aaaaaaaaaaaJOHN_DEERE1

Polak przewodniczącym grupy roboczej COPA

5 stycznia 2016
Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego, członek Rady Federacji Branżowych Związków Producentów Rolnych  – reprezentujący Federację w Grupie Roboczej COPA „Promocja produktów Rolnych” został wybrany Przewodniczącym tej grupy. Wybory odbyły się na ostatnim posiedzeniu w dniu 3 lipca br. Jak informuje FBZPR Wierzbicki jest pierwszym ekspertem polskich organizacji rolniczych, należących do Komitetu COPA, który objął najwyższą funkcję w grupach roboczych.

 Wierzbicki zachęcał  Komisję Europejską do jak najszybszej publikacji wniosków ustawodawczych w sprawie unijnej polityki promocji. W ubiegłym roku Komisja Europejska przedstawiła komunikat w tym temacie. Teraz Wierzbicki przeanalizuje możliwości wzmocnienia promocji europejskich produktów rolnych na rynku wewnętrznym i rozwijających się rynkach światowych, w ramach nowej polityki.

- W kontekście wyzwań przed jakimi stają rolnicy, potrzebujemy silnej polityki pozwalającej na promocję produktów rolnych na rynku wewnętrznym i rynkach rozwijających się, jak Chiny czy Indie. Polityka promocji odgrywa ważną rolę, zapewniając rozpoznawalność unijnych produktów w Europie i na świecie. Ze względu na znaczne zróżnicowanie europejskiej produkcji potrzebujemy elastycznych programów obejmujących jak najwięcej produktów. – mówi Jerzy Wierzbicki - Europejscy producenci i spółdzielnie stworzyły wiele znaków towarowych, które pozwalają im na zwiększenie wartości produkcji. W celu zwiększenia synergii trzeba ułatwić możliwość łączenia działań UE, krajowych i prywatnych. Należy również uelastycznić zasady obejmujące promocję pochodzenia produktów. Należy ograniczyć listę produktów objętych unijnym systemem promocji do produktów rolnych i produktów objętych unijnymi przepisami jakości. Równocześnie trzeba aktualizować wykaz produktów kwalifikujących się do wsparcia z tytułu promocji, tak by odzwierciedlał on potrzeby sektorów i oczekiwania konsumentów.

Zdaniem Wierzbickiego dobrze byłoby uprościć procedury administracyjne i wprowadzić jasny rozdział zadań między Komisją a władzami krajowymi – jest to jeden z głównych postulatów Copa-Cogeca. Wymagania administracyjne związane ze zgłaszaniem propozycji programów i ich wdrażaniem są obecnie nadmiernie złożone i czasochłonne, co często prowadzi do niewystarczającego wykorzystania programów promocyjnych. Uproszczone instrumenty będą bardziej atrakcyjne dla podmiotów. Trzeba stworzyć europejską platformę wymiany dobrych praktyk w celu promowania synergii pomiędzy państwami członkowskimi i/lub sektorem prywatnym. Platforma ta mogłaby być użyteczna w rozwiązywaniu problemów oraz ułatwiłaby przepływ informacji oraz koordynację działań promocyjnych na rynkach wewnętrznych i zewnętrznych. Po tym jak osiągnięto porozumienie odnośnie reformy wspólnej polityki rolnej (WPR), Komisja powinna przyjąć nowe wnioski ustawodawcze, które uzupełnią reformę, gdyż potrzebujemy lepiej ukształtowanych i skuteczniejszych instrumentów promocji europejskich produktów, które będą korzystne dla rolników i spółdzielni, pozwalając im na wzmocnienie ich pozycji i uzyskanie wyższych przychodów z rynku.


POWIĄZANE

Zmiana pozycji rolnictwa strategicznym atutem Europy!   Ponieważ Unia Europejska...

Jak pinformował na Sławomir Homaja z NSZZZ RI Solidarność, do tej pory w dopłaci...

Belgijski organ ds. zdrowia popiera nowe zasady edycji genów, inna jest opinia f...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę