aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Lekarstwa na kryzys mleczarstwa

21 stycznia 2009
W cieniu dobrej  informacji  o  pozytywnym skutku  starań Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o wprowadzenie unijnych refundacji wywozowych do produkcji mleczarskiej (już za kilka dni  powinny ruszyć dopłaty do eksportu masła, serów oraz odtłuszczonego i pełnego mleka w proszku)  trwają prace specjalnego Zespołu ds. opracowania koncepcji przyspieszenia działań konsolidacyjnych w sektorze mleczarskim. Zespół został  powołany na mocy Zarządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi nr 13 z dnia 5 grudnia 2008 r. w związku z pogarszającą się kondycją ekonomiczną mleczarni i spadającymi cenami skupu mleka.

Dla przypomnienia: ze względu na pilność problemu pierwsze inauguracyjne posiedzenie Zespołu odbyło się jeszcze w  grudniu 2008 r. w kilkanaście dni po ogłoszeniu Zarządzenia.  Przewodniczącym Zespołu został Prezes Agencji Rynku Rolnego pan Władysław Łukasik.  W składzie zespołu znaleźli się obok przedstawicieli administracji i branży mleczarskiej reprezentanci związków branżowych i świata nauki. Na spotkaniu ustalono utworzenie pięciu podzespołów, których zadaniem będzie przygotowanie propozycji rozwiązań dla produkcji i przetwórstwa mleka na poziomach: (1) gospodarstw rolnych, (2)  skupu mleka, (3) przetwórstwa, (4) organizacji sprzedaży i dystrybucji, (5) promocji i marketingu.
Zgodnie z informacją uzyskaną od pani Ewy Domańskiej, naczelnika Wydziału Mleczarstwa w Departamencie Rynków Rolnych MRiRW, każdy z utworzonych na inauguracyjnym posiedzeniu  podzespołów odbył już co najmniej jedno posiedzenie. Spotkanie ostatniego z  wyłonionych podzespołów miało miejsce w piątek 16 stycznia 2009 r.
Obecnie podzespoły przygotowują wnioski i propozycje działań, które zostaną przedstawione i poddane dyskusji na najbliższym posiedzeniu  Zespołu ds. opracowania koncepcji przyspieszenia działań konsolidacyjnych w sektorze mleczarskim. Nie ma jeszcze ustalonej daty kolejnego posiedzenia Zespołu.
Warto jednak odnotować na tym etapie wyniki dotychczasowych obrad podzespołu ds. promocji i marketingu. Główne założenia działań przygotowane przez ten podzespół to:  (1) stworzenie wspólnej strategii promocji polskich produktów mleczarskich, (2) opracowanie dla całej branży jednego logo określającego jakość przetworów mlecznych oraz (3) zmiany w zasadach funkcjonowania Funduszu Promocji Mleczarstwa. W trakcie spotkania tego podzespołu  uczestnicy  podkreślali wagę eksportu,  jako alternatywy  dla niskiej konsumpcji mleka i przetworów mlecznych w kraju.  Uznano, że eksport polskich produktów jest doskonałą formą promocji polskiego mleczarstwa. Jednakże zdaniem polskich producentów najważniejsza jest sprzedaż przetworów mlecznych na rynku krajowym. Niestety, w Polsce od lat borykamy się z problemem niskiej konsumpcji wewnętrznej przetworów mlecznych. Spożycie mleka w Polsce wynosi ok. 180 litrów na osobę rocznie, gdy w krajach Europy Zachodniej jest to ilość ponad 2 razy wyższa (ok. 400-500 litrów). Podzespół uznał, że duże znacznie będzie mieć zorganizowanie szeroko zakrojonych akcji informacyjnych i promocyjnych na temat walorów spożycia mleka i jego przetworów.  Strategia promocyjna powinna obejmować  przede wszystkim informacje o jakości produktów mleczarskich. Dlatego ważną rzeczą jest, aby najlepsze  jakościowo produkty wsparte były uzgodnionym znakiem jakości. Nad stworzeniem znaku-logo pracować ma zespół powołany z grona uczestników spotkania. Taki znak miałby także zachęcać przetwórców do podnoszenia jakości produkowanych przetworów mlecznych.

POWIĄZANE

25.04.2024 r. odbędzie się protest ostrzegawczy. Zacznie się o godzinie 10.00 i ...

W dzisiejszych czasach, kiedy życie w coraz większym stopniu przenosi się do cyf...

22 kwietnia NCBR ogłosiło nabór wniosków na wspólne projekty naukowców i przedsi...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę