OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

1,5 tys. szkół może wziąć udział w kampanii promującej mleko

3 grudnia 2015
1,5 tys. szkół w całej Polsce może skorzystać z ogólnopolskiego programu promującego spożywanie mleka i jego przetworów "Mam kota na punkcie mleka" - poinformowano we wtorek na konferencji w Białymstoku, otwierającej kampanię w Podlaskiem.
Program zachęcający młodych ludzi do spożywania mleka jest dofinansowany z UE. Kosztuje 2,4 mln euro. Do zainteresowanych szkół, które same mogą się zgłaszać do programu poprzez stronę internetową kampanii, trafią m.in. materiały edukacyjne w formie gotowych scenariuszy lekcji, multimediów, gier, książek. Uczniowie będą również dostawać mleko w okolicznościowych opakowaniach akcji, której maskotką jest kolorowy kot.
Promocja mleka, serów i jogurtów potrwa 3 lata. Jak podkreślała Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka, która ma swoją siedzibę w Białymstoku, jest ona konieczna, bo w Polsce spożycie mleka wciąż jest za małe w porównaniu do innych krajów, zwłaszcza zachodniej Europy, a młodzi ludzie spożywają znacznie mniej mleka i jego przetworów niż zalecają to normy żywieniowe, określone przez specjalistów.
W ramach kampanii uczniowie, zwłaszcza z grupy wiekowej 8-13 lat, ich rodzice i opiekunowie oraz nauczyciele będą w przystępnej, atrakcyjnej formie otrzymywać informacje na temat walorów zdrowotnych mleka, po to, by podnosząc wiedzę na ten temat, kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe - tłumaczyła Maliszewska.
Dietetyczka Dorota Osóbka mówiła, że mleko i jego przetwory to bogate źródło wapnia, białka, witamin A, D i z grupy B, a także takich pierwiastków jak magnez, potas i cynk. Wszystkie są niezbędne człowiekowi m.in. do prawidłowego wzrostu kości, zębów, mięśni, odpowiadają także za funkcjonowanie układu odpornościowego i nerwowego. Osóbka podkreślała, że norma dziennego spożycia mleka dla zdrowego dorosłego człowieka to 2 szklanki dziennie, natomiast dla dziecka 3-4 szklanki. Można je zastępować przetworami mleka, takimi jak sery czy jogurty.
Dietetyczka przywoływała wyniki badań przeprowadzonych przez specjalistów z Zakładu Dietetyki i Żywienia Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, wykonane wśród uczniów w Białymstoku w 2011 roku, z których wynika, że tylko około 20 proc. dziewcząt i 23 proc. chłopców w wieku 10-12 lat spożywa mleko raz na 2-3 tygodnie, a 20 proc. z nich przyznaje, że nawet rzadziej. W grupie wiekowej 13-15 lat 30 proc. dziewcząt i 24 proc. chłopców sięga po mleko raz na 2-3 tygodnie, a 22 proc. odpowiedziało, że rzadziej. Kampania promocyjna mleka ma to zmienić. "Chcemy pokazać, że z mleka można czerpać pozytywną energię" - dodała Maliszewska.
Z wcześniej prezentowanych danych Polskiej Izby Mleka wynika, że przeciętny Polak spożywa rocznie około 200 litrów mleka i jego przetworów, a w UE przeciętnie jest to 370 litrów. Z danych GUS, przytaczanych przez organizatorów kampanii wynika, że za 2011 rok spożycie mleka w Polsce wyniosło 193 litry na mieszkańca i było to o 100 litrów mniej niż w innych krajach UE.
Kampania "Mam kota na punkcie mleka" jest dofinansowana w połowie z UE oraz z Funduszu Promocji Mleka (20 proc.) i budżetu państwa (Agencja Rynku Rolnego - 30 proc.). W kampanii uczestniczy także, obok ARR, Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka.
Polska Izba Mleka powstała w kwietniu 2008 roku. Jest organizacją samorządu gospodarczego, utworzoną po to, aby promować i umacniać polskie mleczarstwo. Izba, obok mleczarni, skupia też dużych producentów mleka i dostawców technologii dla mleczarstwa. Skupia około 70 podmiotów.
Kampanię - oprócz Podlaskiego - zainaugurowano już także na spotkaniach w województwach: małopolskim, wielkopolskim, świętokrzyskim, lubuskim oraz warmińsko-mazurskim. Ogółem kampania obejmuje 20 największych polskich miast.

POWIĄZANE

Spółdzielnia Mleczarska Ryki, jeden z wiodących producentów serów dojrzewających...

Przyspieszone tempo wdrażania regulacji CSRD (Corporate Sustainability Reporting...

Małgorzata Cebelińska, Wiceprezes Zarządu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol, wzię...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę