OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Dynamiczne soki bez atestów

10 września 2003

Soki stanowią wartościowo prawie 50 proc. rynku produktów żywnościowych dla dzieci. W 2002 r. wartość sprzedaży soków dla dzieci do lat 3 w Polsce zmniejszyła się o 7,3 proc. i wyniosła 353 mln zł. W 1999 r. sprzedano 46 mln butelek, a w ubiegłym roku rynek się skurczył do 36 mln sztuk. Powodem jest głównie malejąca liczba urodzeń. Konkurencja jednak zaostrza się – oprócz specjalnych soczków coraz więcej sprzedaje się produktów bez atestów, przeznaczonych dla dzieci starszych.

–Segment dzieli się na soki dla dzieci najmłodszych i soki dla dzieci starszych. Do pierwszej kategorii zaliczane są soki posiadające atest, a więc należące do grupy środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego i z tej racji bezpiecznie podawane dzieciom poniżej 3 lat. Rynek soczków dla maluchów podzieliło między siebie czterech producentów: według danych AC Nielsen 77 proc. udziału w wartości sprzedaży posiada Alima Gerber (Gerber, Bobo Frut), 18 proc. ma Nutricia (Bobovita), 3 proc. Hipp (Hipp), a 2 proc. należy do Fortuny (Bebisok). 

Drugą grupę stanowią soki przecierowe owocowe i warzywne na bazie marchwi dla dzieci starszych (3-12 lat), które chętnie konsumują także nastolatki i dorośli. Te nie muszą posiadać atestu. Najpopularniejszy jest Kubuś produkowany przez Maspex. Może pochwalić się najwyższą znajomością marki w tym segmencie, która sięga poziomu aż 85 proc., jak również ponad 50-proc. udziałem w tym rynku, co daje mu pozycję zdecydowanego lidera. 

Nowością wprowadzoną przez firmę jest Vitamini, także skierowany do dzieci. Kolejne miejsca zajmują Sonda z marką Pysio (wartościowo ponad 15 proc. rynku), Fortuna produkująca m.in. soki Junior czy Karotka (prawie 7 proc.), Alima Gerber z sokiem Junior Frut (6 proc.), a także Hortex, Hero, Aronia czy Dr. Witt. Ponad 3 proc. rynku należy już do tanich produktów sprzedawanych pod marką sieci. 

Specjalistyczne i atestowane produkty dla niemowląt są dość drogie, stąd matki coraz częściej zastępują je tańszymi „zwykłymi” sokami dla starszych dzieci. Powoduje to, że ta pierwsza kategoria kurczy się, a druga dynamicznie się rozwija. Producenci kuszą młodych konsumentów bardzo kolorowymi opakowaniami, na których uśmiechają się bohaterowie kreskówek.


POWIĄZANE

(Waszyngton, D.C., 29 kwietnia 2025 r.) - W pierwszych 100 dniach administracji ...

Kandydat na Prezydenta RP dr Artur Bartoszewicz od samego początku kampanii wybo...

Komisja Europejska podnosząc cła działa przeciwko nieuczciwie dotowanemu importo...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę