aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Eksperci: aby wzrosło spożycie soków, potrzebna jest edukacja

23 maja 2016
Eksperci: aby wzrosło spożycie soków, potrzebna jest edukacja
PAP / Wojciech Pacewicz

Konsumpcja soków jest stale zbyt niska, gdyż konsumenci nie do końca są przekonani o ich wartości - uznała grupa ekspertów z Czech, Litwy, Słowacji, Rumunii i Polski. W krajach tych prowadzona jest kampania promująca spożywanie soków i musów.

Od roku trwa unijna kampania "Soki i musy - witaminy w smart formie", która ma zachęcić do częstszego picia soków i musów. Prowadzona jest ona w pięciu krajach, w których spożycie soków jest niższe od średniej unijnej, tj. 13 litrów na osobę rocznie i dużo poniżej zaleceń WHO (1 szklanka dziennie). Organizatorem kampanii jest Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS).

Roczne spożycie soków w Polsce w 2014 r. wyniosło ok. 12 litrów na osobę, w Czechach - 5,2, w Słowacji - ok. 4, na Litwie - 4,8, a najmniej w Rumunii - tylko 1 litr. Dla porównania w Niemczech konsumpcja soków w 2014 r. wynosiła 30 litrów na mieszkańca.

Kampania promuje także spożycie musów owocowo-warzywnych. Musy jako nowa kategoria "wartościowych i wygodnych przekąsek owocowych oraz warzywnych" weszły na polski rynek dopiero w 2013 r. i wiedza na ich temat jest jeszcze niewielka.

Na zlecenie KUPS przeprowadzono dwa badania konsumenckie - w marcu 2015 r. i po roku kampanii w lutym 2016 r. W badaniu wzięło udział w każdym z krajów 300 kobiet w wieku 25-25 lat, mających małe dzieci. Z badań wynika, że we wszystkich krajach soki owocowe są popularne, bo prawie każda kobieta deklarowała, że w jej gospodarstwie pije się soki. Trochę mniej spożywa się soków warzywnych. Polska jest pod tym względem liderem.

Wyniki badań pokazały dużą rozbieżność między faktycznym spożyciem soków a deklaracjami konsumentów we wszystkich pięciu krajach. Największe spożycie soków deklarują Polacy. Ponad 66 proc. badanych kobiet twierdzi, że w ich gospodarstwie domowym spożywa się od 3-8 litrów soku tygodniowo, podczas gdy faktycznie wypijana jest zaledwie 1 szklanka tego napoju tygodniowo. Podobne dysproporcje pokazały badania na Litwie, w Rumunii, Czechach i Słowacji.

Najczęściej soki są spożywane pomiędzy posiłkami. Respondenci cenią soki nie tylko ze względu na ich smak, ale i właściwości odżywcze.

Wyniki badań były tematem spotkania grupy ekspertów - lekarzy zajmujących się wpływem żywienia na zdrowie człowieka; odbyło się ono kilka dni temu w Warszawie.

Odnosząc się do tych wyników dr Damian Serban z Uniwersytetu Medycyny i Farmacji Karola Davila w Bukareszcie przyznał, że soki i musy nie są popularne w Rumunii, a wynika to z tradycji - w poprzednich latach soki były mało dostępne.

Jak mówił dr Pavel Suchanek z Instytutu Medycyny Klinicznej i Eksperymentalnej w Pradze, rośnie świadomość konsumentów, że soki mają wysokie wartości odżywcze. Dodał, że dużą rolę w żywieniu Czechów mogą odegrać musy warzywne, bo w ten sposób mogą przełamać niechęć obywateli tego kraju do spożywania warzyw.

Na Litwie soków pije się zbyt mało - wynika to z mitów i fałszywych opinii nt. różnych diet, które nakazują ograniczanie spożywania węglowodanów i cukrów, w tym soków - wyjaśniła dr. Laura Romeraite z Litwewskiego Stowarzyszenia Dietetyków.

Kampania spowodowała wzrost konsumpcji soków i musów na Słowacji, choć jest on umiarkowany, to tendencja jest dobra - zaznaczył dr Peter Minarik z Instytutu Onkologii Św. Elżbiety w Bratysławie. Jego zdaniem ważne jest, by przyzwyczajać konsumentów, w tym dzieci, do różnych smaków, w tym warzywnych. Ponadto - mówił - dobrze byłoby rozszerzyć adresatów kampanii o seniorów.

Dr Dariusz Włodarek ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie wskazał, że przyzwyczajanie dzieci do soków będzie procentowało w przyszłości większą konsumpcją. Dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie podkreśliła zaś, że 100 proc. soki owocowe mogą stanowić porcję owoców w dobrze zbilansowanej diecie - warto więc oddziaływać na postawy konsumentów przez różne programy edukacyjne wpływające na zmiany ich zachowań.

Suchanek zwrócił uwagę, że ostrożność Czechów wynika i z tego, że pod nazwą soków można kupić różne napoje, które nie mają żadnej wartości. O braku zaufania do takich produktów mówili także eksperci ze Słowacji i z Litwy.

Dyrektor KUPS Barbara Goele wyjaśniła, że zgodnie z unijnym prawem pod nazwą "100 proc. sok" rozumie się naturalny sok bez środków konserwujących, barwiących, słodzących lub innych substancji poprawiających ich smak czy konsystencję.

Kampania "Soki i musy - witaminy w wygodnej formie" jest finansowana z budżetu UE, Polski oraz ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, stanowiących wkład własny KUPS.

Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków (KUPS) zrzesza największych producentów soków w Polsce. Działa od 1993 r. Realizuje działania promocyjno-edukacyjne, propaguje prawidłowe nawyki żywieniowe.

(PAP)


POWIĄZANE

Nieustannie pojawiają się nowe informacje o przypadkach, w których oszuści wykor...

Już za moment rozpocznie się długo wyczekiwany gorący sezon wakacyjny. Z pomocą ...

Wiele osób posiadających rezydencję podatkową Abu Zabi, Dubaju czy innego emirat...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę