aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Maliszewska o ostatnim posiedzeniu Prezydium COGECA

12 grudnia 2022
Maliszewska o ostatnim posiedzeniu Prezydium COGECA

W dniach 30.11-01.12.2022 r. odbyły się posiedzenia Prezydium Cogeca, w których uczestniczyła Agnieszka Maliszewska – Pierwsza Wiceprzewodnicząca Cogeca, Dyrektor Polskiej Izby Mleka.
Rozmowy koncentrowały się wokół najważniejszych tematów, z jakimi aktualnie boryka się europejskie rolnictwo i spółdzielczość, w tym: aktualna sytuacja na rynkach, handel, negocjacje UE z Australią, a także bezpieczeństwo żywnościowe.

Aktualna sytuacja na rynkach

Ceny w strefie euro są wysokie (inflacja wynosi 13,1%), nie równoważą kosztów produkcji, które w ciągu ostatnich lat gwałtownie wzrosły dla unijnych rolników oraz spółdzielni rolnych, jak również cen energii (inflacja wzrosła do poziomu 41,5% w październiku) i opakowań. Problem stanowi również cena oraz dostępność nawozów. Dodatkowo w tym roku przymrozki na wiosnę, poważna susza i wyjątkowo agresywne ataki szkodników bardzo odbiły się na plonach większości upraw, z wyjątkiem roślin oleistych. Ponadto wystąpiły problemy z dostępnością (oraz cenami) unijnych nawozów mineralnych, co będzie miało wpływ na sezon upraw 2023 oraz przyszłe plony. Dodatkowo import bardzo uderzył w niektóre sektory.

Zwłaszcza w sektorze drobiu i jaj w związku z największym wybuchem grypy ptaków odnotowanym w Europie, a także programem „zero ceł, zero kwot” dla produktów przywożonych z Ukrainy.

Wiele krajów wskazywało na trudności wynikające z rosnących kosztów produkcji i niskiej opłacalności produkcji, pomimo relatywnie wysokich cen płaconych rolnikom. W informacjach przedstawanych przez poszczególne PCK wybrzmiewała informacja, że rolnicy coraz cześciej decydują się na ubijanie zwierząt i odchodzenie od produkcji zwierzęcej, w tym mleka i mięsa. Widoczne jest też ubożenie konsumenta i zmniejszenie koszyka premium. Kraje podkreślały, że konsument wybiera produkty tańsze, zmniejsza się udział w sprzedaży produktów eco, bio.

Polska wskazała na duże trudności w produkcji, związane z kosztami energii i innych wpływających na niską rentowność czynników. Zatem przy relatywnie wysokich cenach w skupie koszty są bardzo wysokie.

Poruszony został problem jakości produktów pochodzących z Ukrainy, ze szczególnym naciskiem na import drobiowego mięsa. To było początkiem do kolejnej dyskusji miedzy krajami, ponieważ zdaniem wielu krajów problem jakości żywności ukraińskiej oraz przyszłe negocjacje w zakresie wydłużenia umowy z Ukrainą o wolnym handlu, powinna być bardzo ostrożna i akcentować należy kwestię jakości i bezpieczeństwa żywnościowego.

Na przykład w Grecji rząd ustanowił cenowy koszyk zakupowy produktów podstawowych (w tym mleko) i ustalił rządowe ceny na te produkty. Ale detaliści szybko skorzystali z tego, wrzucając do koszyka marki własne, kosztem marek firm.

W Szwecji sytuacja wydaje się lepsza niż na początku oceniali rolnicy i przetwórcy. Problemem staje się cena energii elektrycznej w produkcji, co jest nowością w tym kraju, ponieważ przez lata byli przyzwyczajeni do niskich cen energii. Największe obawy ma teraz sektor mleczarski w tym kraju ze względu na koszty, braki surowca.

Holandia wskazała na wysokie ceny energii i koszty produkcji. Na przykład całkowicie zrezygnowali z produkcji pomidorów szklarniowych.

Włochy podkreślały wysoki wzrost kosztów energii. W lepszej sytuacji są Ci, którzy zainwestowali w energię odnawialną. Inflacja jest wysoka ponad 14,5 %. Konsumenci zmieniają swoje preferencje zakupowe. Kupują głównie w dyskontach, produkty tanie, zatem większe problemy mają producenci marek premium.

Organizacje i strona rządowa zwróciła się do producentów żywności ekologicznej, aby produkowali mniej, ze względu na słaby zbyt i niskie ceny organicznych produktów. Ekologiczne mleko w zakresie nie jest już kupowane przez konsumentów. Jest to bardzo dalekie od założeń F2F. Ponadto włoscy rolnicy i przetwórcy borykają się z dużym problemem - brakiem pracowników. W 2022 roku rolnicy korzystali jeszcze z zapasów nawozów, ale rok 2023 będzie już dużo trudniejszy.

Austria wskazywała, że ten rok cechował się słabymi zbiorami zbóż i kukurydzy. Ceny produktów są wysokie, ale koszty produkcji są ogromne i w żaden sposób nie pozwalają na swobodne planowanie. Wskazywali, podobnie jak inne kraje, na system sprawozdawczości w zakresie zrównoważoności. Kładą duży akcent na ten aspekt w produkcji, ale sprawozdawczość będzie dużym obciążeniem dla rolników.

Węgry podobnie jak inne kraje wskazywały na wysokie koszty produkcji. Poruszono także kwestię importu z Ukrainy.

Rumunia podkreślała, że starają się stawić czoła kryzysowi energetycznemu, jednak wielu rolników jest na skraju bankructwa. Import mąki z Ukrainy jest bardzo wysoki. Drastycznie spadła produkcja kukurydzy na skutek suszy.

Hiszpania także wskazała na problem suszy. Dla przykładu produkcja oliwy z oliwek spadła o 50%. Nastąpił znaczący spadek w produkcji zwierzęcej. Wskazywali, że ich produkcja jest uzależniona od importu zbóż. Konsumenci hiszpańscy wybierają tanią żywność. Wzrasta inflacja i koszty produkcji. Wyniki finansowe są ujemne, koszty produkcji zbyt wysokie, by sprostać trudnościom finansowym. Sytuacja rolników jest coraz gorsza, co powoduje masowe odchodzenie z rolnictwa. Spółdzielnie tracą płynność finansową.

Handel

Mercosur - w związku z wynikiem wyborów w Brazylii, ponownie pojawiła się chęć poczynienia postępów w porozumieniu. Przygotowano dokument w sprawie porozumienia z Mercosurem, który podpisała przewodnicząca Copa Lambert. Obejmuje on sektory wrażliwe oraz podkreśla problematyczne aspekty tego porozumienia handlowego oraz kwestię spójności z unijnymi inicjatywami w zakresie zrównoważoności.

Australia - negocjacje między Unią Europejską oraz Australią posuwają się naprzód. Według wiceprzewodniczącego Dombrovskisa, planowane jest osiągnięcie porozumienia pod koniec lata następnego roku.

Podczas posiedzenia Cogeca odbyło się spotkanie online z biurem negocjatorów z Australii, ze strony Australii uczestniczył Andrew Jacenko (Agnieszka Maliszewska spotkała się z nim w Polsce w listopadzie, Polska była jednym z dwóch krajów UE, które zostały wybrane przez Australię w ramach ostatniej rundy negocjacji i pobytu negocjatorów w Europie).

Australia produkuje około 9 mln ton produktów mlecznych i eksportuje około 70%. Unijny sektor mleczarski oczekuje, że w przyszłości eksport do Australii wzrośnie. Ustępstwa w ramach negocjacji o wolnym handlu w zakresie produktów mlecznych muszą zależeć od ustępstw ze strony australijskiej, w tym taryfy i bariery pozataryfowe.

Europejski sektor mleczarski ma następujące priorytety dotyczące umowy między UE i Australią:

- eliminacja taryf przy eksporcie dla produktów objętych kodami HS: 0405 (masło), 0406 (ser), 1901 (przetwory spożywcze o zawartości mleka więcej niż 50%), 2106 (przetwory spożywcze)

- umowa weterynaryjna dotycząca barier pozataryfowych.

Podczas rozmów z Cogeca podkreślane były aspekty fitosanitarne w umowie o wolnym handlu. Na bariery te strona australijska patrzy w kontekście problemów technicznych. Oczywiście w centrum uwagi znajdują się oznaczenia geograficzne produktów mleczarskich w szczególności. Kolejna runda negocjacji planowana jest na luty - marzec 2023, zaś finał negocjacji na druga połowę 2023 roku.

Sytuacja w WTO oraz OECD - spotkanie ministrów rolnictwa odbyło się na początku listopada i głównie dotyczyło bezpieczeństwa żywnościowego. Podczas dyskusji ministrowie skupili się na kwestii przełomowych rozwiązań, których pilnie potrzebuje sektor rolniczy, aby sprostać wyzwaniom, z którymi zmierzy się rolnictwo oraz systemy żywnościowe. Pod koniec posiedzenia podpisano deklarację, która uwzględnia kluczowe punkty informacyjne na temat aktualnej sytuacji rolnictwa.

Bezpieczeństwo żywnościowe

W kwestii bezpieczeństwa żywnościowego 22 czerwca, kiedy opublikowany został „pakiet przyrodniczy”, wiceprzewodniczący wykonawczy Timmermans oraz komisarz Kyriakides ogłosili „rozpoczęcie złożonej analizy czynników bezpieczeństwa żywnościowego, biorąc pod uwagę wszystkie ich wymiary” - po posiedzeniu grupy doradczej ds. zrównoważoności systemów żywnościowych 18 października oraz spotkaniu europejskiego mechanizmu gotowości i reagowania na kryzysy związane z bezpieczeństwem żywnościowym (EFSCM). 14 listopada, DG SANTE oraz DG AGRI rozpoczęły konsultacje na ten temat ze stronami zainteresowanymi. W spotkaniu EFSCM uczestniczyła Pierwsza Wiceprzewodnicząca Cogeca Agnieszka Maliszewska (powołanie do grupy z ramienia Cogeca).

Copa-Cogeca opracowała dokument stanowiący wkład w bezpieczeństwo żywnościowe F2F.
Komisja powinna przedstawić nieoficjalny dokument w świetle zbliżającej się konferencji na temat perspektyw.

Nawozy

50% światowej produkcji żywności zależy obecnie od stosowania nawozów mineralnych. W jesiennej prognozie krótkoterminowej, Komisja uznała, że susze oraz wysokie ceny nawozów, w wyniku których zmniejszyła się częstotliwość aplikacji, doprowadziły do niższych plonów podczas zbiorów 2022/2023. Copa i Cogeca liczą na wprowadzenie krótkoterminowych rozwiązań, aby poradzić sobie z niedoborem oraz rosnącymi cenami nawozów, które są spowodowane wojną w Ukrainie.

9 listopada opublikowano komunikat Komisji dotyczący dostępności oraz przystępności cenowej nawozów, skierowany do Rady i Parlamentu Europejskiego. Komunikat nie przedstawił żadnych nowych środków oprócz stworzenia przez DG AGRI obserwatorium rynku nawozów, które ma funkcjonować od 2023 r. Była to jedna z próśb Copa-Cogeca, która miała na celu polepszyć przejrzystość rynku nawozów. W dalszym ciągu oczekuje się rozporządzenia Rady w sprawie zniesienia ceł importowych nałożonych na bezwodny amoniak i mocznik. Z tego względu Komisja apeluje o szybkie jego przyjęcie.

Sytuacja energetyczna

Komisja opublikowała nowy nadzwyczajny pakiet energetyczny, aby odpowiedzieć na wysokie ceny gazu w UE oraz zagwarantować bezpieczeństwo dostaw zimą. Ogólne podejście propozycji jest spójne z „refleksjami Copa-Cogeca na temat kryzysu energetycznego oraz jego konsekwencji dla europejskiej społeczności rolniczej”.
Rada Energii ogólnie z zadowoleniem przyjęła główne założenia propozycji oraz podkreśliła potrzebę szybkiego podjęcia skoordynowanych wysiłków na poziomie europejskim w duchu solidarności. Ministrowie energii zgodzili się, że wszystkie podjęte środki muszą przyczynić się do zapewnienia bezpieczeństwa dostaw, prowadzić do niższych cen energii dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw w UE, zachęcając do ograniczenia popytu oraz chroniąc integralność jednolitego rynku, zmierzając w kierunku celu osiągnięcia neutralności klimatycznej UE do 2050 r.

Komisja przedstawiła wniosek ustawodawczy, aby objąć zawyżone ceny gazu ziemnego poprzez ograniczenie cen rozliczeniowych za energetyczne instrumenty pochodne w wirtualnym punkcie obrotu Title Transfer Facility (TTF), co stanowi poziom odniesienia wykorzystywany ogólnie w UE, w pewnych okolicznościach. Jako środek tymczasowy, wniosek ustawodawczy będzie ograniczał się do jednego roku od 1 stycznia 2023 r. z możliwością przedłużenia na podstawie przeglądu do 1 listopada 2023 r. Uruchomienie tej redukcji będzie miało miejsce tylko, jeżeli Europejska Agencja ds. Współpracy Organów

Regulacji Energetyki (ACER) stwierdzi, że spełnione zostały dwa warunki:

1) cena rozliczeniowa za energetyczne instrumenty pochodne energii wykracza poza 275 euro na okres dwóch tygodni

2) europejski wskaźnik cen kasowych gazu TTF opublikowany przez Europejską Giełdę Energii (EEX) wynosi o 58 euro więcej niż cena referencyjna za skroplony gaz ziemny (LNG) w ciągu ostatni 10 dni sesyjnych przed końcem wspomnianego okresu dwóch tygodni.

W trakcie posiedzenia Copa i Cogeca Lopez Lledo z dyrekcji ds budżetu zaprezentował aktualną sytuację w zakresie kryzysu energetycznego. Pierwsze sygnały były już w 2021 roku, kiedy rynki zaczęły reagować na pojawiający się kryzys po covidowy. Ta sytuacja pogorszyła się po inwazji Rosji na Ukrainę. Dziś ceny energii wpływają na całą sytuację ekonomiczną w Europie i aż za 40% kosztów inflacji.

Środki regulacyjne jakie zastosowała Komisja Europejska to obniżenie podatków od energii, przekazywanie środków pomocowych do konsumentów oraz ograniczenie zysków przedsiębiorstw energetycznych.

Wskazywał, że najtańsze źródła energii to w kolejności: odnawialna, wodorowe, atom i węgiel.
Komisja przedstawiła założenia REPower EU. PCz będą mogły ubiegać się o 100% finansowania w ramach reformy sektora energetycznego. Budżet na to - 225 mld Euro.

źródło: PIM; Wyjazd i pobyt sfinansowany został ze środków Funduszu Promocji Mleka.


POWIĄZANE

Już za moment rozpocznie się długo wyczekiwany gorący sezon wakacyjny. Z pomocą ...

Nieustannie pojawiają się nowe informacje o przypadkach, w których oszuści wykor...

Wiele osób posiadających rezydencję podatkową Abu Zabi, Dubaju czy innego emirat...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę