aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Mlekovita najlepsza w branży mleczarskiej

22 września 2006

Ogłoszono wyniki rankingu zakładów branży mleczarskiej przeprowadzonego przez Agro Trendy. W klasyfikacji generalnej SM Mlekovita zajęła pierwsze miejsce zdobywając w sumie 133 punkty.

Z okazji ogłoszenia wyników Rankingu oraz przyznania tytułu NAJLEPSZEJ FIRMY BRANŻY MLECZARSKIEJ w dniu 14.09.2006 w Warszawie odbyła się konferencja prasowa na której to Prezes Zarządu firmy Mlekovita, Dariusz Sapiński odebrał puchar wręczony przez Marka Zagórskiego – sekretarza stanu w MRiRW oraz Romana Wenerskiego – Prezesa ARRR.

- Firmą Mlekovita zarządzam już od ponad 25 lat, od początku nie bałem się odważnych decyzji, miałem cel, intuicję, jasną wizję rozwoju i dobre pomysły - mówi Dariusz Sapiński, Prezes Zarządu firmy Mlekovita. - Zaprocentowało to faktem, że stworzyłem najpotężniejszą mleczarską grupę kapitałową w kraju, firmę ze 100 % kapitałem polskim, największego eksportera produktów mleczarskich, firmę na światowym poziomie, etycznie postępującą na rynku. Moim celem jest budowa dobrego wizerunku i zaistnienie w świadomości konsumentów jako uczciwa i rzetelna firma. Marka Mlekovita, która powstała od zera jest najbardziej rozpoznawalną marką produktów mleczarskich.

Ranking był robiony w oparciu o kilka kryteriów:
1. przychody ze sprzedaży netto (wielkość bezwzględna)
Przychody ze sprzedaży pokazują wielkość firmy i jej znaczenie w branży. W 2005 roku łączne przychody uczestników Rankingu Zakładów Mleczarskich dwutygodnika AgroTrendy przekroczyły 7,5 mld zł (wzrost o 13 proc.). Wyniki tej kategorii rankingu ukazują wyraźny podział branży mleczarskiej na trzy grupy podmiotów. Do pierwszej należy Mlekovita mająca dominującą pozycję w sektorze
2. dynamika przychodów ze sprzedaży (przychody rok do roku)
Dynamika sprzedaży obrazuje, jak firmy radzą sobie na rynku. Przedsiębiorstwa umiejące wykorzystywać swoje przewagi konkurencyjne oraz nadarzające się okazje osiągają wysoką dynamikę sprzedaży, powiększając swój udział w rynku, kosztem mniej ekspansywnych podmiotów. Dynamikę sprzedaży powyżej średniej uzyskało zaledwie 16 firm biorących udział w rankingu. W gronie firm, które w 2005 roku uzyskały najwyższą dynamikę sprzedaży spośród wszystkich uczestników Rankingu, znalazła się MLEKOVITA
3. rentowność sprzedaży netto (zysk netto do sprzedaży)
Wskaźnik rentowności sprzedaży netto (NPM) pokazuje, jaki jest udział zysku netto w obrotach firmy, obrazując efektywność przedsiębiorstwa. Wysoki poziom wskaźnika NPM oznacza, że za swoje wyroby lub usługi przedsiębiorstwo pobiera odpowiednią marżę, zapewniającą godziwy zysk. Stąd – im jest on wyższy, tym lepsza ocena efektywności działania firmy
4. zysk operacyjny (wielkość bezwzględna)
Działalność podstawową przedsiębiorstwa obrazuje wynik operacyjny, rozumiany jako różnica przychodów netto ze sprzedaży produktów oraz kosztów ich wytworzenia, sprzedaży, handlowych oraz ogólnego zarządu.
Wyniki tej kategorii rankingu wskazują, że w ubiegłym roku na przetwórstwie mleka zarobić było trudniej, głównie za sprawą znacznego wzrostu kosztów.
W tej kategorii przewagę ma największa firma sektora mleczarskiego Mlekovita.
5. rentowność operacyjna (zysk operacyjny do przychodów)
Wartość bezwzględna zysku operacyjnego stawia w korzystniejszej sytuacji największe przedsiębiorstwa. Prawdziwym testem zyskowności działalności podstawowej firm jest porównanie ich wskaźników rentowności operacyjnej mierzonych relacją zysku operacyjnego do przychodów, które - jako wartości względne – nie są bezpośrednio zależne od wielkości ocenianych przedsiębiorstw.
6. przychody na 1 zatrudnionego (wielkość bezwzględna) .
Jednym z mierników wydajności pracy w przedsiębiorstwie jest wielkość przychodów przypadająca na jednego zatrudnionego. Zależy ona m.in. od efektywności zatrudnienia, sposobu organizacji pracy i zarządzania, a także stosowanych technologii.
W ubiegłym roku odnotowano wzrost wydajności pracy w sektorze mleczarskim. Przeciętne przychody na jednego zatrudnionego w firmach uczestniczących w Rankingu Zakładów Mleczarskich wyniosły w 2005 roku 534 tys. zł i były o blisko 11 proc. wyższe niż w roku poprzednim (482 tys. zł). Rezultat tej kategorii jest również lepszy niż w poprzedniej edycji rankingu, w której średnie przychody na zatrudnionego wyniosły 471 tys. zł. Ponadprzeciętną produktywność osiągnęło dwunastu uczestników Rankingu. Najwyższą wydajnością poszczycić się może firma Mlekovita.
7. rentowność kapitałów własnych (zysk netto do kapitałów własnych)
Ta kategoria rankingu wskazuje, na ile wynik netto uzyskany przez daną firmę jest odpowiedni do zaangażowanego w niej kapitału. Do oceny uczestników rankingu posłużyliśmy się wskaźnikiem zwrotu z kapitałów własnych (ROE), który pozwala ocenić efektywność ich wykorzystania w danym przedsiębiorstwie. Im wyższa wartość wskaźnika ROE, tym inwestycja w daną firmę jest bardziej dochodowa.
8. intensywność inwestycji (nakłady inwestycyjne do przychodów)
W minionym roku łączne nakłady inwestycyjne uczestników Rankingu Zakładów Mleczarskich wyniosły w 2005 roku 475,6 mln zł i były o 0,6 proc. niższe niż rok wcześniej (478,3 mln zł). Przeciętna stopa inwestycji, mierzona relacją nakładów inwestycyjnych do przychodów ze sprzedaży, wyniosła 5,58 proc., wobec 6,34 proc. rok wcześniej. Przeciętną wartość wskaźnika intensywności inwestowania przekroczyło 16 zakładów. Mlekovita zainwestowała blisko 90 mln zł.
9. udział eksportu w przychodach ze sprzedaży (eksport do przychodów)
W 2005 roku utrzymał się wzrostowy trend w wywozie artykułów mleczarskich, czemu sprzyjało otwarcie unijnych rynków na polskie towary. Wartość eksportu uczestników Rankingu zwiększyła się w 2005 roku aż o 27,5 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Jednocześnie przeciętny udział eksportu w ich sprzedaży wzrósł do 18,05 proc. wobec 16 proc. rok wcześniej. Analogicznym wskaźnikiem, wyższym od średniej, legitymowało się jednak tylko jedenastu uczestników Rankingu.

Warto przypomnieć, że średni udział eksportu w sprzedaży w ubiegłorocznej edycji Rankingu był niższy i wynosił 15,4 proc., co świadczy, że zakłady mleczarskie w jeszcze większym stopniu wykorzystywały w 2005 roku możliwości, które otworzyły się przed nimi po akcesji.

Mlekovita jest największym eksporterem produktów mleczarskich na rynku.

- Jestem dumny z efektów swojej pracy, lecz nie powiedziałem jeszcze ostatniego słowa i na pewno nie raz jeszcze zaskoczę rynek - dodał Dariusz Sapiński, Prezes Zarządu firmy Mlekovita. - rzez wiele lat systematycznego rozwoju nauczyłem się trudnej sztuki wykorzystywania szans i unikania zagrożeń. Co roku inwestuję w nowe urządzenia, stosuję tylko legalne rozwiązania techniczno – technologiczne. Zwiększam wydatki na marketing, na bieżąco analizuję sytuację otoczenia rynkowego, aby móc przewidzieć przyszłość i dostosować się do rynku tak aby jak najwięcej zyskać, ponieważ kto przestał się rozwijać zacznie prędzej czy później tracić rynek. Do Grupy Kapitałowej Mlekovita przyłączam ciągle nowe zakłady, przedstawiam strategię rozwoju i swoje warunki. Zależy mi, aby wszystko było jasne i klarowne dla obu stron, nie było żadnych niewiadomych czy nierozwiązanych kwestii. Jest jedna wizja, jeden kierunek, wszyscy muszą patrzeć w tą sama stronę i mieć komfort pracy. Po przyłączeniu koncentruję się tylko i wyłącznie na rozwoju. Otoczyłem się zaufanymi ludźmi, którzy utożsamiają się z firmą i wkładają w pracę serce. Pracownicy oczekują nie tylko godziwych płac, lecz także satysfakcji i dobrej atmosfery.


POWIĄZANE

Sekretariat Prezesa Zarządu ZPPM, Pana Marcina Hydzika,  przesyłał do Pierwszego...

- Polskie mleczarnie zaczynają już zmniejszać gramaturę opakowań - ich tarę - za...

W terminie 19-23 lutego 2024 r., członków Polskiej Izby Mleka tj.  Spółdzielczą ...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę