OPOLAGRA_2025
AgroShow_05_2025_Zielone

Regionalne konflikty

14 października 2005

Polska wciąż nie ma ani jednego zarejestrowanego i chronionego produktu regionalnego. I nic nie wskazuje na to, że ta sytuacja szybko się zmieni.

Współpraca między rządem a producentami delikatnie mówiąc nie układa się. Przyczyną konfliktu stała się inauguracja 2 letniej kampanii informacyjnej, która ma zaznajomić producentów i konsumentów z unijnym system oznaczeń i ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych. Zdaniem Izby Produktu Regionalnego z półtora miliona dolarów, które będą wydane na kampanię można byłoby zrobić większy pożytek. Tymczasem skorzystają z niej tylko zagraniczni wytwórcy żywności, którzy już dawno zarejestrowali swoje produkty.

Zdaniem ministerstwa rolnictwa kampania informacyjna jest potrzebna. Niewielka liczba chętnych do rejestracji produktów regionalnych świadczy o tym, że wiedza na ten temat jest zbyt mała. Resort przypomina także, że inicjatywa i wszystkie procedury związane z rejestracją należą już do samych producentów.

Fakty są jednak takie, że do tej pory w Polsce zidentyfikowano 700 produktów regionalnych, a o rejestrację ubiegają się tylko oscypek, bryndza, miód wrzosowy oraz 4 rodzaje staropolskiego miodu pitnego. Zdaniem producentów takich smakołyków problem leży po stronie niedoskonałego i niesprzyjającego prawa, które utrudnia im działanie.


POWIĄZANE

W związku w rozpoczynającym się wiosennym redykiem owiec na terenach Polski połu...

Ukraińska kukurydza traci konkurencyjność cenową na rynku światowym – informuję ...

8 maja Parlament Europejski w pierwszym czytaniu przyjął przedłużenie zawieszeni...


Komentarze

Bądź na bieżąco

Zapisz się do newslettera

Każdego dnia najnowsze artykuły, ostatnie ogłoszenia, najświeższe komentarze, ostatnie posty z forum

Najpopularniejsze tematy

gospodarkapracaprzetargi
Nowy PPR (stopka)Pracuj.pl
Jestesmy w spolecznosciach:
Zgłoś uwagę