby w kontaktach z ONZ i Sekretarzem Generalnym” – powiedział minister.
Dmytro Kuleba podkreślił, że wszystkie alternatywne sposoby eksportu ukraińskiego zboża powinny teraz działać na pełnych obrotach i rozwijać się, a deklaracje o jakichkolwiek ograniczeniach są niedopuszczalne.
„W obecnych warunkach konieczne jest otwieranie wszystkich drzwi zamiast zamykania niektórych z nich” – powiedział szef departamentu.
Zgłosił konkretne propozycje Ukrainy dotyczące zwiększenia przepustowości korytarzy transportowych, w szczególności zaapelował o wspólny rozwój klastra dunajskiego oraz korytarzy transportowych Adriatyku i Bałtyku.
oprac. e-mk, ppr.pl na podst źródło: Rail.insider