biogaz_09_2025
biogaz, biometan, biopaliwa_ptak 2025

Duże sieci opanują rynek

10 kwietnia 2006

Koncentracja wciąż rozdrobnionego polskiego handlu jest w najbliższych latach nieunikniona - wynika z dyskusji, która odbyła się podczas trzeciej edycji Forum Dystrybucja 2006, zorganizowanego przez GFK Polonia pod patronatem "Rzeczpospolitej".

W Polsce tylko 45 proc. sklepów należy do sieci handlowych. Wśród 130 tys. placówek z artykułami pierwszej potrzeby jest 29 tys. supermarketów oraz 263 hipermarkety. Wbrew obiegowym opiniom w Polsce na milion mieszkańców przypada mniej hipermarketów (6) niż w wielu innych krajach europejskich, np. w Hiszpanii (8) czy w Czechach (16).

W ostatnich latach dość szybko zaczęły rozwijać się polskie siecihandlowe. Należy do nich już 10 proc. sklepów, zaś do firm zagranicznych tylko 2 proc.

- Bez względu na to, czyją własnością są placówki, uzyskują zbliżone obroty w przeliczeniu na metr kwadratowy powierzchni - podkreśla Magdalena Zimna z GFK. - Sieci zagraniczne dysponują jednak bardzo dużymi obiektami, dlatego ich udział w obrotach ogółem jest kilkakrotnie większy niż sieci rodzimych - dodaje.

- Wkrótce procentowy udział sklepów skupionych w sieciach wzrośnie do 60 proc., podobnie jak jest w Czechach - uważa Andrzej Wojciechowicz z Leader Price. W Polsce, jak twierdzili uczestnicy dyskusji, dystrybucja będzie za kilka lat koncentrować się w rękach 4 - 6 operatorów.


POWIĄZANE

Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych podkreśla konieczność traktowa...

Obecnie zastrzeżonych jest ponad 6,5 mln numerów PESEL. Jak podkreślają znawcy t...

 Rynek zbóż (jęczmień, pszenica, kukurydza) Ukraina: ceny jęczmienia paszowego r...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę